Gå til innhold

Minnekort xD / Olympus C-740 UZ

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nytt digitalkamera, og har sett en del på Olympus C-740 UZ. Synes det virker veldig bra, noen som har erfaringer å dele?

Siden jeg ofte tar mange bilder av ganger, er jeg veldig interessert i å ha plass til mange bilder på minnekortet. Regner med at de 16MB som følger med uansett er alt for lite!! Det gamle kameraet mitt hadde bare 1,2 MP (veldig lite, jeg vet), og siden jeg kjøpte et Smart Media kort på 128 MB hadde jeg plass til over 1000 bilder (på den dårligste kvaliteten). Overgangen til å ha en begrensing på antall bilder blir stor....

Det jeg er interessert i å vite er egentlig ca hvor mange bilder det går på ett xD minnekort..? For eks i dårligste og midterste kvalitet?? (Hvor mange pixels er det forresten i den dårligste kvaliteten på dette kameraet??)

Ut i fra det jeg har lest, virker det som det kommer an på ISO og mye annet ikke jeg kan noe om...

Hehe, og da er jeg over på noe annet... Vil Oly C-740 være for komplisert for en som ikke har så alt for mye peiling på foto/kameraer?? Er veldig intersser i å lære mer, men akkurat det å lese bruksanvisninger er ikke det morsomste jeg vet...

Håper noen kan hjelpe meg, siden det gamle kameraet mitt er ødelagt og jeg snart må skaffe meg nytt!!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mitt Olympus 750UZ får jeg plass til 50 bilder med 4MP og høyeste jpeg kvalitet på et 128 kort. Så med 3/4 så mange pixler får du vell plass til ca 70 bilder på samme kort.

Setter du iso verdien ned, så får kameraet med seg flere detaljer. Da tar bildene opp til 30% større plass.

MVH Øyvind

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale dette kameraet til alle som vil lære seg å fotografere. Lån deg en bok om fotografering på biblioteket eller les her på logo_int.gif. Da lære du deg hva dette er for noe:

-Lukkertid

-Blenderåpning

-ISO verdi

-Hvitbalanse

Hvis du ikke har lyst til å lære hva disse 4 tingene er for noe, kjøp deg heller et ixus kamera eller noe. Ixus tar nemmelig like gode bilder på AUTO som Olympus 740. Spess i dårlig lys, siden ixus har fokus lampe.

MVH Øyvind

Lenke til kommentar
Setter du iso verdien ned, så får kameraet med seg flere detaljer. Da tar bildene opp til 30% større plass.

Er det ikke omvendt? At hvis man setter ISO verdien opp, så genereres mer støy så det blir vanskeligere å komprimere, slik at bildene DA blir større?

Altså jo høyere ISO, jo større bildefiler?

Lenke til kommentar

Okey.. 70 bilder høres litt lite ut.. Har det med å ta mange bilder av gangen..;) Men så har jeg veldig lyst til å lære mer om blenderåpning,lukkertid osv, så derfor tror jeg et slikt kamera kan være tingen for meg... :) Får vel kanskje investere i flere minnekort etterhvert....

Når det gjelder ISO, har jeg ikke peiling, men mener jeg leste her et sted på sidene at lavere ISO gir flere bilder..? Hmm..

Lenke til kommentar

For meg som er vant til 1,2 MP, er jo 3 ganske bra. Å skrive ut i 20x30 format gjør jeg sjelden uansett... ;) Vurderer å kjøpe et 356 MB kort i stedet for 128.. Sinnssykt dyrt men... Trur jeg trenger det..

Driver fortsatt å kikker på forskjellige kameraer.. Noen som vet noe om HP Photosmart 945? Kikka litt på det, virka litt bra syns jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...