echo_ Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Altså, jeg er ute etter en harddisk, 160gb -> 200gb, og mitt eneste krav er at den skal være stabil. Fart, varmeutvikling og også pris (til en viss grad, jeg betaler gladelig 200 kroner ekstra for en disk som ikke ryker like fort som andre) Så, er det noen som har erfaringer med disker som holder lenge? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Skal du ha skikkelige harddisker uten feil, er nok scsi disker det beste, det er 75% mindre feil med disse enn med ide-disker. Men sannsynligvis har du nok ikke scsi kontroller og må nok derfor velge en ide-disk. Det er litt vanskelig å anbefale disker som holder lenge siden få av diskene som selges i dag har vært lengre på markedet enn ca 1 år. Men normalt betaler du for det du får. Lenke til kommentar
echo_ Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Takk for svar. Jeg er veldig enig, SCSI er jo det optimale, men det er ikke aktuellt. For dyrt, og som sagt; jeg har ikke SCSIkontroller. Jeg skal heller ikke ha S-ata, men vanlig ATA, da disken skal stå i serveren jeg har i kjelleren. Jeg har fra før 2x80gb WD Caviar og er fornøyd med disse. Regner med det blir en slik: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=112810&cks=PRL , eller en slik: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123995&cks=PRL Har også hørt at Maxtor skal være bra, men er litt mer skeptisk til disse da den siste Maxtorn jeg kjøpte røk etter ca 3 uker.. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 For meg ser det ut som om segaten er litt raskere på søketid og at den i tilegg har 3 års garanti. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Sitter i skrivende stund på en 200GB WD disk. Har alltid holdt meg til WD og ikke hatt noe problemer med det Jøsses, post nr. 1337 også! Lenke til kommentar
echo_ Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 hvordan fant du ut at seagaten har 3 års garanti? Tilsynelatende har også wd dette; " Component Design Life 5 years Warranty Period 3 years " http://westerndigital.com/en/products/curr...?Model=WD2000JB Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 hvordan fant du ut at seagaten har 3 års garanti? Stod litt lenger nede på linke du gav: Produktinformasjon Produktbeskrivelse Seagate Barracuda 7200.7 Plus - harddisk - 200 GB - ATA-100 Type Harddisk - intern Produktformfaktor 3.5" x 1/3H Dimensjoner (BxDxH) 10.2 cm x 14.7 cm x 2.6 cm Vekt 0.6 kg Kapasitet 200 GB Grensesnittype DMA/ATA-100 (Ultra) Kontakt 40 pin IDC Dataoverføringshastighet 100 MBps Gjennomsnittlig søketid 8.5 ms Rotasjonshastighet 7200 opm Sylindere 16383 Hoder (Fysiske) 4 Bufferstørrelse 8 MB Fabrikantgaranti 3 års garanti Lenke til kommentar
echo_ Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 aha, beklager. så igjennom den, men overså desverre den der. ok, men da blir det enten seagate eller wd da. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 anbefaler Samsungs disker. De er ferske på markedet, det er et minus, men de tilbyr 3 års garanti. Det er et tegn på at dem er tilfreds med seg selv, det er bra. Det er for tiden den aller mest stillegående harddisken på markedet dersom dette betyr noe. Varmeutviklinga skal også være ekstremt lav. (alt dette i følge www.silentpcreview.com). Jeg har en 160 gig 8 MB cache 7200 omdreininger og kan bare bøye meg i støvet.... Den føles utrolig bra. Litt synd bare at du ikke får dem større enn 160 GB, men det er vel for å holde støynivået nede ved å bruke færre plater. lykke til. Lenke til kommentar
echo_ Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Stæynivået har i denne sammenheng veldig lite å si. Utifra hva jeg kan se på komplett.no tror jeg seagate må være tingen, denne har mindre søketid. Den er også den disken med flest "teknologier", om dette bare er noe humbug vet jeg ikke, men jeg håper det tyder på at disken skal ha en viss kvalitet. Når jeg sammenligner 160gb'ene til henholdsvis WD, Seagate og Samsung, Seagaten har 600 000 timer mot WDens 500 000, hvor mange Samsungen har står ikke. Selv om Samsung så og si (etter hva jeg har oppfattet i det siste) er ensbetydene med kvalitet satser jeg på Seagate denne gangen. Takk for all hjelp til nå, og om det er noen fler som har noe å si er det bare å gjøre det, jeg kommer nok ikke til å bestille noen disk før i morgen. Lenke til kommentar
hce Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Uansett hva du ender opp med ville jeg kjøpt to like harddisker og kjørte dem i raid1 (speiling). Eventuelt kjøp tre harddisker og kjør raid5. Å satse alt på at en harddisk skal holde ut i lengden når man lagrer viktig data vil man som regel ende opp med feil før eller siden. Hjemme kjører jeg 2 x 120GB raid 1 systemdisk og 250GB som lagringsdisk av "skrot". Planen er å utvide 250GB partisjonen til 3 x 250GB og kjøre raid 5. Kjører all raid i software, Linux 2.6.5 og mdadm. Fungert som fjell i et halvt år. Endret 30. mai 2004 av hce Lenke til kommentar
echo_ Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Raid er selvsagt en fordel ja. Det er dette jeg har planer om å gjøre. Jeg har en far og to søstre som også har datamaskiner. Ingen av disse vet hvordan man beskytter seg mot virus, spyware osv. Det jeg derfor ønsker å gjøre er å sette opp en linuxmaskin med samba som kjørers som domeneserver. Her vil jeg kjøre (i raid) de to 80gb WD Caviardiskene jeg har stående. Eventuelt setter jeg uten raid. og kjører et script som tar en kopi av /home/ til en annen disk. Dette vil vel også være en viss fordel med tanke på folk som klarer å slette filer manuellt osv. 200gb'en jeg vil kjøpe skal kun inneholde musikk, programmer osv som jeg har liggende på en maskin i nettverket istedenfor på cder. Om denne tar kvelden er ikke så farlig, men har jeg muligheten etter sommeren (penger) kjøper jeg en identisk disk og setter opp raid på den også. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Tror nok segate er et bra valg, har en selv som snart er 5 år, men den er bare 8 gig og kan naturligvis ikke sammenlignes med diskene en får kjøpt i dag. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Ville kanskje gått for de dyrest HDene med 5400 RPM. Har troen på dette, selv om jeg ikke har testet. Det eneste jeg vet er at i en gammel tråd var det en sammenligning her, og det viste seg at i gjennomsnitt var de HDene som hadde 5400 RPM jevnt over de som svarte lengst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå