AndersT2 Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Til alle dere som laster ned både filmer og musikk, syntes dere det er greit å stjele og hvorfor? Det er jo folk som jobber med å lage tingene, og de lever av det, ville du ha jobbet gratis? Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 De tjener nok penger på andre folk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Når det gjelder filmmusikk; ja. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Snakker du om film og musikk eller filmmusikk? Å kalle de å laste ned en film "stjeling", er vel litt drøyt, om ikke helt på trynet. Men jeg har nokså avslappet forhold til nedlasting av de siste pengeslukende Hollywood-blockbusterene. Men jeg kjøper vel stort sett alt, selv om jeg sitter på 2 Mbps fiber og PC-en står på døgnet rundt. Lenke til kommentar
sweetness Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Var ikke klar over at film-musikk ledd store tap under piratkopiering Men jeg "stjeler" like mye som jeg betaler for, og med tanken på at en "storfilm" koster "ca" 500 mil og spille inn en film (og så slenger vi inn 50 mil på promotering, og da er jeg gavmild), totalt 550 mil og den spiller inn 5 milliarder + -,dvs fortjensten er 1000% i bakhode, nei, ingen dårlig samvittighet. Det argumentet høres helt sykt ut, det holder overhode ikke mål i min egen logikk, men jeg klarer ikke å få et fnugg av dårlig samvittighet engang, ikke det minste. Kanskje hvis det hadde vært en film som ble laget av studenter som tok opp lån eller lignende Endret 30. mai 2004 av dub Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Det er tyveri, og det vil alltid være tyveri. Nei, jeg synes ikke det er greit. Jeg gir vel en blank F*aen i om filmen er laget i Hollywood, hva har det med saken å gjøre!? Vi snakker om OPPHAVSRETTIGHETER her. Men, ikke overraskende, går det stort sett alle hus forbi. Som vanlig. Grattis. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Dette handler ikke om Film/TV, men om moral. Posten flyttes Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Når det gjelder filmmusikk; ja. Heh. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) ser ikke på det som stjeling... både laster ned og kjøper musikk ville aldri ha hørt om System of a Down, viss eg ikke hadde lastet de ned en gang, ble hekta og kjøpe samtlige 3 albumene deres. Var det plateindustrien som tapte penger på nedlasting? Endret 30. mai 2004 av TLZ Lenke til kommentar
OeO Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Det blir feil å kalle dette stjeling. Når man sier ordet stjele forbinder man det med å ta noe fra noen. Dvs bytte eierskap. Når man laster ned kopierer man en kopi som ikke har like god kvalitet som orginalen. Jeg har lite lyst til å betale 200kr for en dvd film, som jeg betalte 100 kr for å se på kino. Mange sanger laster jeg ned bare for å høre på dem en gang eller 2, skal jeg betale masse for det? Ser problemet hvis vi har en fattig kunstner som lider fordi jeg laster ned, da kunne jeg med glede kjøpt et album eller en film, men at jeg laster ned en sang som ligger på VG top20, som jeg aldri hadde kjøpt uansett, syns jeg ikke er et problem. Lenke til kommentar
Lucifer 666 Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Mange filmer og spill jeg laster ned er noe jeg ALDRIG hadde kjøpt uansett, men siden det er lett tilgang til de ser jeg ingen problem med å laste det ned. Likt med piratkort til tuneren. Hadde aldrig abbonert på film eller kjøpt via kiosk... Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Hvorfor gidder folk å svare på denne tråden.... Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Hvorfor gidder folk å svare på denne tråden.... Paradoksalt nok svarte du på den ... Endret 30. mai 2004 av HalTan Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Ja, det er greit og stjele... forsåvidt alt... 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 Til dere som syntes det er greit å stjele, fordi det er det det er, selv om det er lett tilgjenglig, det er også varer i butikker. Selv om filmen koster mye, kan den bare lages fordi folk har betalt for andre filmer, tror dere vi hadde fått sett filmer som Lord of the Rings hvis man ikke kunne tjent penger på det, så mer folk stjeler, jo mindre blir det til overs til å lage nye filmer. Så ett debatt program om dette på svensk TV for ett par år siden, det var 2 stykker der begge mente at film og spill burte være gratis. De som debatterte mot dem bare satt og lo av hvor dumme argumenter de kom med, de mente at staten skulle betale alt, men hvor skal staten få alle pengene i fra hvis alt er gratis? Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Når jeg laster ned slikt så forventer jeg at han som gir dette til meg sletter det han har, dermed er det en gave til meg. Det er defor jeg ikke deler slikt, jeg føler ikke for å gi det bort til fremede, jeg er ikke så snill. På bibloteket kan du ta kopier av bøker, og de må en betale for eller låne til vanlig. Når en tar kopi så får ike forfatteren noe rating fra bibloteket om hvor mange som har lånt de heller. Når en film går på TV så kan en ta opp den. Så jeg ser ikke noe gærent i å laste ned en film en like godt kunne tatt opp på TV fult lovlig. Så lenge det ikke er no lov mot å laste ned film og musikk i Norge (noe jeg trur det ikke er), da klan det ikke klasifiseres som å stjele her i norge. Jeg stjeler heller ikke no, mener jeg. Jeg tar bare en kopi. Når jeg laster ned no så laster jeg ofte ting jeg aldri hadde kjøp, til og med om jeg ikke hadde hatt mulighet å laste det ned. Dermed taper de ingen ting. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Det er ikke en lov som forbyr deg å laste ned musikk/filmer (enda), derfor syns jeg heller ikke at dere kan kalle det stjelling, i tillegg til argumentet mitt der oppe. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 (endret) Når man laster ned kopierer man en kopi som ikke har like god kvalitet som orginalen. Når man laster ned kopierer man en kopi som ikke har like god kvalitet som orginalen. Kan laste ned DVD ripper som er like bra kvalitet som orginal DVDen. De tar 4-8Gb for en film da, kommer an på hvor mange DVDer det er. De er ikke krympa noe fra orginal størelsen. Endret 31. mai 2004 av Lord-KGA Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 jeg får litt dårlig samvittighet av og til når jeg laster ned slikt. men saken er at de ikke hadde tjent noe mye mer på meg hvis det hadde vært umulig å laste ned. jeg har da ikke så mye penger Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Hvorfor gidder folk å svare på denne tråden.... Paradoksalt nok svarte du på den ... mmmh..nei, nå svarer jeg på DIN post...og hvis du leser posten jeg postet så var det overhode ikke noe svar i den til spørsmålet som startet posten..så, selv med denne og min forrige post. Så har jeg enda ikke svart på de orginale spørsmålene. Så overhode ikke noe paradoksalt.... Det som er seg verdt å merke er at jeg viste med 95% sikkerhet at noen kom til å si det du sa.... Spørsmålet stilt i denne posten er naivt og enkelt og ikke verdt å starte en diskusjon på da poststarter har tatt et moralsk høypunkt og regner ikke med å ha tatt feil..litt se ned på oss andre post. Slikt tar jeg meg for godt å svare på. AKIRA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå