Gå til innhold

Abit IC7-G, 4 SATA disker?(ikke RAID)

inoan

Anbefalte innlegg

Nettopp hoppet fra A64+ 3000 og ASUS K8V Deluxe til P4 3Ghz og Abit IC7-G. Meget fornøyd med dette til nå.

Men, jeg kjøpte med en ekstra 200 gb S-Ata disk når jeg først var i gang. Hadde fra før 2 x 120 GB disker på S-ATA 1 og S-ATA 2 på hovedkortet. Har S-ATA 3 og S-ATA 4 også som tilkoblingsmuligheter. Men fryker disse kun kan brukes til RAID. Mener det sto noe i BIOS om Enhached Mode på S-ATA valg. Da kunne alle 4 S-ATA kiblinger brukes til å kjøre selvstendige harddisker på. Koblet opp min 3`e disk på S-ATA 3, men så under boot kommer det bare opp at RAID bios sjekker S-ATA koblinger og finner selvfølgelig min ene disk jeg koblet på.

Dette vil jo si at jeg ikke finner den i XP da den registreres som en halvdel av RAID systemet.

Noen som kan hjelpe meg? :ermm:

Endret av inoan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har ic-7 e, og det står på esken min (såvidt jeg husker, sitter ikke med esken akkurat nå) at på ic-7 g så er det mulighet for å bruke s-ata 3 og 4 som raid i tillegg til vanlig s-ata tilkoblinger.... dette kan jo være årsaken til problemet ditt. har ikke dette kortet selv, men jeg ville jo da sjekket i bios hvilke valg du har (kanskje jeg tar feil, og disse kun kan brukes som raid) på disse to. kanskje den står som raid som default og må byttes over.

skulle jeg satt penger på min eller din teori ville jeg valgt din, men la oss nå ikke være egoister ;)

Lenke til kommentar

Du kan bruke sata 1-4 som raidoppsett, eller hver for seg (standalone s-ata devices). Med andre ord: Du kan ha 4 sata devicer (f.eks. dvd-brenner, hd) uavhengig av hverandre.

I tillegg kan du alltids bruke IDE kontrollerne....

Du kan egentlig koble til det du vil..

Husker ikke om kortet ditt har en Silicon Image kontroller til S-ata devicene. Hvis det har det, vil du få opp en fin oversikt over alle harddiskene dine ved oppstart. Hvis du ikke trykker Ctrl + 2 (eller hva det nå enn står) for å sette opp en raid konfigurasjon, vil du heller aldri få dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...