Gå til innhold

Skal Jeg Kjøpe meg Raptor Disk ?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen !

Jeg vurdere å kjøpe meg en 36 Gb Western Digital Raptor disk som os disk

Har En Western Digital 120Jb harddisk fra før....

Jeg har ikke s-ata utgang på hovedkorte så jeg må kjøpe Sunsway S-ATA 2 kanalers diskkontroller..

Vil jeg merke noe forskjell på ytelelsen på maskina når jeg setter inn Raptor disk ?

Vil spill, programmer etc...gå fortere å starte opp ?

Også vill Oppstarta tida på maskina bli Kortere ?

Håper du noen kan gi svar på disse spørsmålene før jeg bestemmer meg...

:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil merke forskjell i form av raskere oppstartstid, hurtigere oppstart av spill og programmer (slik jeg har oppfattet det) og kortere installeringstider.

Som dor123 sier, så er 74 GB-versjonen enda litt bedre. Den er visst mer stillegående og en del raskere. Litt dyrt per GB though...

Lenke til kommentar

Jeg har også egentlig lyst på en slik, mener er veldig skeptisk til lyd og varme. Hadde de vært like stillegående og hatt lik varmeutvikling som en vanlig 7200 disk så hadde jeg nok kjøpt en på rappen.

Tross alt, lyden og varmen må man slite med hele tiden, men det at spill loader 1 sekund fortere får man jo ikke så voldsomt mye nytte av.

(Dessuten er ikke Raptor disken en ekte Sata disk heller, det er en "forkledd" Pata disk)

Lenke til kommentar
Jeg har også egentlig lyst på en slik, mener er veldig skeptisk til lyd og varme. Hadde de vært like stillegående og hatt lik varmeutvikling som en vanlig 7200 disk så hadde jeg nok kjøpt en på rappen.

Tross alt, lyden og varmen må man slite med hele tiden, men det at spill loader 1 sekund fortere får man jo ikke så voldsomt mye nytte av.

(Dessuten er ikke Raptor disken en ekte Sata disk heller, det er en "forkledd" Pata disk)

sett på en drev kjøler da vel,må jo huske at det er en 10000rpm og da!sant at den blir varm som bjønn.

Lenke til kommentar
HVorfor har de kledd den med Sata hvis det egentlig er en pata?

Tja sikkert enklere og billigere å bruke en bridge-chip på en allerede eksisterende disk-struktur fremfor å utvikle en ny.

Seagate derimot har ekte Sata disker. (Det skal ikke ha noen praktisk betydning på ytelsen om det er en bridget Pata disk fremfor en ekte Sata disk)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Har 74GB versjonen selv og den blir ikke mye varmere enn en 7200rpm disk.

Den støyer ingenting i idle, man knatrer en del når den jobber. Men dette er i hovedsak ikke mekanisk støy, men vibrasjoner som forplanter seg i kabinettet. Så mye av støyproblemet kan løses ved henge den opp i strikker eller kjøpe en no-vibes hd silencer.

Lenke til kommentar

Jeg har 36 GB-raptoren. Den er ikke varmere enn de andre diskene jeg har. (En 200GB WD og en 120 IBM.)

Jeg har ikke merket noe særlig mer støy fra den enn de andre diskene heller, faktisk. Noe man faktisk merker, er raskere oppstart og disk-access generelt. Kjører du programmer som skriver mye og ofte til disk, er en slik HDD genialt.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer også en Raptor disk. Trenger også et S-ATA kort i så fall slik som trådstarter. Har både og med Raptoren, +kjapp +"tøff" -lyd -varme -litt "slit" under XP installasjon.

Hva vil bli det beste PATA alternativet til en Raptor disk? Gjerne en som har ganske liten lagringsplass, er kjapp og stillegående.

Lenke til kommentar
Hva med å heller kjøpe deg en Western Digital 120Jb disk til og sette dem opp i raid-0?

Ville ikke jeg anbefale, så lenge man ikke har en alternativ disk (disk nr 3) til å legge viktige filer på.

--------------------------

Når det gjelder varmeutviklingen må jeg si meg enig med det noen over nevner, både raptor 36 og 74 er IKKE noe spesielt varmere enn en normal "moderne" disk - har begge diskene :thumbup:

Sånn umiddelbart er et ikke så mye som skiller 36 og 74 utgaven i ytelse - så lommeboken må avgjøre, uannset tviler på at det finnes mange eiere av disse diskene som er skuffet for å si det slik, det er da min oppfattning.

Anbefales.

Off topic :

For de som er interessert i en sammenligning av Raptor 36 i Raid 0 mot Raptor 74

med mer......bør ta en titt på disse linkene (HDtach read test):

Raptor 36 Raid 0 : http://home.broadpark.no/~wikavli/home/bmark/img3_1.gif

Raptor 74 : http://home.broadpark.no/~wikavli/home/bmark/img3_2.gif

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar
Hva med å heller kjøpe deg en Western Digital 120Jb disk til og sette dem opp i raid-0?

Ville ikke jeg anbefale, så lenge man ikke har en alternativ disk (disk nr 3) til å legge viktige filer på.

Trenger ikke ha alle partisjoner i raid-0 da.

Endret av drall
Lenke til kommentar

Jeg tenker på sikkerhet mot disk feil.

Raid 0 - Går en disk så går alle partisjoner, så det spiller ingen rolle.

Edit : Om man ønsker å kjøre raid 0 er jo en personlig vurdering, som den enkelte må ta, men man bør være obs på hva som kan skje.

For en som ikke har flere disker enn de som står i Arrayet kan det bli litt hardt å miste alt.

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan raid vanligvis fungerer, men i linux sin innebygde software-raid kan du mekke partisjoner individuelt på hver hd, og bestemme hvilke som skal være raidet. Om partisjon1 på hver disk er raidet mot hverandre, påvirker ikke dette partisjon2 på den gjenstående disken om den første disken feiler.

Lenke til kommentar

Jaja har fått en del svar her men nå kommer det et lite spørsmål til....

Jeg trenger s-ata pci kontroller i min pc , men jeg må ha en som kan boote..

Hvilken kontroller skal jeg velge ?

Helst så billig som mulig

takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...