Gå til innhold

Bytte ut mitt 8500LE?

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å skifte ut mitt 8500LE med et nytt skjermkort til min hjemme PC. PCen fikk ny innmat i fjor (unntatt skjermkort) og har P4 2.6 med 1 GB Ram osv. Kun Papst vifter og lite støy. Egentlig veldig bra IMHO.

Bruk:

Kontorarbeide, Bildebehandling og videoredigering (hjemmevideo av småtten, ikke noe spesiellt avansert redigering).

Litt spill hvis jeg har tid.

Vurderer et Sapphire 9800Pro. x800 ser jo rått ut, men å betale 3.5KKr eller mer kan jeg ikke forsvare.

Jeg har sett det var mye trøbbel med viftene på 9800pro, og lurer på om dette er grunn nok til å gå for Ultimate edition?? Jeg spanderer heller noen ekstra 100 lapper på et kort som fungerer enn å slite med viftetrøbbel/støy.

Er klar over at noen kort selges med forkrøplet minnebuss. Dette må selvfølgelig unngås.

Ser det finnes AIW utgave. Antar likevel at det i lengden blir bedre med et eget tv kort hvis nødvendig?

Så: Er 9800pro et kort som vil fungere meget bra til mitt bruk?

Er det verdt å gå for UE?

Endret av Walter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vifta på mitt Connect3D 9800 non-pro kort har fungert helt fint siden jeg kjøpte det i september i fjor.

All-in-Wonder løsninger er veldig populære for videofolk, men er ikke selv sikker på hva slags kvalitet de leverer i praksis da. Sikkert noen andre her på forumet som har erfaring med denslags. Forøvrig er et 9800 Pro er ypperlig til alle slags spill enda, t.o.m oppkommende spill som HL2 og Doom3. Bare ikke regn med å kunne kjøre i 1600x1200 med 6xAA/16xAF. :)

Og det stemmer at det nå finnes 128-bit minnebuss versjoner av 9800 Pro, pass på å få en med 256-bit.

Lenke til kommentar

Ville kjøpt løst TV-kort. AIW kort er etter min mening litt bortkastet ettersom et løst TV-kort vil ha lengre levetid enn ett skjermkort. Min erfaring er også at AIW generelt byr på flere driverproblemer(du skal tross alt ha en driver som passer til både skjermkortdel og TV/Video del), ikke uløselige, men av typen som kan gi noen flere frå hår.

Ellers vurderer jeg faktisk en lignende oppgradering selv, problemet mitt er at R8500 kortet mitt faktisk fungerer greit på de spillene jeg har/bruker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Til trådstarter:

Du har da mer enn bra nok kort til det bruket du skisserer?

Hva i all verden skal du med ett 9800Pro da? Det er jo ett typisk "lamer gamer" kort? 1.valg til alle ATI fanbois..som sitter halve dagen og spiller CS, FC, BFV..osv.

Du sier noe om at du skal drive litt med videoredigering.. Da bør du vel gå for ett kort med VIVO.. Kan ikke finne noen 9800Pro med VIVO i farten..

De som har det er noen 9600XT og FX5900XT (i anstendig prisklasse). Når jeg nå sjekker på Komplett.no..

Har selv ett Asus 9600XT som jeg er godt fornøyd med...selv om jeg syntes det var altfor dyrt (og det holder fremdeles høy pris.. ca. 1.800)..

Lenke til kommentar

Fordelen med med r9800pro for oss som ikke spiller veldig mye, men av og til er at det er forholdsvis billig nå og kan sikkert dra de fleste spill de neste 2 årene. Skal sies at jeg ikke spiller de aller mest krevende spillende, men type bil-spill og strategi stort sett. Dvs det er et triks for å slippe å bytte så ofte, r8500 kortet mitt klarer f.eks de litt eldre spillene bra, men sliter litt med de aller nyeste(må gå ned litt i kvalitet). Det er med andre ord på tide å bytte i ett som kan funke en stund til fremover. Årsaken til at jeg ikke vurderer nVidia skjermkort er at jeg faktisk er vandt med og har satt med inn i driverne til ATI og tv-ut funksjon etc. Vet at dette funker akkurat likt på r9800 og det passer meg kjempefint.

VIVO er ett bra alternativ dersom du bare skal kjøre videosignal inn som han over sier, men det er ikke tv-tuner på disse kortene. Dog kan du kjøre tv-signaler gjennom en videospiller og dermed kunne se/ta opp TV med dataen. Dog ville jeg fremdeles kjøpt et løst TV/video-kort, blir litt dyrere, men tror det blir enklere mht drivere og ikke minst oppgradering av skjermkort(VIVO/AIW kort er generelt dyrere enn vanlige utgavene dersom du ikke går ned en klasse).

Endret av kindings
Lenke til kommentar

på pcen jeg har hjemme har jeg omtrent identisk system som deg og jeg kan spille de alller fleste spillene her med brukbar grafikk (1024x768 på medium eller high details). om du ikke spiller så my anbefaler jeg deg å droppe den oppgraderinga. har et powercolor 9800pro på pcen på hybeln å trenger det egentlig bare når jeg skal spille på svært bra grafikk i spill som ut2004 og far cry...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
PowerColor Radeon 9800 Pro er et meget bra valg ;)

Synes du nå bør klare å lire av deg noe annet enn standardsvaret ditt..

:thumbdown:

9800Pro er ett kongekort, men er "overkill" for de som kun kjører IE, kabal og Office..

Trådstarter virker ikke som en "Lamer Gamer".. for å si det sånn..

Og da er 9800Pro en realtivt kostbar oppgradering.. for ikke å si unødvendig..

Som enkelte andre med litt mer kredibilitet påpeker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...