svamp Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Hei Jeg har en meny-div med linker. På hver link har jeg brukt CSS-rollover-metoden med 2 bilder pr link som ligger på f.eks. absentvoid. Siden min er 700px bred, og hver link er 81px bred. Jeg har bare 5 linker, og derfor fyller ikke linkene hele bredden på 700 px. Jeg har brukt float:left for at linkene skal legge seg etter hverandre. (men det er kanskje ikke nødvendig?) Hvordan kan jeg øke avstanden mellom hver link, og i tillegg midtstille hele rekken av linker? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Bruk margin-right: XXpx; på hvert menyelement, samtidig som du midstiller meny-div'en med margin: 0 auto 0 auto; Lenke til kommentar
svamp Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Aha, at jeg ikke tenkte på den Ok, da var mellomrommet fiksa Edit: .....men den margin : 0 auto 0 auto var det ikke mye tak i... Skjedde ingenting. Endret 30. mai 2004 av svamp Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Aha, at jeg ikke tenkte på den Ok, da var mellomrommet fiksa Edit: .....men den margin : 0 auto 0 auto var det ikke mye tak i... Skjedde ingenting. prøv med: margin: 0 auto; Lenke til kommentar
svamp Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Ingen av dem virket Her er relevante deler av css'en: html, body { margin: 0; padding: 0; } #meny { padding : 2px; height : 30px; width : 700px; margin: 0 auto; position : relative; margin : 0px auto; /* den her gir ikke "utslag" */ } #menyelement { background : url(index.jpg); width : 81px; height : 21px; float : left; padding : 0px; margin-right : 5px; } Kan noe av dette være "feil" i forhold til midtstillingen? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Prøv 0px auto 0px auto, da... Og; background-image: url(index.jpg); Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Prøv 0px auto 0px auto, da... Hva med dette da? margin-left: auto; margin-right: auto; For å sentrere, vel og merke. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Prøv 0px auto 0px auto, da... Og; background-image: url(index.jpg); Det gikk heller ikke. Ingen reaksjon, bortsett fra at når jeg la til image på #header (headeren), forsvant den i IE. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Hva med dette da? margin-left: auto; margin-right: auto; For å sentrere, vel og merke. Ingen reaksjon der heller, dessverre. Jeg blir vel nødt til å finne på noen flere knapper og øke mellomrommet da Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Ingen reaksjon, bortsett fra at når jeg la til image på #header (headeren), forsvant den i IE. Nå skjønner jeg heller lite... Har du prøvd uten alle disse mellomromene mellom selektor og verdi? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Midtstilling: Doctype: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> samt: margin: 0 auto; Skal funke! Lenke til kommentar
svamp Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Det er jo bare ett mellomrom på hver side av kolon.. Og margin : 0 auto; fungerer jo siden alle div'ene blir midtstilt på siden. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Midtstilling: Doctype: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> samt: margin: 0 auto; Skal funke! Jeg har doctype transitional nå. Er det forskjell i visningen om jeg bruker strict altså? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Jeg har doctype transitional nå. Er det forskjell i visningen om jeg bruker strict altså? Skulle mene det ja. Bare å prøve det. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Jeg har doctype transitional nå. Er det forskjell i visningen om jeg bruker strict altså? Ja, transitional har mer "fri" tøyler. Endret 30. mai 2004 av PiRANhA Lenke til kommentar
svamp Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Ingen reaksjon med strict heller. Nå slenger jeg ut all koden så det blir litt sammenheng her. CSS body { background : #075E8B; font-family : Trebuchet MS, tahoma, verdana, arial, sans-serif; font-size : 10pt; color : #FFFFFF; } html, body { margin: 0; padding: 0; } a { text-decoration : underline; color : #FFFFFF; } a:hover { text-decoration : underline; color : #000000; } #header { background : url(grafikk/header.jpg) no-repeat; width : 700px; height : 170px; margin: 0 auto; position : relative; } #meny { padding : 2px; height : 30px; width : 700px; margin: 0 auto; position : relative; } #innhold { padding : 0px; width : 700px; margin: 0 auto; position : relative; } #menyelement1 { background : url(grafikk/k_index.jpg); width : 81px; height : 21px; float : left; padding : 0px; margin-right : 5px; display : block; } #menyfjell:hover { background : url(grafikk/k_index_h.jpg); } (Har tatt vekk alle de andre link-IDene, for de er jo like som den første. index.html: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> <HTML> <HEAD> <META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1"> <META HTTP-EQUIV="Content-Language" CONTENT="no"> <LINK rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css"> </HEAD> <BODY> <DIV id="header"> <br> </DIV> <DIV id="meny"> <A id="menyelement1" href="#"></A> <A id="menyelement2" href="#"></A> <A id="menyelement3" href="#"></A> <A id="menyelement4" href="#"></A> <A id="menyelement5" href="#"></A> </DIV> <DIV id="innhold"> </DIV> <DIV id="footer"> </DIV> </BODY> </HTML> Sånn. Klarnet dette opp på noen måte? Lenke til kommentar
Duke Soforth Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) *brrrrr* store bokstaver... Lag menyen med en liste slik: <div id="meny"> <ul> <li><a id="menyelement1" href="#"></a></li> ..... </ul> </div> Følgende CSS: #meny ul { margin: 0; padding: 0; list-style-type: none; width: 100%; text-align: center; } #meny li { display: inline; } #meny li a { padding: 0 1em; } #menyelement1 { background: url(grafikk/k_index.jpg); width: 81px; height: 21px; padding: 0px; margin: 5px; } Ta med andre ord bort float: left og display: block fra menyelement. Skulle være et ok utgangspunkt! Endret 30. mai 2004 av mortenj Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 margin: 0; er foretrukket foran margin: 0px; siden 0 uansett er 0, og er dessuten mindre å skrive for oss late Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå