B4stian Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 til denne siden har jeg tenkt til å ha en login-funksjon så noen bestemte kan få brukernavn og passord, så kan de skrive f.eks. en test eller en nyhet og legge den ut på siden. noen som vet om det går ann i det hele tatt? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) til denne siden har jeg tenkt til å ha en login-funksjon så noen bestemte kan få brukernavn og passord, så kan de skrive f.eks. en test eller en nyhet og legge den ut på siden. noen som vet om det går ann i det hele tatt? Det går an. Men det blir kanskje mye arbeid, særlig for en som ikke kan så mye om php (som feks meg).. Så derfor kan du jo bruke et slikt ferdilagd system. Eksempler finner du her. (se menyen til venstre. Du kan jo bruke siteframe, som jeg synes funker veldig bra. Med det kan folk legge inn nyheter, tester etc, etter å ha logget inn. Man kan også lage undersøkelser, skrive kommentarer på testene osv.. Edit; Glemte å si at siteframe kan ordnes helt sånn som du vil ha det. Enten du bare vil legge inn nyheter i en database, for så å hente dem ut senere.. Dette er et ganske enkelt system, i forhold til feks phpnuke.. Men det avhenger jo av hva du gjør siteframe til... Ditt gamle design forblir det samme. (med litt konfigurasjon) Endret 30. mai 2004 av Ingardj Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 til denne siden har jeg tenkt til å ha en login-funksjon så noen bestemte kan få brukernavn og passord, så kan de skrive f.eks. en test eller en nyhet og legge den ut på siden. noen som vet om det går ann i det hele tatt? Det går an. Men det blir kanskje mye arbeid, særlig for en som ikke kan så mye om php (som feks meg).. Så derfor kan du jo bruke et slikt ferdilagd system. Eksempler finner du her. (se menyen til venstre. Du kan jo bruke siteframe, som jeg synes funker veldig bra. Med det kan folk legge inn nyheter, tester etc, etter å ha logget inn. Man kan også lage undersøkelser, skrive kommentarer på testene osv.. Edit; Glemte å si at siteframe kan ordnes helt sånn som du vil ha det. Enten du bare vil legge inn nyheter i en database, for så å hente dem ut senere.. Dette er et ganske enkelt system, i forhold til feks phpnuke.. Men det avhenger jo av hva du gjør siteframe til... Ditt gamle design forblir det samme. (med litt konfigurasjon) ok, men skjønte ikke det helt... hvem fil skal jeg laste ned og hvor skal det legges osv? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Hmm.. Gå inn på siteframe.org. Der vil du finne instrukser. Men har på følelsen at dette kan bli noe vanskelig for deg. Du burde ha en litt kunnskap til mysql og php, for å kunne få dette som du vil.. Hvilket kontrolpanel bruker du for webserveren din? Hvis du bruker cPanel X, er det noe som heter fantastico der. Og med fantastico kan du enkelt innstalere en "fresh" installasjon av siteframe, bare ved å trykke på noe knapper.. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Når du skal lage login-funksjonen er det kanskje ok å kunne litt om sessions? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Når du skal lage login-funksjonen er det kanskje ok å kunne litt om sessions? Brukerne skal også kunne skrive til en database (eller en fil), så her kreves det nok mer en sessions.. Men det er jo en start Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Hmm.. Gå inn på siteframe.org. Der vil du finne instrukser. Men har på følelsen at dette kan bli noe vanskelig for deg. Du burde ha en litt kunnskap til mysql og php, for å kunne få dette som du vil.. Hvilket kontrolpanel bruker du for webserveren din? Hvis du bruker cPanel X, er det noe som heter fantastico der. Og med fantastico kan du enkelt innstalere en "fresh" installasjon av siteframe, bare ved å trykke på noe knapper.. har cPanel ja..skal ta en titt på det der.. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Brukerne skal også kunne skrive til en database (eller en fil) Men uansett, sessions blir ant.vis brukt likevel, så hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Det er heller ikke selvfølge at du får med fantastico selv om man har cpanel. Kommer ann på tilbyder. Uansett så er en login funksjon veldig enkel og lage, og for kun et par brukere bestemt på forhand kan man for enkelhetsskyld hardkode bruker/passord. Det vil også eliminere en del feil muligheter (korrupt database/nedetid på db/tilkoblings problemer). Skal du dermed ha muligheten for å legge til nyheter så må du nok lagre det en plass. Et fult ut cms kan være bra, men man vil også få med en del uønskede funksjoner, dette kan være plagsomt om det blir for stort. Hvert enkelt prosjekt må tilpasses, og man må derfor vurdere det enkelte tilfellet. Med bare enkelte brukere og tester/nyheter er nok ikke et fullverdig cms nødvendig. Men det er nå bare min mening. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 Det er heller ikke selvfølge at du får med fantastico selv om man har cpanel.Kommer ann på tilbyder. Uansett så er en login funksjon veldig enkel og lage, og for kun et par brukere bestemt på forhand kan man for enkelhetsskyld hardkode bruker/passord. Det vil også eliminere en del feil muligheter (korrupt database/nedetid på db/tilkoblings problemer). Skal du dermed ha muligheten for å legge til nyheter så må du nok lagre det en plass. Et fult ut cms kan være bra, men man vil også få med en del uønskede funksjoner, dette kan være plagsomt om det blir for stort. Hvert enkelt prosjekt må tilpasses, og man må derfor vurdere det enkelte tilfellet. Med bare enkelte brukere og tester/nyheter er nok ikke et fullverdig cms nødvendig. Men det er nå bare min mening. men hvordan skal jeg sette opp php-koden da? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 (endret) ( bla bla ) Beklager.. Det har jo så klart me hvem som tilbyr. Tenkte ikke på det i full fart.. Men jeg tror nok mange gjør det (tilbyr altså).. Men du er jo enig at han her ikke vil kunne sette opp et slikt system uten noen som helst kunnskap om php? Og da er jo et ferdig system bra.. Tillegg til b1n2; Så hva fant du ut om siteframe? Endret 31. mai 2004 av Ingardj Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Login funksjon kan gjøres så enkelt som noe alla dette: <?php $bruker_1 = "meg"; $bruker_1_passord = "haha"; if (isset($_POST['brukernavn']) && isset($_POST['passord'])) { if ($_POST['brukernavn'] == $bruker_1 && $_POST['passord'] == $bruker_1_passord) { echo "du er logget inn"; } else { echo "du er ikke logget inn"; } ?> Det er omtrent så simpelt du kan gjøre det. Men klart, om du har 0 peiling på php og ikke et ønske om å lære deg det overhodet, da er det nok greiere og finne noe ferdig. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Den måten der bli jo svært tungvindt hvis man skal ha et passordbeskyttet område, da man må skrive inn br.navn/pass for hver nye side man skal inn på.. Sessions er din venn Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Ta det for det det er. Et ekstrem simpelt eksempel, ikke noe mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå