Gå til innhold

Selvfølgelig så er det et eller annet som ikke virker. Treng

Anbefalte innlegg

Så var P4 prosessoren i hus med hovedkort, minne og nytt kabinett. Monterte alt sammen etter "boka", men da jeg skulle starte opp nyervervelsen skjedde det absolutt ingenting. Det eneste som skjer er at vifta til CPU`n starter.

Jeg får ikke opp noe skjermbilde, og harddiskene starter ikke. Harddiskene starter kun hvis jeg fjerner IDE kabelen!!?? Jeg har bygget noen (ca 5) maskiner igjennom tidene, men har aldri vært ute for dette her. Jeg har skiftet ut kablene, og testet andre uten resultat.

Er det noe jeg kan ha oversett m.h.t. monteringen. Det sitter et L.E.D. display på hovedkortet som viser 00. Samt at en av de to lysdiodene som sitter ved siden av lyser rødt.

Her er oversikt over komponentene jeg bruker:

ABIT BD7-RAID Retail

P4 1,8GB NW Boxed

1 stk. 512MB DDR-DIMM PC2100 DDR CL2.5

1 stk. Abit AGP Siluro Geforce2 MX-400 64MB

1 stk. IBM Deskstar 30GB IDE 7200RPM

1 stk. Western Digital Caviar 60GB IDE 7200RPM

Chieftec Dragon Aluminium Tower Sølv m/340W power

Fint om noen har et fornuftig svar på hva dette muligens kan være.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Er minnebrikken skikkelig trykket nedi?

- Er begge strømkontaktene til hovedkortet montert?

- Er prosessorviften montert på rette kontakten (Kan være en safety funksjon dersom ikke hovedkortet klarer å registere viften. Men jeg tviler på at det er dette)

Du skal får bilde med bare prosessor, kjøleribbe, minnet og skjemkort montert. Ta ut alt annet, og start maskinen med dette.

Lenke til kommentar

Det jeg kan se her er at det ligger 90% i bios.

Jeg har lest noe om at dette kortet støtter bare agp *4 1.5 volt men det er vel skjermkortet ditt.

Kan du prøve med et annet skjermkort og se om det virker da?

eventuelt et pci.

Ellers så kan det være andre innstillinger i bios prøv deg litt frem her.

Load fail safe.

Lenke til kommentar

En fin måte å kjøre en feilsjekk av maskinen på, er å koble fra alle IDE enheter, plukke ut alle PCI og AGP kort, og så starte maskinen. Hvis alt er ok, etter at maskinen har kjørt POST (powert on self test) vil du høre et enkelt pip, så sant høytaleren er koblet til. Hvis du IKKE hører dette pipet eller at du ikke hører noe i det hele tatt, er det enten hovedkortet eller CPU'n som ikke fungerer. Kommer det en rekke med pip, er det trolig RAM'en som er problemet.

Men hvis du hører det såkalte POST pipet, kan du begynne å sette inn en enhet om gangen og starte opp. Hvis maskinen slutter å fungere etter at du har satt inn f.eks. AGP kortet, så vet du hva som er problemet.

Men ut i fra din beskrivelse, er det nok CPU eller HK som er problemet.

Håper dette var til hjelp, og lykke til.

Lenke til kommentar

Skammer meg over at jeg klarte å overse den 4 pins powerkabelen i manualen til ABIT. Nå startet maskineriet opp, og alt ser greit ut så langt. Nå må jeg ta meg en tur inn Bios og sette de riktige parameterene.

Takker så langt til alle som har bidratt med hjelpen. Hadde en dårlig natts søvn på grunn av dette.

Jeg ser ikke bort i fra at jeg muligens trenger mere hjelp, så jeg håper dere bærer over med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...