Pirlo21 Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Hei. Har en intel p4 2.8, abit ic7 hk. Dette er litt vanskelig å forklare, men jeg prøver. Med ujevne mellomrom hender det at skjermen min ikke henger med på oppstart av maskinen. Altså at skjermen er helt svart. Jeg reset´er cmos og dermed er det bare å starte på nytt og skjermen starter også. Da får jeg beskjed om at cpu har blitt forandret osv. Jeg setter cpu til 533mhz og alt funker som det skal. Helt til neste gang dette skjer... Sist gang det skjedde var da jeg skulle bytte cdrom fra cdrw til vanlig cd rom. Etter bytte ville ikke skjermen være med... Hva er dette og hva kan jeg gjøre? Lenke til kommentar
Pirlo21 Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Siden ingen kan/gidder/vil svare har jeg tatt saken i egne hender. Dvs jeg har lest alt jeg kan lese om "Maskinen min starter ikke" på dette forumet. Kan ikke si at jeg fikk noen gode svar der heller. De fleste som poster slike innlegg får svar som: reset cmos, hk er ødelagt, cpu er ødelag, ta alt fra hverandre og sett det sammen, ta ut batteri osv... I mitt tilfelle starter jo maskinen og funker helt fint etter at jeg har reseta cmos. Men spørsmålet mitt er hvordan jeg unngår at dette skal skje igjen?! Hadde vært hyggelig om noen hadde hatt noen tips her.... Lenke til kommentar
Manx Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Vet du vilken versjon av bios du har, kan jo hende at det vil bli bedre hvis du oppdaterer bios... Bios IC7 Siste versjon ligger på toppen. Bare og laste ned, pakke ut fila det dukker opp fem nye og legge de på en diskett. Re-starte maskinen og trykke alt + F2 så flasher maskinen den nye biosen. Du trenger bare å flashe den siste versjonen av biosen (ic724.exe). Har et ic7-g selv og har aldri vært borti dette håper dette funker... PS! La det gå mer enn et par timer før du lar frustrasjonen komme på grunn av at du ikke får svar: TTT = ting tar tid Endret 30. mai 2004 av MU26599 Lenke til kommentar
Pirlo21 Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Takk for svar! Jeg downloadet en Abit Flashmenu, men fikk ikke kjørt noen One Click LiveUpdate. Følgende beskjed: "The Operation Timed Out". Tok ned ic724.exe og installerte denne. Deretter kjørte jeg Update from File i flashmenyen. Slo av maskinen. Slo på igjen, og skjermen var borte. Har også tatt ut den ene hd´n + cdrw og disablet diskettstasjon, firewire og printer i bios for å sjekke om det har noe med strømforsyningen å gjøre. Dette hjalp heller ikke. Problemet dukker tydeligvis bare opp når jeg kjører "turn off computer" for så å slå den på igjen sekunder etterpå. Vanlig restart funker fint. Slo av maskinen nå nylig, fikk den ikke på igjen ved første forsøk, andre forsøk. Tok ut strømkabelen i 10 sek. Satte den inn igjen og maskina startet som normalt. Dette er psycho! Skjønner ingenting Lenke til kommentar
Pirlo21 Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Kan vel nevne at jeg har et eldgammelt skjermkort uten at dette trenger å ha noen betydning. Vet ikke hvilket det er heller... S3 Trio32/64 ? Lenke til kommentar
Pingo68 Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Kan vel nevne at jeg har et eldgammelt skjermkort uten at dette trenger å ha noen betydning. Vet ikke hvilket det er heller... S3 Trio32/64 ? PCI skjermkort eller? Lenke til kommentar
Pirlo21 Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Kan også legge til at når skjermen henger med på oppstarten kommer det ett pip. Når den ikke kommer på hører jeg ikke en eneste lyd. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Hei Jeg har samme HK som deg. I BIOS er det et valg for om du vil starte (init) med AGP- kort eller PCI- kort først. Heter noe slikt som: "Init display first: AGP / PCI". I en sånn valgboks kan du da velge om det er AGP- port eller PCI- port som skal initieres først under oppstarten. Har du sjekket at dette står på PCI.....? Lenke til kommentar
Pirlo21 Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Det har jeg sjekket. Det står PCI der Lenke til kommentar
Pirlo21 Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 For å summere opp: Jeg har: P4 2.8 Ghz 533mhz bus Abit IC7 512 corsair dual Et eldgammelt skjermkort. PCI EKS 1: 1. Maskinen starter, hører et pip og skjermen kommer på. Alt som normalt. 2. Alt funker som det skal 3. Slår av maskinen. Slår den på igjen med en gang. Maskinen booter, men hører inget pip og skjermen er svart. EKS2: 1. Maskinen starter, hører et pip og skjermen kommer på. Alt er som normalt. 2. Alt funker som det skal. 3. Slår av maskinen, tar kvelden, våkner opp, slår på maskinen og den funker som vanlig. EKS 3: 1- Maskinen starter 2. Alt funker som det skal. 3. Restarter maskinen, hører et pip og skjermen kommer på. Alt som normalt. Summa summarum: Maskinen funker ved restart, men ikke ved turn-off-computer for så å skulle starte den rett etterpå. Diverse metoder jeg har prøvd for å starte maskinen ved "svart skjerm": A: Resete CMOS B: Vente litt + dra ut strømkabelen Deretter har maskinen startet som normalt. Har lagt inn siste versjon av biosen. Med det mener jeg kjørt ic724.exe og brukt Abit FlashMenu til å installere bin filen. Har ikke kjørt noen form for Flash. Altså trykke Alt+F2 i oppstart. Grunnen til det er at jeg ikke aner hva som skjer hvis jeg gjør det:) Ser ingen grunn til at dette skal handle om CPU, HK, skjermkort eller minne siden alt dette funker som normalt ellers. Håper noen kan komme med noen innspill for jeg er tom for idéer.... Lenke til kommentar
c-man Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Les trouble-shooting guiden i brukermanualen. Står noe om dette der. Har samme HK selv, installerte dette i går, og oppdaget det sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå