Gå til innhold

En case til dere "gutta"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, arbeidsdagen er over og et par pils har tatt veien ned (og snart ut).

Men noen påstander:

Windows _kan_ driftes noe av avdeling-it-kontakt.

Grunnet mage flere folk som kan MS produkter er både tilgjengelighet og pris bedre en *n*x.

Siden MS er et produkt der noen har et produkt ansvar er man sikkret at problemer blir løst. Lunix mijøet har intet ansvar som sådan.

Hvis service provideren legges ned og det ikke finnes tilstrekkelig dokumentasjon, er config muligheten så mange at linux vil være meget vanskelig å restore for ett nytt selskap.

Hvis poenget er å masse produsere vil det vel være litt komplisert å holde rede på alle maskinene for update ol. --> siden dette er en lav budsjett sak er vel dette aktuelt.

Dette er fact

Jeg arbeider ikke for MS

Jeg er åpen for å sette meg inn i linux ( fortell meg vilken distro jeg skal velge til web/mail/fil/brannvegg funksjon) <-- send en privat melding

Jeg ønsker at mange fler kunne mye mer om data (mener jo ikke data da, men Informasjonsteknologi)

Jeg er kul :smile: woops der kom brennvinet frem :smile:

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar.

Jeg føler for å utdype noe av dette litt nærmere. Tanken var å produsere en boks som skal settes rett inn i et kontormiljø via nettverket. Brukerne skal så kunne logge seg direkte inn og få en felles sti for lagring av filer f.eks G:. Det er også tenkt at disse brukerne benytter win9X eller WinXP på arbeidsstasjonene. Hvilket operativsystem som benyttes på serveren er for dem uinteressant. Tanken derimot er pris kontra ytelse og siden Linux er mer kostnadsparende i forhold til Microsoft er det nok det mest aktuelle. Ved å opprette en sti f.eks G: kan sikkerhetskopieringen også foretas direkte fra en klientmaskin. Så cluet her er vel egentlig maskinvaren. For å finne en løsning som er så stillegående som mulig må det vel finregnes på de komponentene som er tidligere nevnt i besvarelsene. Ut fra mine prislister finnes det allerede en slags løsning på fil/print-server fra Sony med en Linuxvariant til ca 9000,- eks mva. så det bør være rimeligere og bedre enn dette for å være konkurransedyktig. Her sier det seg vel også selv at en variant basert på Microsoftplattformen blir for dyr siden operativsystemet alene koster mer. Nå er mine Linuxerfaringer heller på et minimum og den generelle kompetansen i markedet likeså, men, snakker man om et produkt med god salgsevne kan man selvfølgelig legge litt tid i det og lære seg det selv. Har forøvrig kikket litt på Mandrake Linux 8.2 og lurer på om det er dette som er det rette valget. Noen synspunkter? Skulle noen av dere guruer der ute føle seg kallet til å være med på utviklingen av dette produktet så legg gjerne en privat melding så kontakter vi dere igjen.

Lenke til kommentar

Quote:

JoKr skrev (2002-04-12 18:46):

Hadde satt pris på om du kunne sendt komplett maskin konfig til epost addr. som jeg har registrert på HW.

Jeg svarer her også:

For de som er interessert i 1U bokser til lettere serverbruk:

Kabinett fra Calpc:

http://www.calpc.com/html/1u-atx.html

Her finner du også I/O adapter til PCI slot m/90 grader vinkel, varenr. 8H9R00A

Her tok jeg ut alle viftene, og erstattet den i strømforsyningen og en i front med vifter fra Microplex:

http://www.microplex.no vifter 40X40, varenr. 412

Hovedkort og CPU fra PSData:

Microstar MS6368LAN

VIA 866/133/128

Jeg kjøpte en litt stor kjøleribbe fra PCMAX som jeg kuttet ned med baufil.

Det er ingen vifte på denne, og under load (kompilering av OS som tar ca. 50 min.) er cputemp. på 35-38 grader.

På boksene som står som brannmur, er det et Intel dual NIC serverkort

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=4&s=pl

Det er selvfølgelig dumt at man ikke får utnyttet at dette kortet har støtte for 64-bit PCI :sad:,

men det funger fint likevel.

Jeg har ikke endret på festebraketten, men brukt I/O adapter.

Det er litt forskjellig RAM i boksene, men jeg har brukt 133Mhz/ECC brikker.

Diskene er også litt forskjellige fra boks til boks, men bruk en 7200 rpm. disk som ikke blir for varm.

Når jeg skriver "lettere serverbruk" mener jeg brannmur, DNS, osv. på mindre siter.

Jeg bruker også boksene til webserver, men jeg har to servere som er speilet, slik at den ene tar over hvis den andre tryner.

Jeg mener det er en bedre løsning å hå flere billige webservere som deler på lasten, enn en stor og dyr.

Som mailserver er ikke dette like lett. Der er det RAID 5 og SCSI disker som gjelder.

Denne posten var ikke ment å starte en ny diskusjon, men kun et svar. Det er mye mulig mitt syn på server ikke stemmer overens med andres :wink:.

Fortsatt god helg!

Mvh. Gopp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...