Gå til innhold

Matrox..

Roella

Anbefalte innlegg

Matrox har noen kort som en komplett Data-butikk prøvde å prakke på meg, med dualhead. Men disse kortene har ikke så bra 3D-kraft, som det G2 mx 400 har. Men hvis jeg bare kan kjøpe et hvilket som helst billigkort som pci å dermed få sammme funksjon er jo det genialt. Er det også slik at operativsystem forstår at det er to skjermer så musen beveger seg mellom de to skjermene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Matrox kortene er geniale kort etter min mening. Ve,dig gode drivere, dønn stabile kort. Overlegen multimedia ytelse (Surf i fullscreen mens det snurrer divx på tv utgangen. Kortet har tv-utgang ingen andre kan måle seg med. Ingen støyende vifter. Overlegen 2d ytelse med riktige farger.

Prioriterer du derimot 3d ytelse henger ikke Matrox kortene som er på markedeet _i_dag_ med. Da bør du heller gå for et geforce kort.

Med mindre du vil vente litt og har lyst til å svi av noen kroner..

Kikk litt på matroxusers.com

Iscariot

Matroxuser

Lenke til kommentar

Hva med ati 7500?

gode 2d egenskaper sammen med god 3d ytelse.

En dvi, en analog og en svhs utgang.

Koster ikke så fryktelig masse, men fra den prisen er det ikke så langt opp til et Herkules 8500le.

du kan jo se på litt tester med de to kortene. Geforce 2mx hadde jeg holdt meg unna. Ikke så bra 2d og et snart utdatert kort. Unreal 2 får feks bare 1 fps med dette kortet i 1024*768.

Står tabell om dette et sted, men husker ikke helt hvor. Jeg har 8500 på min maskin og er veldig godt fornøyd med det. Jeg monterte club3d ati7500 hjemme og selv med gamle drivere og ikke oppdatert system kjørte kortet colin Mcrae2 i 1024*768 med maks grafikk helt fint. Fikk ikke testa det i så mange andre spill, men ser ut til å være et bra kort.

Kjøpte det fra amraam og med porto kosta det 1498.

Du får Herkules 8500 for omtrent 250 mer tror jeg.

Lenke til kommentar

Men jeg er interessert i den muligheten å ha to skjermer oppe samtidig og slik at musen kan bevege seg fra den ene til den andre. Det sies at en kan surfe på den ene skjermen og snurre divx-film på den andre. Krever ikke dette mye av annen maskinvare?

Kan jeg benytte meg av to skjermer med et Ati 7500? Hva hvis jeg kjøper G3 ti200 og et billig pci kort, da får jeg bra grafikk til spill og muligheten til to skjermer, eller?

Lenke til kommentar

Alle GF4Ti kort har full støtte for 2 skjermer. Det eneste som kan være nødvendig, er å anskaffe seg en DVI til VGA overgang dersom du skal kjøre 2 CRT skjermer på kortet. Denne følger ikke alltid med i pakkene. Bildekvaliteten på disse kortene er kraftig forbedret, og jeg mener faktisk kvaliteten på 2D kan sammenlignes med de beste.(les: Matrox)

Samtidig med dette er det hevet over enhver tvil at GF4Ti kortene er de raskeste 3D kortene i handelen idag. Det nytter ikke hvor mye ATI-fan du måtte være. Dagens ATI kort klarer ikke å hamle opp med GF4Ti kortene.

Prismessig starter dagens kort noe under kr 3000,- (Creative Ti4400). Ti4200 utgaven kommer snart i butikken, jeg vil tippe prisen på disse starter rett over kr 2000,- . Dette kortet har store muligheter til å bli det kortet som gir mest for pengene.

Byggeren

slapps.com

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-04-12 13:52 ]

Lenke til kommentar

Et spørsmål først; hva er egentlig 2D? Er det viktig å ha bra 2D?

Et G3 Ti200-kort koster ca. 1600, hvordan er det i forhold til G4 ti 4200? Hvor lenge må vi vente på det?

Har det også støtte for to skjermer? Og DDR?

Da faller kanskje valget på det, hvis ikke det er for lenge å vente...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 13:31, Roella skrev:

Men jeg er interessert i den muligheten å ha to skjermer oppe samtidig og slik at musen kan bevege seg fra den ene til den andre.

JEg hadde ett g400, dette fungerte utmerket til dette.. Kjempe bra å bruke den ene utgangen til tv-ut. tv-ut på gforce2 suger vertfall

Lenke til kommentar

Det matrox kortet som kommer vil koste temmelig mye for det er ikke beregnet på vanlige brukere. Det vil sikkert ligge i samme gruppe som atiFireGl korta etter det jeg har forstått. (6000+)

Jeg vil tro at et ati 8500 kort vil passe deg veldig bra. Da har du spillmuligheter som slår geforce 3ti500 i mange sammenhenger og til en pris som er veldig bra for et så bra kort. Geforce 4 korta er på vei, men de vil koste veldig mye (i alle fall etter min lommebok) og du vil ikke få utnyttet korta før om et halvt år omtrent.

Ati 8500 har mulighet for 2 skjermer og har en utgang til tv slik at du kan bruk tv-skjermen på datamaskinen. Dette er veldig praktisk når du skal se film ol.

Kontaktene bak er en analog (slik du har nå) og en dvi kontakt. Dvi kontakten er bredere en vanlig kontakten og er beregnet på flatskjermer med slik kontakt på. Vil du kjøre to crt skjermer på kortet trenger du en overgang på dvi kontkaten, men vil tro at denne er med i pakka du kjøper. Ring butikken og spør, for den kan være litt vanskelig og kanskje dyr å få tak i.

Når du kobler til en ekstra skjerm på datamaskinen vil den ene være nr1 og den andre nr2. På ati kortet kan du ha ulik oppløsning på de to skjermene. (ikke windows 2ooo). Dette vil si at du kan ha en skjerm med 1024*768 og en annen med 800*600 som et eksempel. Jeg bruker denne muligheten til å se hvordan mine websider ser ut i ulike oppløsninger. Det finnes mange innstillinger du kan gjøre men se på ati.com sine sider og du finner ut mer.

Når du starter spill vil det kjøre på kun den ene skjermen så lenge du ikke har spill som støtter 2 eller flere skjermer (Flysimulatorer gjør ofte det).

For mer informasjon om ati kortet så kan du gå på sidene under så kan du gjøre deg opp en oppfatning etterpå:

For Herkules sin verjon av kortet:

http://www.sharkyextreme.com/hardware/vide...cle.php/1004241

Ati sitt kort 8500LE utgaven (99,9% lik Herkules kortet over)

http://www.hardware.no/tester/skjermkort/a...00le/index.html

Ati 8500 og ati7500 i samme test (testen er litt gammel så nye drivere har fikset litt på prestasjonene og noen feil)

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1517

Da vil jeg tro du har litt å lese gjennom

Lenke til kommentar

Har selv et G450 DH, 32MB DDR, og kan ikke klage. Det dytta Op Flashpoint helt kurant, og har doble RAMDACs. To skjermer er ikke no problem, og desktopen fungerer som en. Dvs at du bare flytter musa. Men dette kortet er IKKE det sprekeste på 3D.

Lenke til kommentar

Her har jeg fått masse bra informasjon som jeg følte var veldig nyttig, takk skal dere ha. Hvis det er mer som kan sies om dualhead-funksjoner og grafikkort, si det gjerne, eller om det er noen som har opplevd positive eller negative opplevelser med visse kort?

Lenke til kommentar

ADVARSEL: skaff ikke et BILLIG pci kort for dual screen bruk! Jeg kjøpte det billigste PCI kortet hos buydirect. Det greier ikke scrolle denne siden nedover uten hakking engang.. Og det sliter med andre vanlige 2d ting.. Jeg skulle gjerne kjøpt Matrox dualhead men har allerede geforce2gts kort i agp porten og vil ikke benytte pci... problem.. problem...

Lenke til kommentar

Jeg hadde ATI 8500 Retail,men selgte det og kjøpte Matrox G550 Retail.

ATI RADEON 8500:

+Meget bra 2d/3d ytelse

+meget bra tv out(dvd film på tv for min del)

+3dmark 2001SE score ATI:4178 Matrox:1003

-Kortet passet heller dårlig med mitt gamle bx440 chipset mobo(grunnen til at jeg selgte det)

Matrox g550:

+Den beste tv ut'n JEG har sett

+fjell stabilt(gode drivere)

+Den BESTE supporten ??(eget forum)

-Henger litt etter i 3d(men kjører max payne glatt i 800x600,med p3-600)

Dette er basert på mine erfaringer,bare så d er sagt :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har et matrox g450 og er VELDIG fornøgd med det... jeg har veldig godt og avslappende bilde i 2 d og høge oppløysingar...

Jeg klarer og spille ca80 fps (1024*786,)

Og dual skjerm funksjonen er Jævlig digg.... skulle ønskt g450 kom i 64/128mb utgave....

Sammen med min ViewSonic skjerm har jeg et veldig skarpt og behaglig bilde.... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...