Medrakil Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Hei. Jeg tenkte for en stund siden at jeg skulle kjøpe meg en ekstra LCD-skjerm. Jeg tenkte jeg kunne ha den ved siden av min eksisterende skjerm nå jeg er hjemme, og bruke den i stedet for min nåværende skjerm når jeg er på LAN. Min nåværende skjerm er et Hansol 920D 19 tommers beist, som egentlig liker veldig godt, det er bare det at den er over 40cm i alle retninger, og veier over 20kg . Men jeg tenkte meg litt om, og kom fram til at det optimale ville være å kjøpe en laptop med noen form for video-inn slik at jeg kan slå opp laptopen ved siden av skjermen og ha den som ekstra skjerm. I tillegg ville jeg (hvis laptopen hadde litt "muskler") kunne rett og slett ta med meg laptop med ekstern mus på LAN, i stedet for å måtte dra på store Chieftec og Hansol kolli. (det går stort sett i CS, Quake 3 og Warcraft 3 når jeg er på LAN - det burde da gå?) Og en ting til: Jeg vil kjøre Linux på den. Så, hva tror dere? Finnes det en laptop som kan tilfredstille mine behov? Koster den skjorta? Virker så digg å kunne ha med seg laptop på hytta eller sette seg til rette i senga med laptopen på magen og se en film ^___^ Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 jeg vet ikke hvor mye du vil betale, men den HER er jo grei nok til ca. 13000,- Lenke til kommentar
schloemi Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 har ikke hørt om noe laptop med video in funksjon... finnes noen få med tv tuner kort (har ikke sett det i norge men vet at det finnes) ... Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 jeg vet ikke hvor mye du vil betale, men den HER er jo grei nok til ca. 13000,- Takk for svar. Jeg ser riktignok ingen ting om noen videoinngang her..? Er det slik at dette ikke finnes? Jeg mener bevisst å huske at jeg har hørt folk på forumet snakke om at de har kobla laptopen til sin stasjonære og brukt laptopen som ekstra skjerm... Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Og hvis det ikke finnes, finnes det et et PCMCIA-kort som gjør nytten? Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Det finnes et prog. til dette som funker over LAN. Leter etter dette prog. selv. Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) http://www.maxivista.com/ selv om jeg mener jeg så et som var halvgratis eller noe enagng.. jeg kan banne på at det sto i en eller annen nettavis for en .. tre måneders tid siden.. tillegg: testa det nå, og det var faktisk ganske kult.. dette skal jeg vurdere å bruke litt mer.. Endret 30. mai 2004 av Tosh Lenke til kommentar
kindings Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Og hvis det ikke finnes, finnes det et et PCMCIA-kort som gjør nytten? Finnes PCMCIA tv-inn kort, men fant ingen hos komplett. Dog er nok beste/mest elegante løsning USB varianten. Ellers har jeg aldri sett laptops med tv-inn(ikke sett etter heller), men det finnes helt sikkert... men tror nok du må være forberedt på å betale for det. Den skjermdele softwaren er vel strengt tatt bare en utvidelse av remote PC, min erfaring er at selv med 100mbit vil du få noe lag selv med relativt enkle applikasjoner. Filmtitting/spilling er hvertfall uaktuelt. edit: rart, finner faktisk ikke pcmcia tv-kort i noen av de kjente butikkene.. mente å huske at jeg så ett her for en stund siden, uansett tror jeg USB2.0 er best løsning. PCMCIA kort har en tendens til å være i veien. Endret 30. mai 2004 av kindings Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 (endret) USB varianten? høh? Mener du USB eksterne kort som gir den funksjonaliteten? EDIT: Maxivista virket jo som et greit program, men jeg kommer til å kjøre både windows og linux både på min stasjonære og på den bærbare - hvis jeg kjører én eller begge på linux, vil det nok ikke gå så bra. Programmet finnes bare for win, og selv om det skulle komme for mac i fremtiden hadde de ingen planer om noen annen platform :/ kindings: vil gjerne høre mer om USB løsningen Endret 31. mai 2004 av Medrakil Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Googlet litt etter det nå, men det beste jeg fant var noe som reklamerte med "up to 30 frames per second in 4xx*3xx resolution" elns Ikke spesielt bra - Dette var riktignok ikke USB2, så en USB2 tingest vil jo kunne yte betydelig bedre - det var bare at jeg ikke fant noen... (skal lete litt mer etterpå) kindings, har du sett en slik USB2 løsning noe sted? Lenke til kommentar
kindings Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Googlet litt etter det nå, men det beste jeg fant var noe som reklamerte med "up to 30 frames per second in 4xx*3xx resolution" elns Ikke spesielt bra - Dette var riktignok ikke USB2, så en USB2 tingest vil jo kunne yte betydelig bedre - det var bare at jeg ikke fant noen... (skal lete litt mer etterpå) kindings, har du sett en slik USB2 løsning noe sted? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300730&cks=PRL 30 frames pr second er det du trenger for film Vanlig frame rate på film er 29.97 og 25 eller noe sånt, kommer an på om det er NTFS eller PAL, så det er nok det den er beregnet på. Utover det vil USB2 som dette er yte bedre, men er usikker på om den blir skikket for høy fps spill uansett. Tror dinside.no har noe tester av slike. Dette er nok den beste løsningen dersom du skal bruke Laptop'en som tilleggs-skjerm, men tviler på at du kan kjøre quake eller liknende uansett. Dersom du skal ta med deg datamaskinen på LAN og ikke vil dra på 19" er nok det beste å ta med seg desktop'en som filserver og kjøre alt annet på Laptop'en. Nye Laptops klarer uten problemer å drive de heftigste spillene(ikke like bra som x800, men godt nok), f.eks dersom du velger en med Radeon9700 kort. DA kan du uten problem kjøre remote desktop, dvs Linux varianten av denne(husker ikke hva noen av dem heter, men det finnes noen stykker av dem der ute). OG ja, det er digg å kunne kjøre igang en film(divx eller DVD) på hytta på en regnfull dag.. slipper unna yatzee eller kortspilling. Dog tror jeg ikke det er smart å ha den på magen, blir litt VARMT, men funker greit å ha den på siden. Lenke til kommentar
beh Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 EDIT: Maxivista virket jo som et greit program, men jeg kommer til å kjøre både windows og linux både på min stasjonære og på den bærbare - hvis jeg kjører én eller begge på linux, vil det nok ikke gå så bra. I linux kan du jo ekportere de programmene du føler for til hvilken X(-Free86) klient du vil. Det er ikke noe problem og maxivista blir overflødig i linux. Du kan også kjøre windows på laptopen og få opp skjermbildet fra stasjonær linux maskin ved hjelp av en x klient for windows. Cygwin (GPL) eller andre ikke-gratis klienter finnes. Bare å lete litt. Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 beh: jøss, dritfett! Og dette går over LAN? Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2004 (endret) Det gør det nok Uansett, hvilken laptop er å anbefale til mitt bruk? Skal brukes til: Linux Skolearbeid LAN-erstatter (må derfor ha bra spillytelse) Vise film på Ekstra skjerm Det er bra hvis den har bra batterilevetid (bør kunne klare en spillefilm på batteri) Det er bra hvis den tåler en støyt. Det er bra hvis den ser nice ut, designmessig Jeg har kikka litt på Acer Ferrari 3200, og den er jo _dritfet_ da... Men jeg lurer på om ikke 18k er litt i meste laget for meg. Virker litt som om man betaler en del ekstra for den røde lakken og Ferrari-emblemet. Endret 19. juni 2004 av Medrakil Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Det gør det nok Uansett, hvilken laptop er å anbefale til mitt bruk? Skal brukes til: Linux Skolearbeid LAN-erstatter (må derfor ha bra spillytelse) Vise film på Det er bra hvis den har bra batterilevetid (bør kunne klare en spillefilm på batteri) Det er bra hvis den tåler en støyt. Det er bra hvis den ser nice ut, designmessig Jeg har kikka litt på Acer Ferrari 3200, og den er jo _dritfet_ da... Men jeg lurer på om ikke 18k er litt i meste laget for meg. Virker litt som om man betaler en del ekstra for den røde lakken og Ferrari-emblemet. Se på den testen her. Ble litt skuffet etter denne testen. Den ser jo fet ut, uten tvil. Lenke til kommentar
Guffen Duck Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Laner selv på en IBM Thinkpad T40, den duger fint til CS og Warcraft. Den har "bare" R9500 64MB og 100mbit lan, 1300 M prosessor. Liker Thinkpad fordi de tåler litt juling, slik som man har på et lan Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2004 Så i den testen sablabra viste at Ferrarien taklet Far Cry ganske bra. Det frister litt å kunne spille nye og fremtidige spill på den også, selv om det er mest CS og Warcraft det går i på LAN om dagen. Har lyst på en 9700-maskin, tror jeg... Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 (endret) Så i den testen sablabra viste at Ferrarien taklet Far Cry ganske bra. Det frister litt å kunne spille nye og fremtidige spill på den også, selv om det er mest CS og Warcraft det går i på LAN om dagen. Har lyst på en 9700-maskin, tror jeg... Da tror jeg Acer trekker det lengste strået, selvom den Medion baserte pcen er nesten like bra. Men den har jo 64mb Vram da (dedikert minne til skjermkort) Ellers så finnes det andre Medion modeller, med 128mb R9700 og 1.7Ghz Pentium M. Sjekk komplett.no, der har de alle [B]Edit:[/b] De finnes visst "kun" med 64mb DDR minne. Beklager feilinfo! men skal man ha medion, ville jeg gått for en Pentium M basert maskin, da disse er svært støysvake, og gjerne har en batteritid på opptil 4t! Endret 8. juni 2004 av fredriku Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Så de finnes ikke med 128MB? :/ Hadde vært digg med 4t batteritid da ^___^ EDIT: så på komplett, og de hadde ikke 128MB nei. I hvert fall ikke hos komplett... Det var synd, for jeg tror jeg vil ha det. Endret 9. juni 2004 av Medrakil Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 (endret) Hva med Tundra 1557X Pro ? Kunne den vært noe? Den har jo god batteritid, 1,7Ghz (ikke den i testen, men den hos PSDATA), 9700-kort, og kommer dessuten uten OS, dvs. at jeg slipper å betale ekstra fordi produsenten på død og liv skal presse inn windows på maskinen før jeg får den ^___^ Selv om den ikke _ser_ like überkul ut som Ferrari 3200 ( ) og ikke har 64-bit... Endret 19. juni 2004 av Medrakil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå