Vann: kr.15 Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Hei igjen!! Dette er et enkelt spørsmål som spør om alderen din, og sier om du kan kjøpe øl. Jeg fikk idèn når søppel forklarte meg forskjellen på = og ==. Men poenget er at jeg skal ha den til å si "You can buy beer!! : )" uansett hvilket tall over 18, du taster inn. Skriver du f.eks 19, så sier den "You cant buy beer!! : (". Hvordan løser jeg dette? ____________________________________________________________________ #include <iostream.h> int main () { int a; cout << "How old are you?" << endl; cin >> a; if (a == 18) cout << "You can buy beer!! : )" << endl; else cout << "You cant buy beer!! : (" << endl; return 0; } ____________________________________________________________________ Endret 30. mai 2004 av Tha Phreak Lenke til kommentar
søppel Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) a == 18 ..sier at a må være lik 18 for at if-setningen skal være sann (true). a >= 18 ..sier at a må være større enn, eller lik, 18 for at if-setningen skal være sann. Edit: Forresten er det greit om du lager deg din "egen tråd" .. siden andre tråder forsvinner når det opprettes så mange fra deg. :] Helt greit at du spør og sånn, er ikke det altså .. :] Edit2: ..og det er #include <iostream> iostream.h er gammelt. Endret 30. mai 2004 av søppel Lenke til kommentar
don_Vito Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Nå kan jeg bare Java, men regner med at dette er ganske likt. Kan gjøre dette på flere måter. if (a < 18) cout << "You cant buy beer!! : )" << endl; else cout << "You can buy beer!! : (" << endl; return 0; eller if (a >= 18) cout << "You can buy beer!! : )" << endl; else cout << "You cant buy beer!! : (" << endl; return 0; Edit: Var litt sent ute men.. Endret 30. mai 2004 av don_Vito Lenke til kommentar
Vann: kr.15 Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Å ja!! Selvfølgelig. Jeg leste om det i går, men det var klokka 2 på natta. Takk for hjelpa. Nå funker det. Endret 30. mai 2004 av Tha Phreak Lenke til kommentar
søppel Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) http://nostdal.net/lars/ticpp-v1/Chapter03.html#Heading137 Regner med at dette går greit for Bruce. :} Endret 30. mai 2004 av søppel Lenke til kommentar
Vann: kr.15 Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Skal jeg lage en tråd som heter "Tha Phreaks's spørsmål" eller noe sånt da? Siden jeg skulle lage en ny tråd. Forresten så funker det ikke å ha bare "#include <iostream>" det kommer: ------------------------------------------------------------------------------------------------ Error executing cl.exe. Fil 1.exe - 6 error(s), 1 warning(s) ------------------------------------------------------------------------------------------------ Endret 30. mai 2004 av Tha Phreak Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Når du skriver inn kode bruk [code*] koden din[/code*], uten *, slik som bl.a. søppel har gjort. Så er det lettere å lese. Lenke til kommentar
søppel Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Tha Phreak: Nei, bruk denne tråden, det er ikke nødvendig å lage en ny tråd. Ser ut som du bruker Visual C++, men åssen versjon? "iostream.h" er et eldgammelt navn på headeren som nå heter "iostream". Edit: Forresten .. Du må ha med: using namespace std; Så da blir hele ex. slik: #include <iostream> using namespace std; int main () { int a; cout << "How old are you?" << endl; cin >> a; if (a == 18) cout << "You can buy beer!! : )" << endl; else cout << "You cant buy beer!! : (" << endl; return 0; } Endret 30. mai 2004 av søppel Lenke til kommentar
Vann: kr.15 Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Jeg bruker C++ 6.0. Du glemte faktisk å bruke a >= 18 du tok bare a == 18 men samme det. Jeg tror nok jeg heller vil bruke tråden "Litt ny i C++" så du kan svare der. Hva er "using namespase std;" godt for egentlig? Hvilken funksjon har det? Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Jeg bruker C++ 6.0 Nei, du bruker VISUAL C++ 6.0. Visual C++ er et program, C++ er et språk. Lenke til kommentar
søppel Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Visual C++ 6.0 er forresten litt i eldste laget egentlig. Du kan jo teste "MinGW studio" eller "Dev-C++", søk på google. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Hva er "using namespase std;" godt for egentlig? Hvilken funksjon har det? Prøv å søk på forumet, jeg husker jeg stilte et spørsmål om det Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 hvis du ikke skriver "using namespace std;" må du skrive "std::" foran alle funksjoner som du bruker i std, samme som imports i vb. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Eller man kan skrive: using std::cout; , using std::cin, using std::vector osv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå