Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har vore å lest tester og forumet heile veka. For å finne ut hvilket kamera jeg skal ha. Det skal vera i pris klassen 2500-4000 kr. Jeg har kommet fram med 4 alternativ:

Canon Ixus 500

Olympus mju 410

Pentax optio 450

Pentax optio 550/555

Er det noen som har flere alternativ? Eller meininger om hvilket av dem 4 som er best? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke vær så himla utålmodig :( vi har en milliard nøyaktig like poster allerede, så at ingen svarer er vel ikke noe sjokk. Dersom DU vil bli fornøyd, så tror jeg det er viktig at nettopp DU finner ut hvilket kamera som passer best for DEG, i stedet for å spørre oss andre..... På den andre siden kan det være skjulte mangler som vi andre veit om som du har oversett eller noe sånn.

Personlig ville jeg valgt Sony W1 foran alle pga batterikapasitet, autofokus, AA-batteri, manuelle funksjoner og ekstrautstyr. Det ser i hvert fall utrolig ut på papiret.

når det gjelder de andre ville jeg ikke valgt dem pga:

IXUS 500: treg autofokus, dårlig batterikapasitet

Mju 410: treg autofokus, for mye kunstig oppskarping

Optio 450: treg autofokus, dårlig eksponering

Optio 550: treg autofokus, mye støy

Optio 555: treg autofokus

selv om de fleste av dem har fler manuelle funksjoner enn W1. De har sannsynligvis omtrent like god bildekvalitet alle kameraene, med unntak av 410eren, som har mindre bildebrikke og dermed lider av støy.

Lenke til kommentar
Det ser i hvert fall utrolig ut på papiret.

Allikevel bør man vente til det kommer testbilder. Papiret forteller gjerne lite om bildekvaliteten.

Kunne jeg valgt på øverste hylle, ville jeg valgt Pentax Optio 555 på grunn av at det har 5x optisk zoom og mange manuelle muligheter i en kompakt innpakning. Bildekvaliteten på den "gamle" modellen, 550, har fått meget god kritikk alle steder jeg har sett. Men den koster litt da.

For ett litt billigere kamera, ville jeg uten tvil valgt Ixus 500, men du klarer deg sikkert lenge med Ixus 430. Forskjellen mellom 4 og 5 megapixler er noe de færreste bryr seg om. Joda, den har tregere autofokus enn mange andre kamera, men jeg forhåndsfokuserer alltid og da tar den bilde med en gang jeg trykker ned utløseren. Og batterikapasitet er ikke noe problem om man er i nærheten av ett støpsel sånn ca. annenhver dag. Batteriet holder til noen hundre bilder, og det lades ferdig på to timer.

Kan være Sony W1 er ett knallkamera, men jeg avventer testbilder før jeg tør å anbefale det.

Når det er sagt, kan det lønne seg å søke litt i forumet. Du får mange gode tips og synspunkter på noen av kameraene der.

Så en liten skjennepreken. Bumping er ikke tillatt, og emnetittelen din er elendig. Og ettersom jeg føler at du nå har fått to relativt grundige svar på spørsmålet ditt fra to kompetente brukere, stenger jeg den. Beklager, men regler må følges, og vi må gjøre noe for at reglene blir fulgt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...