Dan Hansen Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Hei. Vi (EDB-Service) vurderer å starte produksjon av en helt spesiell servertype. I den anledning tenkte jeg å trekke litt erfaringer fra brukerne her på forumet, om det er greit for moderatorene. Serveren er tenkt til bruk i små kontorlandskap og skal ha følgende egenskaper; - være fil/printserver - være så stillegående (lydløs) som mulig - være gateway til internett - ha brannmurfunksjonalitet - kjøre Linux eller FreeBSD - kunne kommunisere med Microsoftklienter - kunne administreres fra klientene - ha to harddisker med speiling Vi har allerede sett på noen løsninger, men forslag mottas med takk Lenke til kommentar
ddrojoa Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Et par kommentarer: Ideen med å kjøre den så lydløs som mulig, er glimrende, og noe man ikke tenker over før maskinen er i bruk. Vil ikke det å kjøre Linux eller FreeBSD potensiellt føre til store produksjons stanser hvis serveren skulle gå ned ? Husk at det finnes flere mennesker i lokalmiljøet som har kompetanse på Windows, enn på Linux, og jeg tror det vil være verd de ekstra kronene å få installert f.eks. 2000. Speiling... jo, kanskje. Men da må det installeres en varslingsfunksjon, slik at de er klar over at en av diskene er gåen. Og selvfølgelig må de ha en annen form for backup i tillegg. Men tanken om å tilby en ferdig konfigurert server til småbedriftsmarkedet er god. Lenke til kommentar
Tok Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Er enig med ddrojoa Det vil nok lønne seg og til by et alternativ med W2k server. Når det gjelder speilingen er den i og forseg grei den, men dere må ha et varslings system; kanskje noe ala compaq det en stor rød lysdiode lyser på den disken som er ødelagt. Backup viktig heten av dette er over sett i manger små norske bedrifter, sett opp også et par alternaativer her(en rask med middels plass-DLT, og en litt tregere men med stor lagrings plass DAT) For guds skyld ikke bruk backup programmet som følger med windows. Dere bør også kunne tilby en fler prossesor løsning hvis det kreves. Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg synes det er et bra initiativ å bruke linux. Det er et steg videre. Det er behovet som skaper arbeidsplassene. Hvis det blir behov for linux-kompetanse så vil det gjøre jobben linux-konsulent en mere attraktiv jobb. Pga. at det trengs i næringslivet. Det fins mange folk som har kompetanse innen linux, men får ikke bruk for det for det er for vanskelig og få seg jobb med linux. Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg har 2øre å bidra med...(ikke mer dessverre) Jeg syns Linux er et bra valg, hvis dere kan støtte det fullt ut. Jeg har mest efaring med SuSE linux, og syns de Pro løsningene deres er ok. Mer enn jeg trenger for å si det slik. Du får tak i et enkelt og bra FW script fra suse.de/~marc (kan og brukes på andre med litt egen innnsats) Brannmur funksjonalitet er jo bare Masq, og port logging? for det er ikke mulig å få både pose og sekk. Alternativet er å levere 2 bokser til prisen av en stor? 1*C3 800MHz, 256RAM, 10GB (20?) HD og kjør Smoothwall (jeg har akkurat begynt å bruke det, og elsker det....) Samme maskin med Apache, Ftp, Samba osv. bak den... Men tror ikke kundene syns 2 bokser er like fancy som 1...? Lykke til. Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 09:50, Squeegie skrev:Jeg synes det er et bra initiativ å bruke linux. Det er et steg videre. Det er behovet som skaper arbeidsplassene. Hvis det blir behov for linux-kompetanse så vil det gjøre jobben linux-konsulent en mere attraktiv jobb. Pga. at det trengs i næringslivet.Det fins mange folk som har kompetanse innen linux, men får ikke bruk for det for det er for vanskelig og få seg jobb med linux. Det synes du nok, men hvis du er nøye etter skal dette være en server for små kontorlandskap og hvis noe ryker her er det uholdbart å vente en dag eller to for at en slapp linux kar skal gidde å ta ruren innom, nei her er det duket for easy-to-handel oppsett som vil gjøre produktet attraktivt og lett å selge. Anbefaler at det følger med en recovery cd med oppsettet til kunden og systemt på egen disk. Mail/sms ved disk failure er påkrevd til lokal sys.admin, eller til dere. For slike tilfeller bør kunden alltid ha en disk tilgjengelig. Vidre er det viktig at produktet følges av en god service avtale, ellers velger folk gjerne DELL som er billig og har en §meget§ bra service til bedrifts kundene sine. Nøkkel ord er Pris Bruker vennlighet Service Funksjoner Dette er nå min mening da, etter å ha jobbet med dette enstund... Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Prblemet med et win oppsett er at mye av admin arbeide består i patcher, og da er en oppstart/back up cd litt kjip med 100 patcher siden sist? Lenke til kommentar
Gopp Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg har 3 1U servere basert på VIA C3 cpu og MSI MS-6368 hovedkort. Dette er billig hardware (under 1500,-), og det er LAN og video på kortet. Kabinettene er bestillt fra calpc.com, men antall vifter er redusert, og de som er igjen erstattet med 1U vifter fra Microplex. Jeg var litt skeptisk til VIA chipset på servere, og spesiellt Realteck NIC'ene, men har ikke hatt problemer de 3 mnd. boksene har vært i drift. To av boksene er satt opp som brannmurer/NAT (IPF), og en er cvs/fil/kerberos server. På brannmurene er cpuload = 0, og det er "overkill" med så kraftig HW selv om man har 2-4 Mb/s linjer. Jeg tror ikke at cpu vil være flaskehalsen her, men disk IO. En "rå" løsning må være 3 IDE disker i RAID5. Grensesnittet for administrasjon bør være webbasert, og mulighet til å gjøre oppdateringer/rep. remote via ssh2. Selv kjører jeg FreeBSD på mine bokser, men OpenBSD er sikkert også et godt valg. Det er support å finne på dette i Norge (bla. Copyleft.no), men tilgjengeligheteten på MCP'er burde ikke være argument nok til å nedgradere produktet, og samtidig gjøre det dyrere. Til dere som ikke har tro på stabiliteten til opensource OS: Den gamle brannmuren min fikk en feil på RAIDkontrolleren, og boksen mistet derfor kontakten med harddisken. Jeg merket dette fordi den sluttet å sende meg logger, og så intense blink på lampene på kontroller/disk. Det passet litt dålig å ta boksen ned, så jeg satt opp en reserve brannmur, og ventet til den gamle sa stopp. Etter 6 uker var brannmuren "like blid" og jeg tok den ned for utskifting. Forsøk det med en NT/W2K boks! Mvh. Marius (Tidliger MSP med driftsansvar for NT bokser som måtte restartes en gang i mnd. pga. minnelekasjer) Lenke til kommentar
Legoraider Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Bruk en windows 2000 server og linux som firewall. Enkelt og greit. Du kan også bruke en winnt4 server. Lett og administrere brukere, jeg går utifra at dere bruker Ms workstations. Firewallen kan gå på en 486 maskin uten vifte. Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 10:14, JoKr skrev:Prblemet med et win oppsett er at mye av admin arbeide består i patcher, og da er en oppstart/back up cd litt kjip med 100 patcher siden sist? det er ikke noe problem. Legg patchene inn på en cd-rw med en bat fil. Dette kan oxo gjøres remote av EDB-Service, som kan legge ut en exe fil på hjemmesiden sin. (beskyttet av passord osv..) Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 ang. patcher: Winupdate er jo ikke så veldig vanskelig å bruke da ...... :smile: Lenke til kommentar
Gopp Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Til alle som snakker om hvordan man kan patche en win server: Se hva slags kriterier EDB-Service har satt: "- kjøre Linux eller FreeBSD" Linux og FreeBSD må også patches, men UNIX OS er beregnet på å driftes over nettverket (eller seriell kablel), og oppdateringer kan derfor lettere styres fra EDB-Service. (hvis de ønsker å levere en slik tjeneste). -- Marius Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Poenget mitt er at jeg tror en M$ lsøning vil kreve mer administrasjon på et daglidags basis enn linux. Men hvis et problem først inntreffer, vil sikkert win oppsettet settes opp igjen litt fortere, 1/2 dag? Men hvis du leverer 2 linux bokser som Gopp beskriver, 1U, så vil brukeren som mottar slikt utstyr føle at det er gode greier, isteden for å leveren en miditower og en halv slarven 486 i kabinett fra datavarehuset 1992. Jeg syns Gopp ga et godt innslag, har du en epost, ble litt interessert nå jeg også :smile: Lenke til kommentar
ddrojoa Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Det største problemet til små og mellomstore bedrifter som invisterer i dataløsninger, er at de vanligvis ikke har kompentansen som skal til for å vedlikeholde og feilsøke, hvis dette skulle være nødvendig. Det blir da nødvendig med et system hvor enten selger kan fjernadministrere (noe som vil være et problem hvis OS ikke starter), eller at lokale ressurser lett kan sette seg inn i et godt dokumentert system. Som enkelte har foreslått, er en løsning recovery. Jo, hvis det ikke gjøres endringer på maskinen, noensinne. Hvis man ikke implementerer nye tjenester, så er det greit. Man skal også huske at det finnes mennesker som kan ha problemer med å kjøre en gjennoppretting av et system. Men nok en gang, det viktigste momentet når det gjelder denne typen produkter til dette spesifike segmentet av markedet, er brukervennlighet og stabilitet. Lenke til kommentar
Gopp Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Til de som er interessert i brannmur på Free/OpenBSD: http://www.onlamp.com/pub/a/bsd/2002/02/28...28/openbsd.html Artikkelen er for Open, men konfig. på Free er den samme. Tips til EDB-Service: Hvis dere ønsker å levere tjenester i tillegg til ferdigkonfigurerte headless servere, kan remote backup være et godt produkt. Dette kan f.eks. løses med en kombinasjon av rsync og amanda. På hovedkortet jeg bruker er det mulighet for netboot. Dette vil gjøre EDB-Service i stand til å levere remote recovery (hvis OS ikke starter), og så kjøre remote restore av data. Som ddrojoa sier er det viktig at produktet er lett å administrere, fordi de mest sannsynlig ikke har en egen IT-avd. Som jeg foreslo tidligere bør all lokal administrasjon skje via et webgrensesnitt, hvor det er store begrensninger på hva som er mulig. Man skal kunne legge til brukere og sette rettigheter, samnt kanskje gjøre enkle endreinger på brannmur, men ikke noe mer. Alt som er av patching å større endringer bør man ikke overlate til en som ikke har greie på det, uansett om han/hun klarer å kjøre winupdate på hjemmepc'en. Dette er en tjeneste som bør leveres av EDB-Service, eller en sammarbeidspartner. -- Marius Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 10:40, JoKr skrev:Poenget mitt er at jeg tror en M$ lsøning vil kreve mer administrasjon på et daglidags basis enn linux.Men hvis et problem først inntreffer, vil sikkert win oppsettet settes opp igjen litt fortere, 1/2 dag?Men hvis du leverer 2 linux bokser som Gopp beskriver, 1U, så vil brukeren som mottar slikt utstyr føle at det er gode greier, isteden for å leveren en miditower og en halv slarven 486 i kabinett fra datavarehuset 