Gå til innhold

Guide: Hva gjør jeg når pcen ikke starter?

Anbefalte innlegg

grattis med sticky pcgutten :)

hva er galt når broren min sin pc starter opp men det blir "input connection problem" på skjermen, skjermen virker og skjermkortet virker(testet på min pc.).

er litt små irritert, klan det være kortslutning i hovedkortet? :dontgetit:

Hehe, jeg har ikke så veldig peiling på mere enn det jeg har skrevet i guiden. Men input connection problem høres rart ut. Kanskje det har noe med skjermen eller med agp porten? Jeg har som sagt ikke så mye peiling på dette. Men du kan jo prøve med et annent skjermkort og sette ditt i hans maskin? Men da er det du som risikerer og ødelegge hardwaren din visst den blir ødelagt. Jeg har sagt at jeg IKKE har peiling på så VELDIG mye! Men du må gjerne prøve det jeg har sagt ovenfor her.

pcgutten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden det er så mange som har peiling her...

Følgende skjer: Jeg klikker turn-off computer i win. Maskinen slåes av. Jeg prøver å slå den på rett etter. Maskinen booter, men skjermen er helt svart.

Venter jeg en stund. Har ikke helt funnet ut av hvor lang tid jeg må vente. Men la oss si at jeg lar den stå over natten. Da starter den og funker helt fint neste morgen.

Ved restart kommer maskinen på som normalt.

Det kan høres ut som om du har for liten/ustabil strømforsyning. Lån en større av en kamerat så vil jeg tro den booter. (Hadde samme problemene med qtec psu)

jeg har et problem som jeg tror du ikke nevnte...

jeg tok ut cpu-vifta for en stund sida for å tørke litt støv av den, pc'en hadde nemlig begynt å gå veldig fort varm, selv om jeg satt med åpent kabinett og åpent vindu.

problemet nå er at etter at jeg satte i vifta igjen, og nå skrur på pcen, er pc'en på i bare et par sekunder, før den skrur seg av. 

Hva tror dere er galt?

Ta av kjøleren, undersøk kjernen (firkant på midten av prosessoren) om den er hel i kantene.

Så kan du montere igjen. Har selv opplevd samme problemet både ved knuste cpuer og ribber som har dårlig kontakt med kjernen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
grattis med sticky pcgutten  :)

hva er galt når broren min sin pc starter opp men det blir "input connection problem" på skjermen, skjermen virker og skjermkortet virker(testet på min pc.).

er litt små irritert, klan det være kortslutning i hovedkortet? :dontgetit:

Hehe, jeg har ikke så veldig peiling på mere enn det jeg har skrevet i guiden. Men input connection problem høres rart ut. Kanskje det har noe med skjermen eller med agp porten? Jeg har som sagt ikke så mye peiling på dette. Men du kan jo prøve med et annent skjermkort og sette ditt i hans maskin? Men da er det du som risikerer og ødelegge hardwaren din visst den blir ødelagt. Jeg har sagt at jeg IKKE har peiling på så VELDIG mye! Men du må gjerne prøve det jeg har sagt ovenfor her.

pcgutten

fant ut hva problemet var, flyttet litt på ram brikkene hans og da fungerte det :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
For å oppsummere hvilke ting du må fikse:

Post #12

Post #16

Post #27

Siden dette er en guide til de som ikke har så enormt peiling, så forklar gjerne mer om PWR_SW, gjerne med et bilde, forklar også at det er veldig lett å sette PWR_SW "feil vei" (+ på - og -på +).

Post #32

Post #34

Post #37

Det finnes fortsatt visst->hvis feil, gjør som Pinella skrev: bruk CTRL+F.

Nå må du ikke hvile på laurbærene, men fortsette med det gode arbeidet!

denne kom litt sent, men du kan ikke sette pwr sw feil vei :p

det pwr sw gjør er jo tross alt å kortslutte to pins, og det gjør den uansett hvilken vei du har den (med mindre du har lagd en elektronisk bryter)

flott guide pcgutten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bra artikkel :) Men bare et lite spørsmål...

Visst det ikke skjer noe så kan du sjekke om PWR SW ledningen er koblet til ditt hovedkort. Den ledningen kommer fra start knappen til din pc. Den skal settes på hovedkortet hvor det står PWR SW Det er 2 pinner. Visst det ikke virker første gang kan du prøve og snu den og se da.

Det skal vel ikke ha noen ting å si hvilken vei PWR_SW-ledningen er festet på hovedkortet? Eneste som skal til for at det skal starte, er at de to pinnene kortsluttes, så du kan gjerne starte den med et skrujern... Har jo ingenting å si hva som er + og - da...

Men kjempebra guide :)

Lenke til kommentar

Ville satt "Er alt koblet i"-delen mellom "Clear CMOS" og "Sjekke diverse komponenter om de virker", i tillegg til å ta med et kapittel som heter "Plukk alt fra hverandre og sett det sammen igjen" før "Sjekke diverse komponenter om de virker".

Blir sånn:

* Clear CMOS

* Er alt koblet i??

* Plukk alt fra hverandre og sett det sammen igjen

___-Bruk stor nøyaktighet

___-...noe annet??

* Sjekke diverse komponenter om de virker

...

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har hatt en pc stående en stund nå etter at jeg fikk et problem. problemet var som følger:

-Når jeg startet pcen så klikket det i skjermen, men lyset på den sto bare å blinket å den var bare helt svart.

-Når jeg skrudde på hovedbrytern (PSU) så skrudde pcen jeg automatisk på.

Jeg testet ut litt av hvert det kunne være å fant ut at det måtte være feil med hovedkortet så jeg gikk til innkjøp av et nytt (Abit NF7 S2G) når jeg fikk satt det i og skulle starte pcen ikke problemet med skjermbildet borte, jeg ble livredd. Men så fant jeg ut at jeg hadde satt jumperen til "cmos-reset" feil.

Endelig fikk jeg bilde på skjermen og jeg fikk ordnet opp i pcen.

Men så skjedde det i dag, pcen sto på.. brodern ville låne skjermen min i 2sec så jeg lot han gå å hente den, han trakk ut skjermen mens pcen var på. Når jeg satte den inn igjen var det ikke noe bilde å hente fram.

Jeg blir gal, skjønner ikke hva som kan være problemet. Jumperen til cmos-reset har jeg fiklet med i hele dag, byttet ram, byttet skjermkort osvosv... Jeg vet 100% sikkert at det ikke er noe defekt med hverken skjermen eller skjermkortet.

Noen som kan hjelpe meg?

Det kommer et klikk i skjermen, så en liten reaksjon er det hvertfall. En ting jeg lurer på om det kan være er om skjermen ikke tåler å kjøre i 100hz som jeg satte den til mens jeg ennå hadde bilde, slik at den ikke klarer å kjøre. Men jeg må jo få resetta dette på noe vis?

Jeg trenger desperat hjelp!

Lenke til kommentar

Bra guide, men den har dessverre ikke hjulpet meg.

Saken er som følger: noen har vært inne på mitt kontor og fingra litt med maskina (sannsynligvis herja litt med noen usb-dongler inn og ut, eller noe).

Uansett. Jeg ble møtt av en blå skjerm, starta maskina på nytt, men den ville ikke starte Windows. Etter at den hadde skrudd seg selv av og på noen ganger var det brått slutt. Nå får jeg ikke starta opp i det hele tatt.

Av/på-knappen er helt død, med mindre jeg kutter all strøm og skrur på. Da ser jeg en "rykning" i CPU-vifta, men ingenting mer skjer.

Det virker som om det er en eller annen form for sikring som slår inn et eller annet sted, men jeg aner ikke hvor. Har prøvd å koble fra alt bortsett fra CPU uten hell. Nullstille CMOS bringer heller ikke lykke.

Begynner å bli passe frustrert nå. Innspill mottas med den største takk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...