wil Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 jeg sitter å skal installere Slackware 9.0 og dette går fint. alt er oppe å kjører helt til jeg skal installere Lilo. etter at jeg har confa hele lilo får jeg en feilmelding, som sier at jeg ikke kan installere Lilo. lurer på hva det kan være for noe. noen tips? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Hjelper sikkert litt hvis du poster lilo.conf + feilmeldingene. Etter hva du skriver, KAN du ha glemt et komma, eller du KAN ha laget lilo.loff istedet for .conf, slik at ikke lilo finner fila Lenke til kommentar
wil Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 jepp, skal se hva jeg får til i morra. gidder ikke å installere Slackware akkurat nå. så jeg får se litt på det i morra. forresten. husker du kommandoen for å lage en ny bruker i Slacwkare? var det ikke "addusr" eller noe da? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Jeg bruker fedora, gidder ikke knote med slack... Men lykke til! Er sikkert "add<etellerannet". Ellers så kan du jo mekke på paswd/groups/shadow manuellt. Lenke til kommentar
wil Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 har ikke Fedora for hånden akkurat nå. hvis ikke hadde jeg vel installert den tenker jeg. i denne stund tok jeg allikevel å begynte på installasjonen av Slackware 9.0 så vi får se hva feilmeldingen sier. kan sikkert ta en stund. Lenke til kommentar
wil Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) har nå kommet til feilmeldingen som sier at jeg ikke får installert Lilo: LILO INSTALL ERROR # 1 Sorry, but the attempt to install LILO has returned an error, so LILO has not been correctly installed. You`ll have to use a bootdisk to start your machine instead. It should still be possible to get LILO working by editing the /etc/lilo.conf and reinstalling LILO manually. See the LILO man page and documentation in /user/doc/lilo/ for more help. OK hva skal jeg gjøre her egentlig? har laga en bootdiskett for slackware og prøver å starte slack med denne, men da får jeg bare panic kernel og sånne ting. det jeg gjør når jeg prøver å starte slack fra bootdisk er å skrive: mount /dev/hda8 <enter> da prøver den å starte men det kommer som sagt panic kernel. hva skal jeg gjøre? om det er til noen hjelp så installerte jeg kjernen fra Slacwkare cd rommen. noen tips? Endret 30. mai 2004 av wil Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 start maskinen med slack cd'en i cdromen skriv boot=bare.i /dev/hdxn (hvor du har slack inne) (er ikkje 100% om det er sånn de skrivest, men det står forklart) logg in som root, og køyr /sbin/lilo post feilmeldingen som kjem opp. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Og post innholdet av /etc/lilo.conf Godt du holder ut tross at vi til tider kansje har vært litt slemme... Stå på! Lenke til kommentar
wil Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 nå vet jeg ikke helt, men kanskje jeg har laget for få partisjoner for slackware? tror jeg har 3 stykker eller noe. så litt igjennom guiden for Slackware installasjon å det så ut som at jeg hadde laget for lite partisjoner. trenger jeg egentlig noen flere enn 3? tror jeg kanskje er snart på nett nå. har helst lyst til å bruke Slackware nå for det er litt tøft. ikke for det jeg kunne brukt en annen også, men, men fikk lyst til å prøve meg på Slackware. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 nå vet jeg ikke helt, men kanskje jeg har laget for få partisjoner for slackware? tror jeg har 3 stykker eller noe. så litt igjennom guiden for Slackware installasjon å det så ut som at jeg hadde laget for lite partisjoner. trenger jeg egentlig noen flere enn 3? tror jeg kanskje er snart på nett nå. har helst lyst til å bruke Slackware nå for det er litt tøft. ikke for det jeg kunne brukt en annen også, men, men fikk lyst til å prøve meg på Slackware. eg har berre 2 partisjoner. / og swap. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 For å legge til en bruker: useradd Anbefaler deg å ta en titt på 'man useradd' og se på de forskjellige alternativene du kan bruke. Det gjør at du slipper å gjøre ting for hånd senere, slik som f.eks. å lage hjemmeområde. Lenke til kommentar
wil Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 det litt merkelige er at jeg får fint installert Slackware 8.0 på min pc uten problemer med Lilo installasjonen, men der får jeg ikke starta systemet igjen. hmmm, dette er litt merkelig synes jeg. skal se igjennom et par guider her nå snart, men det må jo være noe jeg gjør feil under installasjonen av Lilo? tar tilogmed alt på standard, men da heller er den ikke med. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 ikke rart du ikke får boota uten lilo - det er lilo som booter kernelen som starter init som monterer disker etc. og generellt får ting opp å gå Men det vet du sikkert. Har du andre OS på pc'n? Hvordan er "geometrien" (dvs. hva er hda1,2,3 etc.?) Lenke til kommentar
wil Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) ja nå har det selv slik at jeg har Windows 2000 på C: dvs. hda1 og Windows XP ligger på D: dvs. hdb1. også er vel Slackware på hda11 mener jeg. noen tips? vet liksom ikke helt hva jeg gjør feil. når det gikk så fint i Slackware 8.0 uten problemer. jeg vet at Linux ikke kan boote uten Lilo/Grub. er fullstendig klar over det. Windows klarer ikke å boote uten Lilo/Grub/ NTloader den heller. så den saken er grei. uannsett noen tips? Endret 1. juni 2004 av wil Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 hda11 HØRES ikke riktig ut... Lenke til kommentar
wil Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 å. skal se litt i morra på det. etter skolen. gidder ikke å gjøre det nå. skal se om jeg finner noe guide greier senere en gang. men det med at Linux kanskje ligger på Hda11 har dette noe med at den ikke vil installere Lilo da? Lenke til kommentar
moesen Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Logg inn som root og skriv inn lilo -P ignore Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Du hdX[1-4] er primærparisjoner. Disse er nummerert etter den rekkefølgen de ble laget, ikke etter hvor de fysisk befinner seg på disken. hdX4 kan være en såkalt "ekstended" partisjon (i teorien kan vel alle de fire første hd'ne være dette, men i praksis er det hd4). Da har ikke hdX4 noe data, men er en slags "pseudopartisjon" som inneholder 1-mange logiske partisjoner (hdX[5+]) hda er primær IDE kanal master. hdb er primær ide kanal slave. hdc er sekundær ide master osv. Noen burde putte noe om hdXY systemet inn i FAQ Lenke til kommentar
wil Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 ja, det er greit, men er det noen som kan forklare meg hvorfor installasjonen av Lilo gikk så fint i Slackware 8.0 uten problemer men ikke i Slackware 9.0? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Isåfall kan du vel bare legge inn 8.0, deretter legge inn Swaret og oppdatere til current? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå