JoKr Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg leste litt feil ja...hvor mye kostet intel kortet, hvilken modell er det? Lenke til kommentar
Gopp Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: Intel Dual Server? Sorry! Intel Dual Server NIC http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=4&s=pl Ikke billig, men bra! Dette gir meg 3 NIC's på 1U (4,4 cm.) høyde. -- Marius Lenke til kommentar
Strips Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg synes Linux/BSD er et genialt forslag. Det er på tide det får litt mer innpass. Windows servere finnes overalt og det blir ikke noe konkurranse. Linux er mye enklere å fjernadministrere og sikrere så lenge de som setter det opp vet hva de gjør. Generelt er vel en Linux "ekspert" flinkere enn en "MS" ekspert. Selv om det er mange fler med gode kunnskaper om MS. Før et slikt prosjekt settes i gang er det et behov for folk som VET hva de gjør! Ellers går det på dunken garantert. Lenke til kommentar
B | Gone Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Win2K er et bra alternativ for serverdriften. Jeg ville heller hatt en linux maskin i forkant av Win2k-server som syrer internett tilgang. Lenke til kommentar
Gopp Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg tror ikke EDB-Service ønsker en løsning med flere maskiner. Jeg går ut i fra det er en NAS løsning de ønsker å selge. Se:http://www.onlamp.com/pub/a/onlamp/2002/03/14/sansnas.html Som Strips sa, er det viktig at de som setter opp dette vet hva de driver med. I tillegg er det 3 ting til: testing, testing og testing. -- Marius Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Kommer til å forkorte litt... Quote: On 2002-04-12 11:31, Gopp skrev:Hva mener du med "MS avtale"? Hvis du tror at den supporten du evt. får av MS Norge vil holde når skjermen (det behøver ikke være skjerm og tastatur) er blå vil være til hjelp, må du tro omigjen. En support avtale med et firma sertifisert for MS produkter er billigere enn en tilsvarende for *nux Quote: En supportavtale med responstid vil være like dyr om den er på MS eller Linux/*BSD (mest sannsynlig dyrere på MS) Grunnet forholdet(mengden) mellom MS sertifisert personell og *nux sertifisert personell har jeg vanskelig for å være med på den. Quote: Som jeg skrev i den forrige posten min, er det mulig for EDB-Service å levere en løsning som kan gjenopprette boksen uten at det er OS der i det hele tatt. Hvis det er feil på HW vil jo boksen måtte byttes uansett. Antar det samme gjelder hvis man bruker MS oppsett? Quote: Hvis det ligger personlige erfaringer i denne på standen "Hvis noe ryker er en linux tekniker grisedyrt + at de er mangelvare og har ofte ventetid." kan jeg sikkert gi deg noen tips, slik at det ikke tar så lang tid neste gang. Bare kom med eksempler, jeg kjenner tilfeldighvis til et stort firma som tar ganske mye mer for en linux/unix komsulent enn hva tillfellet er for en MS godkjent kar. Quote: Igjen! Jeg mener EDB-Service burde kunne levere en tjeneste, enten selv, eller via 3. part, som bør være rimelig og frivillig. Når man leverer like bokser med likt oppsett, vil det være enklere å lære seg hva som kan gå galt, og det er enklere å supportere (= billigere). Amen, men brukere har en egnen tendes til å velge det de kan slik at de tror de kan spare noen kroner på å gjøre det selv. Linux er "skremmende" for personer som jobber med Word. Quote: Et annet poeng er at det er enklere å gjøre mer vedlikehold/rep. remote med *NIX, gjør at en teknikker ikke må rykke ut like ofte.-- Marius Mye bra i dette, men linux ER tungrodd, ingen tvil om det. Løsningen vil kansje være å la kunde selv velge OS ? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Det beste vil vel være NetWare. Stabilt som få. [story] Det var ei bedrift der nettverket plutselig ikke virket. Bedriften hadde ingen nettverksansvarlig, og ingen av de som arbeidet der hadde peil. Så de ringte til support. Support kom, og spurte hvor serveren stod. Ingen i bedriften hadde peil. Support måtte derfor følge en gammel coax kabel gjennom vegger og rundt hjørner og inn til ett bøttekott. Der var det ikke mer kabel, bare en kabelstump. support spurte hva som hadde vert der. Sjefen i bedriften sa at det hadde stått en gammel data der som ikke hadde vert brukt på mange år, så de hadde kastet den i containeren. support gikk ut i containeren, fant datamaskinen, koblet den opp i bøttekottet og skrudde på. *Plutselig* funket nettverket igjen. Det var en Novell NetWare server. [/story] :wink: :wink: Lenke til kommentar
Gopp Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg skal forsøke å svare deg, men det hadde vært fint om EDB-Service kunne bekrefte om det er en NAS løsning de er ute etter. I så fall er de ikke alene om å bruke FreeBSD eller Linux. Det finnes også slike løsninger basert på Micro$oft. En support avtale med et firma sertifisert for MS produkter er billigere enn en tilsvarende for *nux Quote: Jeg tror ikke "sertifisert" er så viktig. Mora mi er snart MCSE (har flere MSC på W2K), men vil ikke la henne røre serverparken min riktig ennå (selv om det hadde vært noen 'doze bokser der)Poenget er vel å få noen til å gjøre jobben, som gir de nødvendige garantiene. Grunnet forholdet(mengden) mellom MS sertifisert personell og *nux sertifisert personell har jeg vanskelig for å være med på den. Se over Antar det samme gjelder hvis man bruker MS oppsett? Quote: Ja, jeg tror man kan bruke en RIS server, men jeg mener du må ut med mye penger for å få programmvare som kan gjøre "bare metal restore" på 'doze. Bare kom med eksempler, jeg kjenner tilfeldighvis til et stort firma som tar ganske mye mer for en linux/unix komsulent enn hva tillfellet er for en MS godkjent kar. Quote: Igjen! MCP betyr svært lite (sorry til alle MS konsulenter som faktisk kan det de driver med)Jeg har selv jobbet i et konsulentfirma med support på NT/W2K (er/var MSP selv), og vet hva vi tok i timen, og hva flere konkurrenter tok. Jeg leier inn hjelp selv innimellom, og betaler mindre for tjenestene enn firmaet jeg var ansatt i, tok for meg. (nevner ikke navn)Konsulentene jeg bruker kommer fra Copyleft AS, og er ikke sertifisert (som jeg vet om), men har mye mer kunnskap enn jeg hadde når jeg var MS konsulent for flere år siden. Amen, men brukere har en egnen tendes til å velge det de kan slik at de tror de kan spare noen kroner på å gjøre det selv. Linux er "skremmende" for personer som jobber med Word. Man skal ikke "se" Linux eller *BSD. Brukeren er ikke interessert i å vite hva slags OS det er på den svarte boksen. De vil vite hvor mye data de kan putte inn på boksen, og hvilke tjenester man har tilgjengelig. Det er ikke mus tastatur eller skjerm på boksen, og eneste måte å administrere den (for sluttbruker) er via en webadresse (som mange nett.printere). Mye bra i dette, men linux ER tungrodd, ingen tvil om det. Løsningen vil kansje være å la kunde selv velge OS ? Jeg er enig at *NIX har en høyere inngangsterskel, men det er MYE lettere enn 'doze å administrere når man kan litt. Uansett, brukerene trenger ikke å forholde seg til dette. Dette med å velge OS kan ha noe for seg, hvis brukeren har krav til funksjonalitet som ikke er tilgjengelig på *NIX (f.eks regnskapssystemer, time reg. m.m). Men ofte bør man kanskje ha en egen boks til dette uansett. :smile: -- Marius Lenke til kommentar
Gopp Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg ser jeg dreit meg ut med quotes. Sorry! :sad: Lenke til kommentar
Gopp Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg ser jeg dreit meg ut med quotes. Sorry! :sad: Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Gopp: Dette kortet her? Intel Kort Pro 100Mbps PCI PILA8472C3 Technical Specifications PCI Buses supported: 64/66 Data Path Width 64-bit PCI Platforms Supported Linux* 2.2.5 or later Kjører det på MSI HK'en? Er ikke PCI slot der 32 bit? En annen ting jeg lurte på. Tok du av den metall braketten på Nettkortet (fulgte kort utgave med?) Hadde satt pris på om du kunne sendt komplett maskin konfig til epost addr. som jeg har registrert på HW. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Dan Hansen: mener å huske at du har spurt lignende spørsmål som dette på forumet før...så hvorfor spørre de samme spørsmål flere ganger...?? etter et lite søk på innleggene dine fant jeg disse innlegg hvor du har spørsmål som egentlig oppsumerer dette: her spør du om hvilken server som er best. her spør du hva som er best å bruke som fil/print-server. her er det spørsmål om hva som er best av Windows/linux. :evil: :evil: Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Hvis det er noen som har samme interesse som meg her? Er i hvert fall dette en god plass å begynne: http://www.linux-1u.net/ Lenke til kommentar
forum1234 Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 12:47, olsen skrev:Det beste vil vel være NetWare. Stabilt som få.[story]Det var ei bedrift der nettverket plutselig ikke virket. Bedriften hadde ingen nettverksansvarlig, og ingen av de som arbeidet der hadde peil. Så de ringte til support. Support kom, og spurte hvor serveren stod. Ingen i bedriften hadde peil. Support måtte derfor følge en gammel coax kabel gjennom vegger og rundt hjørner og inn til ett bøttekott. Der var det ikke mer kabel, bare en kabelstump. support spurte hva som hadde vert der. Sjefen i bedriften sa at det hadde stått en gammel data der som ikke hadde vert brukt på mange år, så de hadde kastet den i containeren. support gikk ut i containeren, fant datamaskinen, koblet den opp i bøttekottet og skrudde på. *Plutselig* funket nettverket igjen. Det var en Novell NetWare server.[/story]:wink: :wink: Latterlig... bdw hadde det vert en windows server hadde den kresja etter 1mnd. viss ikke den hadde blitt restarta.... :smile: Lenke til kommentar
BBC Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 19:21, Andre Brudevoll skrev:Latterlig... bdw hadde det vert en windows server hadde den kresja etter 1mnd. viss ikke den hadde blitt restarta.... :smile: Man kjører ikke Windows ME på serveren... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Det er en sann historie :wink: Hørte det av en support fyr. Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 19:28, borre skrev:Man kjører ikke Windows ME på serveren... Hvor får du det fra at det er snakk om ME? _________________ Hello, I'm a signature virus. Copy me to your signature and help me spread. [ Denne Melding var redigert av: _StatuS_ på 2002-04-12 19:50 ] Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Fredagskveld...drikkinga..den fører til så mye rart (sorry for off topic emne, men det var et gyldig spm jeg besvarte :smile: ) Lenke til kommentar
BBC Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 19:49, _StatuS_ skrev:Hvor får du det fra at det er snakk om ME? Det var altså ment som en fleip. Altså ingen kjører server på Windows ME, ok? Mr. Brudevoll hevder at en Windows-server er dømt til kræsje etter en måned, noe jeg synes er tåpelig. Rett og slett fordi at server-produktene til MS er noe helt annet enn 98/ME som faller som fluer :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå