Paranoid Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 ZeR0: Jeg velger rett og slett ikke å tro deg når du skriver at du har testet SX1 over flere måneder, du hadde garantert ikke hatt samme inntrykket hvist det hadde stemt... Det er allt for mange "triks" i testen til at den er upartisk. Viser til et inlegg jeg har hatt tidligere: Inlegg ang. test av SX1 Lenke til kommentar
Sir_cruz Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Er det bare meg eller er det sinsykt masse spam i denna posten ? syntes wolfhero ska roe seg litt jeg... eller ? Lenke til kommentar
wolfhero Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 klager på mine inlegg to ganger fordi jeg klebba men på symbian index står det at mitt inlegg er flyttet to ganger Fort å gjøre feil vettu ingen på club siemens synes det bildet dere bruker er relativt ! Det er så absolutt feil. Men om dere mener det er det må vi få mene hva vi vil om det. Latterlig Lenke til kommentar
jorn_:-D Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Nokia 6600 var på markedet en stund når dere testet den. Da hadde nokia allerede opdatert firwaren å fjerned bugs fra telefonen sin. Sx1 har ikke en dårligere skjerm og kamera.. Dere bør oppgji firmware versjon dere testet mobilene med!! Jeg har selv en sx1 å har imponert mange n6600 eiere.Dere sier også at sx1 er tregere på menyene osv.. jeg har et 256 minnekort som er fult med filmer og mp3 masse meldinger som ligger på telefon minnet så alt er nesten fult. jeg har testet min mot 4 - 5 nokia 6600 telefoner. Når jeg trykker meny knappen får jeg menyen opp fortere. når jeg da igjen velger et nytt ikon uansett samme funksjon så er det raskere. Så jeg kan ikke fatte at sx1 er dårligere på dette punktet også.. Når jeg kjøpte telefonen hadde den firmware 5 instalert. da var mye dårlig. masse som ikke var som det skulle. Men nå har jeg v.10 å det fungerer utmerket. Så derfor synes jeg det er domt at dere påvirker folk til å kjøpe en dårligere telefon. Det er vel ikke derfor dere er hær!! Det var ikke kommet ny Fw til 6600 når amobil testet den! De testet den jo i slutten av november, den hadde ikke hvert så lenge på markedet da! Mens Sx1 teten kom jo lenge etter sx1 kom på markedet! Lenke til kommentar
Gulliksen Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Jeg syntes dere skal slutte og syte og klage nå! Hvis dere syntes testen til amobil av SX1 var så veldig dårlig kan dere jo sammenligne den med andre tester. Nå har ikke jeg testet SX1, men har holdt den i handa og følelsen jeg fikk var at byggekvaliteten kunne vært bedre og tastaturet er helt på viddene. Det må ha vært en sen lørdagskveld når Siemens folkene fant ut at de skulle bruke det designet! Men over til testene. Hvis nå de andre testene kommer ut med samme resultat som amobil sin så syntes jeg dere burde gå i dere selv og tenke, kanskje vi tok feil. Lenke til kommentar
levlex Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 ingen på club siemens synes det bildet dere bruker er relativt ! Det bildet av Siemens SX1 ble tatt rett ovenfra. Om jeg ikke tar feil tok vi flere bilder av telefonene som alle viste det samme. Skjermen er mer lyssvak og den fader ikke ut på bildet. Men hvis dere mener at vi i Amobil lyver, så er jo det forsåvidt greit. Men det blir ord mot ord og leder ikke diskusjonen videre. Wolfhero: Har du en link til den diskusjonen på club siemens? Lenke til kommentar
eplekjeks Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 (endret) Jeg har lest gjennom denne tråden, og som SX1 eier kan jeg si at det er en forskjell på 6600 & SX1 skjermen, og hvos lyssterk den oppleves. Men jeg må si at det bildet som kom frem i tråden er absolutt ikke representativt. Bildet burde vært tatt i mørke omgivelser for å få frem den riktige forskjellen på de to. Og en liten titt på kontrastinstillingene ville kanskje kunne justert inn forskjellen.. Men siden det er så store foskjeller på mobiltelefoners firmware etter hvert som tiden går, og mobilene har vært på markedet en stund, burde amobil og andre testeinstanser se det som sin plikt å komme med en oppfølgingsartikkel. Det viser seg jo nå at telefoners prestasjoner kan snu helt etter kun kort tid på markedet. Sånn er det nå, og sånn vil det sikkert være fremover i tiden også. Det å ha artikler ute som baserer seg på mobiler som faktisk ikke har blitt sluppet for salg er nesten bare latterlig. Og det værste er at folk faktisk tror at det er slik det blir skrevet i artiklene. Og sånn som dette med tatsteopsettet.. Hva har dette med en test å gjøre? Det er faktisk en god del folk som synes dette er meget brukervennlig (deriblandt meg selv). En riktig journalist skal sette egne meninger til side, og opplyse allmenheten! Sitat fra amobils test: Særlig gøy er det heller ikke å skrive ord og setninger med bokstaver som konsentrerer seg på den ene siden av alfabetet, da den ene tommelen blir sittende å hoppe frem og tilbake mellom tastene mens den andre blir liggende å gå på dagpenger. Dette er for dårlig! Har dere sett dere selv taste på ett vanlig mobiltastatur? .. Hvor er den andre tommelen deres da?... Enten går den på dagpenger, eller så taster den på den ene siden av tastaturet.. Ikke sant? Dette er virkelig dårlig skrevet, og får meg faktisk til å mistenke skribenten for å ha gjort seg opp en mening om tastematten før har tok telefonen i bruk. Sitat fra amobils test: Når det er sagt, skal det allikevel sies at SX1 ikke klarer å leve opp til den dyrere TFT-skjermen til Nokia 6600 Hvor har dere fra at skjermen til 6600 er dyrere, når dere ikke engang vet sikkert om SX1 sin skjerm er TFT eller TFD? Ingen tvil om at skribenten her har en oppfatning om at 6600 er bedre, og vil gjerne "hvitmale" 6600 i SX1 artikkelen. Sitat fra amobils test: Det er imidlertid ikke noe problem å utvide telefonens minnekapasitet ytterligere ved hjelp av minnekort i MultiMediaCard (MMC) format, og man kan få tak i kort helt opp i størrelser helt opp til 512 MB. Dette er en investering man uansett må ty til om man skal ta i bruk funksjoner som MP3 og video, men det blir da selvsagt også en ekstrakostnad på 500 til 1000 kr i tillegg til prisen på selve telefonen. Vel.. for å matche 6600's 32 MB må man vel ikke ut med mer enn ca 200kr. Hvorfor er det ikke nevt i 6600 sin test at man bør kjøpe ett minnekort til 500-1000kr? Etter min mening lyser det av artillkelen at forfatter har forhåndsbestemt seg for hva han/hun synes om SX1... Liten edit: Her er beviset på at SX1 får dårlig score pga amobils dårlige holdning til telefonen: Klippet fra denne tråden:http://forum.amobil.no/index.php?showtopic=250442 SX1 får en rett over middels score. Jeg har aldri vært særlig glad i telefonen, og synes ikke den fortjener noe bedre enn 'litt over middels' slik det argumenteres for i testen. Nå må dere snart blir profesjonelle gutter.. !!! Endret 31. mai 2004 av eplekjeks Lenke til kommentar
SiR0 Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Jeg har lest gjennom denne tråden, og som SX1 eier kan jeg si at det er en forskjell på 6600 & SX1 skjermen, og hvos lyssterk den oppleves. Men jeg må si at det bildet som kom frem i tråden er absolutt ikke representativt. Bildet burde vært tatt i mørke omgivelser for å få frem den riktige forskjellen på de to. Og en liten titt på kontrastinstillingene ville kanskje kunne justert inn forskjellen.. Vi har selvsagt sikret at bildet vi har tatt er representativt for hvordan skjermene så ut i det virkelige liv. Bildet ble forøvrig tatt med default lysstyrke på begge modellen. Men siden det er så store foskjeller på mobiltelefoners firmware etter hvert som tiden går, og mobilene har vært på markedet en stund, burde amobil og andre testeinstanser se det som sin plikt å komme med en oppfølgingsartikkel. For å sitere meg selv i en annen tråd: Ser absolutt poenget ditt. I en perfekt verden hadde vi da også oppdatert testene vårt fortløpende etterhvert som telefonene fikk ny firmware, men det er dessverre en luksus vi ikke har... ( http://forum.amobil.no/index.php?showtopic=238572 ) Har dere sett dere selv taste på ett vanlig mobiltastatur? .. Hvor er den andre tommelen deres da?... Enten går den på dagpenger, eller så taster den på den ene siden av tastaturet.. Ikke sant? Dette er virkelig dårlig skrevet, og får meg faktisk til å mistenke skribenten for å ha gjort seg opp en mening om tastematten før har tok telefonen i bruk. Da veksler du mellom tomlene etterhvert som du skriver i større grad enn det du får til med et vertikalt stablet tastatur. For å si det på den måten: jeg tviler på særlig mange av Guiness-rekordene for SMS er satt på en SX1 Hvor har dere fra at skjermen til 6600 er dyrere, når dere ikke engang vet sikkert om SX1 sin skjerm er TFT eller TFD? Ingen tvil om at skribenten her har en oppfatning om at 6600 er bedre, og vil gjerne "hvitmale" 6600 i SX1 artikkelen. Testen er skrevet under den forutsetning at SX1 har en TFD-skjerm, slik et flertall av kildene vi har oppgir. SX1 får en rett over middels score. Jeg har aldri vært særlig glad i telefonen, og synes ikke den fortjener noe bedre enn 'litt over middels' slik det argumenteres for i testen. Her er beviset på at SX1 får dårlig score pga amobils dårlige holdning til telefonen. Vi har skrevet nærmere 10 A4-sider med tekst der vi punkt for punkt forklarer hvorfor vi ikke er "særlig glad i telefonen" og velger å gi den en 4er. Mener du at det er for lite objektivt, og i såfall, hva ville du at vi skulle gjort annerledes? Testing må nødvendigvis bli en subjektiv affære, da alle vektlegger forskjellige sider ved en telefon og foretrekker forskjellige løsninger enten det kommer til tastesett, design eller menyer. Det er nettopp derfor vi skriver såpass omfattende tester som vi gjør, slik at leseren selv kan lese hva vi har funnet og gjøre seg opp sin egen mening om telefonen. Vi tar gjerne imot konstruktiv feedback på hvordan vi kan skrive testene våre bedre, men jeg synes ikke at det er rett av vi skal bruke en masse tid og ressurser på å forsvare våre meninger i tester som nettopp er skrevet for at leserene ønsker å vite hva vi synes om de forskjellige mobiltelefonene på markedet. Lenke til kommentar
Paranoid Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Vi har skrevet nærmere 10 A4-sider med tekst der vi punkt for punkt forklarer hvorfor vi ikke er "særlig glad i telefonen" og velger å gi den en 4er. Mener du at det er for lite objektivt, og i såfall, hva ville du at vi skulle gjort annerledes? Testing må nødvendigvis bli en subjektiv affære, da alle vektlegger forskjellige sider ved en telefon og foretrekker forskjellige løsninger enten det kommer til tastesett, design eller menyer. Det er nettopp derfor vi skriver såpass omfattende tester som vi gjør, slik at leseren selv kan lese hva vi har funnet og gjøre seg opp sin egen mening om telefonen. Vi tar gjerne imot konstruktiv feedback på hvordan vi kan skrive testene våre bedre, men jeg synes ikke at det er rett av vi skal bruke en masse tid og ressurser på å forsvare våre meninger i tester som nettopp er skrevet for at leserene ønsker å vite hva vi synes om de forskjellige mobiltelefonene på markedet. Dere kunne nesten ikke vært mindre objektive enn dere er. Skriver: hvorfor vi ikke er "særlig glad i telefonen" og Testing må nødvendigvis bli en subjektiv affære. Det er greit å gi personlige kommentarer, men de må IKKE tas med i en karaktervurdering, de bør heller komme inn som; nettopp, en kommentar. Når dere velger å legge inn personlige komentarer, må dere skrive i forutsettningene at dere favoriserer og diskriminerer enkelte merker! Når det gjelder å bruke ressurser på kommentarer, så har dere ikke brukt særlig tid på å begrunne deres synspunkter, men heller på å avvise et hvert forsøk på konstruktiv kritikk. Det kan jo selvfølgelig komme av at det ikke finnes serlig gode grunner for deres synspunkter. Lenke til kommentar
wolfhero Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 (endret) Synes alt du har skrevet på inlegget er bra "Paranoid og eplekjeks" Enig med dere ! Endret 31. mai 2004 av wolfhero Lenke til kommentar
molna Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Her var det mye rart og er vel nok en tråd der Amobil-gjengen sliter litt med sine kunnskaper om mobil... For å klargjøre det med TFD - TFT en gang for alle: Da SX1 ble presentert i februar var det planlagt at den skulle ha TFD, derfor står det selvsagt TFD i nyhetene fra den tiden. Men, i juli endret Siemens mening, og bestemte seg for å bruke TFT i stedet. Så, SX1 har TFT display Tester viser at man skriver SMS raskere på SX1 enn mobiler med vanlige taster. Forøvrig burde jo folk her begynne å forstå at det aldri nytter å klage på Amobil, de endrer jo ikke noe uansett, med mindre det er negativt for Siemens eller positivt for SonyE. (de har nok allerede bestemt seg for å gi K700 6'er og S65 5'er for å si det slik... de må bare formulere det på en måte som virker troverdig...) Lenke til kommentar
SiR0 Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Tok en liten runde på dette, og du har som vanlig rett når det kommer til Siemens-telefonene molna - SX1 er utstyrt med TFT-skjerm. Testen er oppdatert deretter: http://www.amobil.no/art.php?artikkelid=5599&side=2 Dette har selvsagt ikke noen innvirkning på vår vurdering av skjermen, som tross alt har med vårt inntrykk av bildekvaliteten til skjermen og ikke hvilken teknologi som ligger til grunn. Men rett skal være rett, og vi bør tydeligvis velge våre kilder mer med omhu ved en senere anledning. Lenke til kommentar
eplekjeks Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Kanskje vi da fremover kan få tester fra amobil som ikke legger ved sine egne antagelser der de finner det for godt? Det hadde vært fint om hvertfall en av dere "uavhengige" testeinstansene kunne skrive en test som var basert på at folk har forskjellig behov og smak. Og ikke la sine egne prege testene? På forhånd takk.. Lenke til kommentar
Katazaka_Mitsuo Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Her ser man at skjermen til SX1 er mørkere og klarere enn skjermen til 6600, men det kan være at siemensplanet.com bare viser de beste bildene av sx1 og dårligste av 6600?! Lenke til kommentar
Katazaka_Mitsuo Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Da jeg surfet litt fant jeg denne testen har på en privat hjemme side! http://home.no/mobil-tester/siemens_sx1.htm Her tester han mobiler som er utlånt fra multinett mobil shop og han gir terning kast 6 til sx1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg