Gå til innhold

Hvor mye har bygget maskiner og ikke fått problemer ?

Anbefalte innlegg

Etter å ha bygget mange maskiner for venner og bekjente er det sjeldent at førstegangs booten fungerer smertefritt.

Enten er det skjermen som ikke reagerer, eller maskinen som beeper litt rart, eller at maskinen ikke reagerer i det hele tatt. Jeg har også opplevd smertefritt 1. boot, men så vil ikke maskinen boote 2. gangen.

Noen ganger kommer allerede problemene før du får skrudd på strømen, det kan f.eks. være noe som står i veien for cpu viften (kondensatoren), eller at det er noen "pigger" i porthullene som blokerer litt for hovedkortet.

Er det noen som har opplevd noe "morsomt" (feil) med PC bygging eller kanskje at det faktisk fungerer helt smertefritt fra første stund ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bygd 5-6 PC'er, og kun ÈN av dem (min egen) har fungert smertefritt fra første stund. Var kun en av dem som hadde feil på vare (ødelagt CPU).. Men de fleste kom seg etter at jeg tok ut alle deler og satte inn igjen..

Lenke til kommentar

har bygget mye, og har aldri fått problemer som ikke bare var bagateller. eksempel på enkle ting som stopper opp er at man ikke sjekker master/slave på disker og ROM's. har vært borti mye som plutselig ikke funker, som ofte er en liten nøtt å finne ut av.

det er ofte veldig enkelt å feilsøke om man har en annen PC å feilsøke på. man kan da benytte seg av utbyttingsmetoden.

ellers har jeg også gjort noen bommerter.. feks. å la vær å koble til vifta på cpu etter åpning av multiplier.. hehe. skrudde på å begynte å surfe.. så heldig vis cpu temp i tide.. passerte 60'C så skrudde jeg av å oppdaget feilen.. Ohh! varm kjøleribbe! :mad:

Lenke til kommentar

Min første PC jeg bygde opp(så langt den eneste) funket alt fint bortsett fra at hoderegninga ikke gikk helt bra så BUS'en ikke gikk opp med multipliern så den nekta å boote(PC'en starta bare med en komplett svart skjerm). Heldigvis hadde jeg et klokt hode hos meg som faktisk bare tilfeldig var på besøk. Han sa at jeg bare trengte å ta ut CMOS batteriet og sette på riktig multiplier så gikk alt fint. Vil si det var rimelig smertefri førstegangsopplevelse. Bare en regnefeil liksom

Lenke til kommentar

De fleste maskiner jeg har bygd for venner har funket med en gang. Men den teiteste (og flaueste) feilen jeg har gjort var når jeg skulle skifte HK i min egen maskin. Hadde kjøpt er nytt KT7a-RAID kort, og når jeg åpnet esken tok jeg bare den lille hvite lappen som lå på toppen og la den til side. Det ligger jo no' garanti eller registrerings-skjemaer der som man bare kaster allikevel. Etter noen dager hvor jeg hadde hatt maskina hos en kammerat, testa med andre PSU/CPU/minne o.s.v. og fått de på komplett til å teste det, oten at de fant noen feil på det. Når jeg kom på Komplett for å hente kortet, snakket jeg med han som hadde testet det. Etter en lengere samtale med han spør han; "har du satt cpu-vifta i riktig plugg?". Det viste seg at dette kortet hadde den biosen som nekter å starte uten cpu-vifte, og av de 2 pluggene som sto nærmest socketen var det faktisk den som sto lengst vekk fra soceten som måtte brukes til cpu-vifta. Hadde tillog med tatt ut og satt inn vifta mange ganger, men for meg var det marturlig å sette den nærmest cpu slik at ledningen ikke ble i veien for den vifta som eventuelt skulle stå i den andre pluggen. Det var selvsagt denne advarselen som sto på den vite lille lappen :wink:

Lenke til kommentar

den er flott Xell :lol:

Ellers så er det sjeldent, veldig sjeldent, at maskinene jeg bygger ikke booter perfekt første gangen. Jeg er som regel nøye med å passe på at RAM osv blir satt ordentlig nedi. Det tar 5 ekstra minutt, men det er så kjipt å lete gjennom maskina for å finne ut hva som er galt(med disse D-LEDsa så er jo det enklere da...). Når jeg bygger for noen andre så er det også best at alt funker perfekt fra første stund. Hva tror du ikke dem tenker når du sier "faen da, det gikk jo ikke"?

btw første PC jeg bygde boota helt perfekt den også :smile:

Lenke til kommentar

Min maskin fungerte perfekt på første boot, helt frem til forrige helg, da røk rheostaten.Den bygde jeg i romjula.

Men jeg tror sånt går mer på hvor nøyaktig man er, husker godt for nen år tilbake hvor jeg var med i en mc klubb og de fleste rev ned syklene til vinteren. Selv demonterte jeg hele motoren , satt i noen nye lagre, sveisa en sprekk i motorblokka , lakkerte den, la opp noe nytt elsystem mm. Men det kuleste var jo at etter alt det der, starta sykkelen på det FØRSTE tråkket (kick start). Noen andre i klubben drev å dytta og prøvde i ukesvis, noen gav helt opp også, solgte demonterte sykler og kjøpte nye komplette isteden...hehe

Lenke til kommentar

Den pc som jeg bygde sist sommer

AMD TB 1.4

512DDR

DVD Rom

Hercules Propeter 4500 TV/out

sundblaster live 1024

med 3com 10/100 Netverkskort

og isdn kort

den virket på førtse forsøk.

oppgraderte pc til en for noen månder siden da kom cdrommen i veien for rammen og tempraturen er ganske høy men det er på grun av kabinetet og psu er på 175wat :grin: . AMD xp +1700

henger seg når tempraturen blir høy.

Lenke til kommentar

hei :smile:

jeg har hatt 2 PC-er... en kjøpte jeg via jobben, det er en Compaq Presario. og en har jeg bygd selv. den jeg kjøpte via jobben er den største dritt maskina i hele verden..!!!! ARGH!! låser seg hele tiden, får bluescreen, hver j**** gang jeg skrur den på!! k*k maskin!!

den andre, bygget jeg selv og har funger stabilt som et fjel!! bortsett fra at jeg sprengte strømforsyningen når jeg skulle skru den på for første gang.. hadde stillt den inn til feil spenninng (?)

Hilsen Senitel

Lenke til kommentar

Hei folkens,

Jeg har bare bygd en maskin sjæl, og den boota på første forsøk. Fikk derimot kjempe angst da jeg under installasjon av CPU vifta kjørte stjernetrekker'n ned i HK. Maskina starta til min lettelse likevel. Og ikke nok med det. Bytta vifta 1 uke senere for å klokke opp litt, og gjorde det samme igjen. Maskina starta igjen. :smile: HK er robuste greier.

Lenke til kommentar

Har bygget 600 ++ maskiner, veeldig lite feil for man blir veldig dreven til slutt :smile: Av og til glemmer man strøm osv.

Hadde problemer etter at jeg mista en HDD i gulvet..hehe. *masse rare lyder*

Opplevde et HK fra MSI som funket fint. koblet USB'en på på IrDA. Kom masse røyk ut av kabinettet. Skrudde av PC'en, satte i 1stk ny USB og alt fungerte fint. ps: dette var ikke jeg som klarte.

hrmf, er lei av å bygge Pc'er.

--

KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...