1992.Jeg syns Gopp ga et godt innslag, har du en epost, ble litt interessert nå jeg også :smile: Enig i at Linux er "smartere" men da er man ofte avhengig av en service avtale som er dyerere enn en MS avtale i lengden. EDB-Service kan vel lite gjøre remote hvis serveren detterned? små kontor landskaper har ofte ikke alverden med ressurser og linux er en merkostnad. Hvis noe ryker er en linux tekniker grisedyrt + at de er mangelvare og har ofte ventetid. En 486 kan jo kamufleres i en fancy box den òg :smile: akkurat som AMD :smile: Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 PIIIPower får meg i godt humør :smile: Gopp: Hvordan setter du opp ekstra LAN moduler i en 1U rack fra calpc.com, på et MSI MS-6368 ? En small CNR? Da har du bare 2? Lenke til kommentar
Gopp Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: PIIIpower skrev (2002-04-12 11:02): Enig i at Linux er "smartere" men da er man ofte avhengig av en service avtale som er dyerere enn en MS avtale i lengden. EDB-Service kan vel lite gjøre remote hvis serveren detterned? små kontor landskaper har ofte ikke alverden med ressurser og linux er en merkostnad. Hvis noe ryker er en linux tekniker grisedyrt + at de er mangelvare og har ofte ventetid. En 486 kan jo kamufleres i en fancy box den òg :smile: akkurat som AMD :smile: Hva mener du med "MS avtale"? Hvis du tror at den supporten du evt. får av MS Norge vil holde når skjermen (det behøver ikke være skjerm og tastatur) er blå vil være til hjelp, må du tro omigjen. En supportavtale med responstid vil være like dyr om den er på MS eller Linux/*BSD (mest sannsynlig dyrere på MS) Som jeg skrev i den forrige posten min, er det mulig for EDB-Service å levere en løsning som kan gjenopprette boksen uten at det er OS der i det hele tatt. Hvis det er feil på HW vil jo boksen måtte byttes uansett. Hvis det ligger personlige erfaringer i denne på standen "Hvis noe ryker er en linux tekniker grisedyrt + at de er mangelvare og har ofte ventetid." kan jeg sikkert gi deg noen tips, slik at det ikke tar så lang tid neste gang. Igjen! Jeg mener EDB-Service burde kunne levere en tjeneste, enten selv, eller via 3. part, som bør være rimelig og frivillig. Når man leverer like bokser med likt oppsett, vil det være enklere å lære seg hva som kan gå galt, og det er enklere å supportere (= billigere). Et annet poeng er at det er enklere å gjøre mer vedlikehold/rep. remote med *NIX, gjør at en teknikker ikke må rykke ut like ofte. -- Marius Lenke til kommentar
Gopp Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: JoKr skrev (2002-04-12 11:18):PIIIPower får meg i godt humør :smile:Gopp: Hvordan setter du opp ekstra LAN moduler i en 1U rack fra calpc.com, på et MSI MS-6368 ?En small CNR?Da har du bare 2? Jeg bruker et Intel dual serverkort i hver av mine brannmurer (satt opp med en DMZ). -- Marius Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 10:15, Gopp skrev:Jeg har 3 1U servere basert på VIA C3 cpu og MSI MS-6368 hovedkort. Dette er billig hardware (under 1500,-), og det er LAN og video på kortet. Kabinettene er bestillt fra calpc.com, men antall vifter er redusert, og de som er igjen erstattet med 1U vifter fra Microplex.Jeg var litt skeptisk til VIA chipset på servere, og spesiellt Realteck NIC'ene, men har ikke hatt problemer de 3 mnd. boksene har vært i drift.To av boksene er satt opp som brannmurer/NAT (IPF), og en er cvs/fil/kerberos server. På brannmurene er cpuload = 0, og det er "overkill" med så kraftig HW selv om man har 2-4 Mb/s linjer. Jeg tror ikke at cpu vil være flaskehalsen her, men disk IO. En "rå" løsning må være 3 IDE disker i RAID5. Intel Dual Server? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå