AndersT2 Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 Når jeg laster ned slikt så forventer jeg at han som gir dette til meg sletter det han har, dermed er det en gave til meg. Det er defor jeg ikke deler slikt, jeg føler ikke for å gi det bort til fremede, jeg er ikke så snill. På bibloteket kan du ta kopier av bøker, og de må en betale for eller låne til vanlig. Når en tar kopi så får ike forfatteren noe rating fra bibloteket om hvor mange som har lånt de heller. Når en film går på TV så kan en ta opp den. Så jeg ser ikke noe gærent i å laste ned en film en like godt kunne tatt opp på TV fult lovlig. Så lenge det ikke er no lov mot å laste ned film og musikk i Norge (noe jeg trur det ikke er), da klan det ikke klasifiseres som å stjele her i norge. Jeg stjeler heller ikke no, mener jeg. Jeg tar bare en kopi. Når jeg laster ned no så laster jeg ofte ting jeg aldri hadde kjøp, til og med om jeg ikke hadde hatt mulighet å laste det ned. Dermed taper de ingen ting. Ja det er lov å ta opp en film på TV, men så har ikke filmene TV premiere samtidig med kino premieren, det tar en stund, slik at de kan tjene opp pengene de har brukt på å lage den, først på kino, så video, så betal TV og sist selges den til vanlig TV. Så hvis du tar ned en film som enda ikke er tilgjenglig på vanlig TV, så er det å stjele. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Skrev et kåseri om dette på skolen for ikke så lenge siden. Kan gi korte utdrag her. Film og musikk er/skal regnes som kunst, og hoved poenget med kunst er å vise hva man mener. Å dele kunsten med andre. Man skal lage kunst fordi man vil vise noe, ikke tjene penger på det. Derfor er det ikke riktig at film musikk går med mange milioner, og noen ganger miliarder i overskudd. Jeg kan skjønne at de skal ha igjen penger for det de har gjort, men å gå så ekstremt i overskudd er bare helt absurd. Spesielt film industrien er en kynsik og grådig industri, derfor sitter jeg ikke med dårlig sammvitighet når jeg laster ned en film. ps. Tarrantino syntes faktisk at det var greit å piratkopiere filmene hans, det er en person som virkelig bryr seg om kunst og ikke penger. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Jeg laster ned nesten alt jeg eier av musikk, spill og film, men tenker ikke på det som stjeling egentlig! Det er kanskje fordi det er så altfor enkelt å bare åpne DC++, finne noen hubber, søke og laste ned Lenke til kommentar
Outlook Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Tenker ikke på det som stjeling, bare låner det noen uker Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 (endret) Godt sagt, DDK. Helt enig når jeg hører deg si det, selv om jeg ikke tenkte slik selv. Endring: Idiotisk feil. Endret 31. mai 2004 av sanoj_20 Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Jeg laster ned ting, og nei, får ikke dårlig samvittighet av det. Men spill, er noe jeg ikke laster ned. De kjøper jeg. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 (endret) Hvis artisten lager plater for bare å selge er det noe gale i veien med artisten, og han/hun fortjener ikke å tjene penger på det. Hvis artisten lager musikken for å få ut et budskap, noe jeg støtter fullt og helt (som regel), ønsker de vel aller helst at folk hører det de har laget. Altså det spiller ingen rolle om du har kjøpt eller lastet ned. Jeg hører en sang, finner en annen av samme artist, finner en del til, og går og kjøper platen. Hadde det ikke vært for nedlastingen hadde jeg ikke hørt artisten, og han/hun hadde ikke tjent en dritt på meg. Ergo, de taper ikke så masse... EDIT: Så at DDK hadde dradd samme poeng som meg. Sånn går det når man ikke gidder å lese hele tråden. Endret 31. mai 2004 av sluffy Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Selv om filmen koster mye, kan den bare lages fordi folk har betalt for andre filmer, tror dere vi hadde fått sett filmer som Lord of the Rings hvis man ikke kunne tjent penger på det, så mer folk stjeler, jo mindre blir det til overs til å lage nye filmer. Her sa du akkurat det jeg skulle si Argumentet med at det er greit å stjele fra de "store" holder dermed overhodet ikke. Her bør man være konsekvent. Enten får man være helt mot pirtakopiering, uansett fra hvem det måtte være. Eller så må man være for piratkopiering. Ett av to. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Syns det er helt greit. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Som jeg sa i en annen tråd som handlet om piratkopiering: Jeg tror ting hadde vært litt annerledes dersom film, musikk og spill bransjen hadde fulgt de fleste programvare selskapenes eksempel, det å la kundene få prøve hele programmet i en bestemt periode før de må betale for det. En video trailer, en 30 sekunders sample av en låt eller en demo gjør som regel ikke noe annet enn å trekke fram det beste ved produktet, og sier stort sett ikke en dritt om hvordan produktet egentlig er. Personlig vil jeg vite hva det er jeg får for pengene før jeg kjøper produktet. Jeg mener at det er feil at produsentene på en måte lurer folk til å kjøpe et produkt som de egentlig ikke vil ha. Jeg er både for og mot piratkopiering slik situasjonen er i dag. Jeg synes det er helt greit at man prøver et produkt ved å laste ned piratkopiert materiale så lenge man er villig til å betale for produktet og fjerne det piratkopierte materialet fra maskinen dersom produktet er bra. Jeg synes ikke det er greit med folk som skaffer seg priatkopiert materiale for å spare penger. Produsentene fortjener betaling dersom de har laget et bra produkt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) Å kalle de å laste ned en film "stjeling", er vel litt drøyt, om ikke helt på trynet. Det er en lov som forbyr nedlasting i Norge, kom 1. mai om jeg ikke tar feil. Det er dessuten strengere regler på slike ting enn vi tror, og ikke uten grunn. Man har for eksempel lov å brenne en egen cd man har kjøpt, men man kan ikke spille dem på likt. Og til dere som sier; jeg hadde aldri kjøpt filmene jeg laster ned uansett. Det tror jeg nok dere hadde, i alle fall noen av dem. Filmbransjen taper stort på at folk laster ned filmene deres, men det er vel egentlig kanskje like greit med tanke på at det er idetørke på vestkysten i U.S. of A for tiden og de som virkelig har talent trenger ikke all verdens med budsjett. Endret 1. juni 2004 av Slettet+9817234daf Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Og til dere som sier; jeg hadde aldri kjøpt filmene jeg laster ned uansett. Det tror jeg nok dere hadde, i alle fall noen av dem. Det gjelder ikke meg. Jeg nesten aldri filmer føre jeg fikk internett, og det har faktisk gått opp med et parr prosent i min film kjøping. Før jeg fikk internett så hadde jeg kunn Jurasic park 1 og 2 og Independenc day, pluss noen barne filmer jeg fikk når jeg var liten. Resten var opptaks kasetter som var tatt opp fra TV. Det var i en hel periode fra barn til slutten av ungdomsskolen. Tokk lang tid føre jeg fikk nett. Har hatt det i kunn 3-4 år. På disse 3-4 åra har jeg kjøpt flere filmer en jeg hadde noen gang ellers i livet. Jeg har nå 11DVD filmer pluss noen VHS filmer jeg kjøpte før jeg fikk DVD spiller. De samme 3-4 åra har jeg lasta og koppa sykelig med film fra nett og andre også da. Det at jeg har kopiert spill slik har gitt meg smaken på film enda mer, og har da fått meg til å gidde å kjøpe orginal for å få best kvalitet. Jeg er et levende eksempel på at film bransjen burde tjent mer på at folk laster ned fra nette. Lenke til kommentar
JimL Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Det er en lov som forbyr nedlasting i Norge, kom 1. mai om jeg ikke tar feil. Kan du skaffe noe info om den loven? Har aldri hørt om noen forbud på nedlasting bortsett ifra programvare. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Det kan vel ikke kalles tyveri å laste ned filer over nettet. I teorien er det ikke du som stjeler filene, du bare tar imot tyvegods.. Det er det en forskjell på.. Begge er ulovlig, though. Lenke til kommentar
defzx Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Herregud, hvis noen blir straffet for å laste ned, blir jeg bare sur. Kan vi ikke bare få lov til det? Hadde vært alt for teit om jeg skulle betalt for alle filmer og musikk jeg ser/spiller. Det meste av filmer jeg laster ned er bare drit filmer uansett, alle gode filmer ser jeg på kino og kjøper på dvd, samme med musikk, jeg kjøper musikken til de jeg liker ekstremt mye. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Kommer politiet på døra hos meg en dag, så skal jeg si akkuratt det jeg sa i inlegget ovenfor og håpe på deres medlidenhet. PS. Jeg har aldri kjøpt mye musikk eller musikk så de taper ikke på meg. Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Selv om filmen koster mye, kan den bare lages fordi folk har betalt for andre filmer, tror dere vi hadde fått sett filmer som Lord of the Rings hvis man ikke kunne tjent penger på det, så mer folk stjeler, jo mindre blir det til overs til å lage nye filmer. Her sa du akkurat det jeg skulle si Argumentet med at det er greit å stjele fra de "store" holder dermed overhodet ikke. Her bør man være konsekvent. Enten får man være helt mot pirtakopiering, uansett fra hvem det måtte være. Eller så må man være for piratkopiering. Ett av to. 2263910[/snapback] Nå Fins det jo evig mange pirtakopier av Lord Of The Rings filmene, og de har laget ikke bare en, men flere filmer i serien. Dette må da bety at de har tjent masse masse penger på det selv om filmen er piratkopiert aldri så mye. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Og til dere som sier; jeg hadde aldri kjøpt filmene jeg laster ned uansett. Det tror jeg nok dere hadde, i alle fall noen av dem. Filmbransjen taper stort på at folk laster ned filmene deres, men det er vel egentlig kanskje like greit med tanke på at det er idetørke på vestkysten i U.S. of A for tiden og de som virkelig har talent trenger ikke all verdens med budsjett. 2265921[/snapback] Hvor mye taper filmbransjen egentlig? Hollywood går vel med veldig pene tall for tiden? Og de fleste tallene film og musikkbransjen serverer er ubrukelige. Der har de tatt høyde for at hver nedlasting er en mindre solgt kopi. Noe som ikke holder vann. Og har ikke andre undersøkelser vist at de som laster ned mye, kjøper mest? Noe som stemmer godt for min del. Jeg laster ned til modemet er rødglødene, og jeg kjøper mye også. Mye mer enn før jeg begynte å laste ned. Men la oss snu litt om på det, hvis det stemmer det at nedlastere kjøper mer. Er det da ikke de som IKKE laster ned som har skylden for at Hollywood taper penger? Lenke til kommentar
cErfik Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Må også si at jeg har økt min dvd samling ganske kraftig etter jeg fikk internet. Pga laster jeg ned en film jeg liker godt kjøper jeg den. Og når det gjelder musikk så kjøper jeg alle albumene jeg liker godt(så lenge dem er tilgjengelig i Norge da). Men, jeg ser ikke noe problem i og laste ned 1 sang her og 1 sang der, virker jo bare unødvendig og kjøpe et album til 180kr eller en singel til 30-40kr. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Jeg sitter ikke akkurat med dårlig samvittighet når jeg laster ned musikk. Hadde artistene og plateselskapene måttet leve på brødsmuler de fant på gaten hadde saken vært en annen, men de har penger i huet og ræve. Jeg kjøper forresten musikk jeg syns er veldig bra, så jeg har brukt "en del" tusen på musikk opp over årene. Min mening. Kall meg en idiot, kall meg naiv, men gjør det i pm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå