Gå til innhold

Bruk av billedbehandlingsprogram

Anbefalte innlegg

Med et digitalt speilreflekskamera, har man muligheten til å over/under eksponere bildene, velge hvor man vil måle lyset, etc. Man har altså mange muligheter til å påvirke hvordan bildet blir.

Bør man i størst mulig grad gjøre dette, eller gjør man det like godt i f.eks. Adobe Photoshop etterpå, hvor man kan justere lys, kontrast, fargebalanse osv. ?

Spørsmålet er altså om det er viktig å få et så godt bilde som mulig i utgangspunktet, med tanke på eksponering, eller om justeringene man gjør i photoshop, egentlig gjør akkurat samme nytten?

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke kompensere for alle dårlige lysforhold i Photoshop eller andre bildebehandlingsprogrammer.

F.eks. vil et bilde der du ikke har hatt lys i det hele tatt, samt kort lukkertid, ikke inneholde nok data til å kunne gjøres lysere i Photoshop og fremdeles se fint ut.

På samme måte vil et overeksponert bilde ha masse hvite punkter, selv om disse kunne hatt en farge og hatt forskjellige lysstyrker hvis du hadde eksponert på en annen måte.

Det aller beste resultatet får du om du gjør det korrekt til å begynne med og evt. justerer minimalt i et bildebehandlingsprogram.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

når man tar bilder i RAW format kan man justere eksponeringen i ettertid, men jeg er ikke så sikker på at det er det samme som og eksponere rett i utgangspunktet (etter mine tester) Så jeg er helt enig med lassevk, jo bedre bildet er i utgangspunktet jo bedre blir sluttresultatet, det er iaffal mi mening! amen

Vennlig Hilsen

Kelly Who

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...