Gå til innhold

Syntes du det er greit å stjele? Film-Musikk

Anbefalte innlegg

gammal tråd og stygg bump, men må bare få sagt en ting:

Piratkopiering er ikke stjeling. Å stjele er å ta fra en annen, når jeg kopierer en film så fjerner jeg ikke filmen, jeg lager et duplikat. Om jeg kunne kopiere en bil ved å trykke på en knapp, hadde det da vært stjeling?

Det er en grunn til at piratkopiering går under åndsverksloven og ikke stjeleloven...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e

Dem tjeneer nok penger uansett..

Og for en som meg, uten jobb og får stønad fra sossialkontoret, har jeg verken penger eller muligheter for og komme men inn til byen og handle film, og musikk :p

Syntes heller det ikke er og stjele. Jeg sitter bare i ett program og søker etter ting :)

Lenke til kommentar

Istedetfor å stå i timesvis i platebutikken og lete etter ukjente artister og gode album, sitter jeg heller hjemme og laster ned litt musikk og hører om jeg liker den. Hvis jeg liker den, kjøper jeg CD'en.

Min form for "stjeling" blir vel da omtrent det samme som å stå og høre på platene i butikken. :hm:

Lenke til kommentar

Må nesten brette ut litt om min "stjeling" også

Har sett en del anime i den senere tid og blitt relativt hektet på dette. Og siden dette er noe som i lovlige former er vanskelig å oppdrive i Norge tar jeg meg den friheten å laste det ned fra internettet. Noe av det er lovlig å laste ned (det som ikke er lisensiert enda) noe er ikke lovlig (det som har blitt lisensiert)

Jeg har stående i DVDhylla 3 anime serier som jeg har kjøpt nettopp fordi jeg hadde lastet dem ned og likte dem. Har flere på liste over ting jeg vil kjøpe.

Mitt motto er at hvis man liker en film/sang/serie så bør man støtte de som har laget den. Men innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.

På musikk-siden må jeg erlig innrømme at min sanvittighet ikke er like ren. Jeg laster ned noen sanger nå og da og har etterhvert fått en betydelig samling på pcen. Lite CDer har jeg også kjøpt. Eneste unnskyldningen jeg har her er at jeg liker nesten all musikk. Kan ikke støtte ALT.

-Andreas

Lenke til kommentar
gammal tråd og stygg bump, men må bare få sagt en ting:

Piratkopiering er ikke stjeling. Å stjele er å ta fra en annen, når jeg kopierer en film så fjerner jeg ikke filmen, jeg lager et duplikat. Om jeg kunne kopiere en bil ved å trykke på en knapp, hadde det da vært stjeling?

5176027[/snapback]

Ja!

Dette er det dårligste argumentet jeg har hørt fra deg siden Dr. Doogie var medlem. :!:

Stjeling er stjeling enten du trykker på en knapp eller skriver en 500 siders kode for å få det til.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Det er det vel ikke. Hvilken lov er det du bryter når du laster ned en film du ikke eier orginalen til? Er det "Stjeleloven" som nenvnt tidligere eller er det brudd på copyright og åndsverk lover? Kopierer du et åndsverk har du ikke "stjelt" noe, du har brutt åndsverksloven. Å kalle en som bryter åndsverksloven for en tyv og si at han stjeler er kun en hersketeknikk brukt av de som kjemper mot dette fordi det "å stjele" er så matet inn i oss fra lav alder som negativt og så stigmatisert (om det er rett bruk av ordet) at mange med en gang blir veldig negativt til denne kopieringen.

Og for å svare topic. Jeg tror jeg ikke har vært inne i en platebutikk på flere år og de har vel alarmer festet til hver eneste CD, så å stjele musikk har jeg ikke gjort og jeg tror heller ikke det er så lett. Forøvrig går vel "stjeling" av en CD som nasking da verdien er under 500,- (det kan være jeg bommer helt med grensen her, men jeg tror en CD er under den grensen)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å laste ned musikk og film, men ofte er det noe jeg enten ikke hører/ser ofte på eller ikke finner i butikkene. Hvis det er en film jeg har veldig lyst på, så kjøper jeg den heller på DVD bare for å ha den ekstra kvaliteten.

Lenke til kommentar
Det er det vel ikke. Hvilken lov er det du bryter når du laster ned en film du ikke eier orginalen til? Er det "Stjeleloven" som nenvnt tidligere eller er det brudd på copyright og åndsverk lover? Kopierer du et åndsverk har du ikke "stjelt" noe, du har brutt åndsverksloven.

Og forskjellen er?

Å ja, det har altså noe å si hva loven heter, og hvis det har kommet deg i hende via en internettlinje så er det ikke stjeling siden du ikke har tatt en ting du kan ta på.

Å kalle en som bryter åndsverksloven for en tyv og si at han stjeler er kun en hersketeknikk brukt av de som kjemper mot dette fordi det "å stjele" er så matet inn i oss fra lav alder som negativt og så stigmatisert (om det er rett bruk av ordet) at mange med en gang blir veldig negativt til denne kopieringen.

"Hersketeknikk fordi dette er matet inn i oss" :!:

Det du sier er i sin ytterste konsekvens at en som bruker tankene sine til å skapet ett musikkstykke ikke skal kunne leve av dette siden hvem som helst skal kunne skaffe seg det gratis, mens en som bruker tankene til å skape noe som kun kan omsettet i form av en fysisk gjennstand kan tjene seg rik.

Og for å svare topic. Jeg tror jeg ikke har vært inne i en platebutikk på flere år og de har vel alarmer festet til hver eneste CD, så å stjele musikk har jeg ikke gjort og jeg tror heller ikke det er så lett.

5179682[/snapback]

Nei, forskjellen på om det er stjeling eller ikke avhenger selvsagt om du får med coveret eller ikke.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Det er det vel ikke. Hvilken lov er det du bryter når du laster ned en film du ikke eier orginalen til? Er det "Stjeleloven" som nenvnt tidligere eller er det brudd på copyright og åndsverk lover? Kopierer du et åndsverk har du ikke "stjelt" noe, du har brutt åndsverksloven.

Og forskjellen er?

Å ja, det har altså noe å si hva loven heter, og hvis det har kommet deg i hende via en internettlinje så er det ikke stjeling siden du ikke har tatt en ting du kan ta på.

Forskjellen er at det ene er å stjele og det andre er å bryte copyrightlover. Dette er forskjellige ting.

Å kalle en som bryter åndsverksloven for en tyv og si at han stjeler er kun en hersketeknikk brukt av de som kjemper mot dette fordi det "å stjele" er så matet inn i oss fra lav alder som negativt og så stigmatisert (om det er rett bruk av ordet) at mange med en gang blir veldig negativt til denne kopieringen.

"Hersketeknikk fordi dette er matet inn i oss" :!:

Det du sier er i sin ytterste konsekvens at en som bruker tankene sine til å skapet ett musikkstykke ikke skal kunne leve av dette siden hvem som helst skal kunne skaffe seg det gratis, mens en som bruker tankene til å skape noe som kun kan omsettet i form av en fysisk gjennstand kan tjene seg rik.

Og hvor har jeg sagt dette? Jeg sier bare at å kopiere digitale "ting" på den måten det er snakk om i denne tråden er ikke å stjele. Selvsagt er det ulovlig, selvsagt bør "artisten" kunne livnære seg på yrket sitt, selvsagt krever jeg ikke at alt i digital form skal være gratis fordi det ikke er utgifter ved å kopiere. Jeg sier bare at du ikke stjeler filmer/musikk på denne måten, du lager en ulovlig kopi (copy) og derfor bryter copyright lover. Fortsatt ulovlig, men en spade er ikke et manuellt agrikulturelt multifunksjonellt ekskaveringsapparat, det er en spade.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Til alle dere som laster ned både filmer og musikk, syntes dere det er greit å stjele og hvorfor?

Det er jo folk som jobber med å lage tingene, og de lever av det, ville du ha jobbet gratis?

2256027[/snapback]

De jobber ikke gratis. Er fortsatt mange som kjøper produktene så det er et dårlig argument. Jeg leste også her for litt siden på itavisen at en undersøkelse viste at folk som lastet ned piratkopiert materiale var også de som kjøpte mest over internett. Folk som ikke lastet ned ulovlig piratkopierte filer var de som kjøpte minst...

Ja jeg synes det er greit å stjele. Hvorfor? Fordi da slipper jeg å kaste bort en haug med penger. Når jeg laster ned en ny film/nytt spill kjøper jeg det siden hvis jeg liker det. Spill f.eks lønner seg uansett å kjøpe pga. online muligheten. Spill jeg har lastet ned og ikke har likt ville jeg ikke våget å kjøpe uansett i frykt for at det skulle vært dårlig.

Musikken jeg hører på er tilnærmet umulig å oppdrive i norske platebutikker, så da må jeg gå online, og ettersom jeg ikke har visa... etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...