Gå til innhold

2x12", Serie eller parallell kobles?


Anbefalte innlegg

Har ingen anelse om hvem/hvor jeg skulle spørre dette spm, så jeg prøver her.

 

Har en 4 kanalers bilforsterker hvor to av utgangene er brokoblet til en, så jeg har venstre/høyre til front sett, og samlet til subberen. Bør bør de to 12" i subben være serie eller parallell koblet? På den ene måten å koble på, fordeler jeg spenningen over begge, og på den andre halverer jeg motstanden eller.no i den duren. Stemmer ikke det sånn ca? Hvilken måte er best å koble på? Serie eller parallell? Nå står de i parallell forresten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kobler to 4ohm's elementer i paralell

får du 2ohm motstand - da driver Forsterkeren dem lettere og du kan da spiller høyere.

Hvis du kobler dem i serie får du 4ohm+4ohm= 8ohm !

Jeg ville valgt å hatt dem i paralell !

Lykke til !

Lenke til kommentar

Du bør koble dem i serie, de fleste 4 kanals forsterkerne klarer ikke å dra en 1 ohm's last, når du brokobler en forsterker så blir lasten til hvert utgangstrinn halvert, sjekk manualen til forsterkeren, kostet den under 7-8000 kr så er det stor fare for å ødelegge forsterkeren når elementene er brokoblet. Jeg villa ha brokoblet 2 og 2 kanaler på forsterkeren og kjørt dem til subbane (1 subb på hver brokoblet kanal) og investert i en rimlig forsterker til frem(hattehylle) høttalerene. Det er ikke store effekten du trenger fremme ca 20-30 W RMS hvis du bruker aktivt delefilter.

Lenke til kommentar

Dette er ganke enkelt.

 

Først må man finne ut om forsterkeren klarer brasene. Drit i hva det står av effekt på forsterkeren (500 000 W ellerno sikkert) Du tar størrelsen på sikringen og ganger med antall volt i bilen (ca 13,5 vil jeg gjette på dersom du har passe lang kabel til forsteren, og japansk bil. Noe lavere på de europeiske som regel). Det gir deg maksimal effekt forsterkeren kan ta imot. En klasse AB forsterker (som som regel alle bilforsterere er) utnytter ca 4045% av denne effekten. La oss is at du har en 20A sikring. Du vil da få 13.5V*20A*45% ut av forsterkeren din. (ca 120 W) Det er viktig av den enkel grunn at man må kunne drive to elementer. Den vanligste feilen til dårlig lyd i bil er rett og slett at folk kjører for mye høyttalere på for liten forsterker (dette ødelegger ofte høyttalerene også). Dersom forsterkeren klarer å levere mer enn nok til høyttalerene dine (de 120W er RMS. En 450W billigsub tåler vel ca. 120W RMS eller noe slikt. Dyrere er som regel bedre her.) så er det bare å koble. (man regner ut med å legge sammen effekt dersom man parallellkobler. Dersom man seriellkobler, finner man effekten man trener gjennom å legge sammen antall watt i høyttalerene som eriellkobles, og dele på antallet høyttalere som parallellkobles opphøyd i andre. (la oss si tre suber, en på 100W, en på 200W og en på 300W. Man får: (100+200+300)/3^2 = 66W. Dette ville nok resultert i masse lyd i minste sub, og lite i den største, men det er et annet kapittel)

 

Dersom det er avklart at forsterkeren din har mulighet til å drive to suber tilfredsstillende, så er det andre enkelt. En forsterker produserer nemlig ikke en gitt utstrøm, men en gitt utspenning. Det vil si at dersom du kobler to suber etter hverandre, så vil halve spenningen havne over hver av dem (dersom de er nogenlunde like i alle fall). Siden effekt er motstand ganger strøm^2 ( R * i^2 ) vil en halvering av strømen og dobling av motstand gi ( 2 * 1/4 = ) 1/2 så mye effekt ut av forsterker. Dersom du parallell kobler vil den samme spenningen som ved seriellkobling lå fordelt på høyttalerene, nå ligge over begge to. Det sier seg selv at det vil gå dobbelt så mye strøm fra forsterkeren, med tilsvarende høyere lyd (som sagt: dersom forsterkeren er kul nok). Poenget er derfor:

PARALLELLKOBLING!! (seriellkobling bare ødelegger)

 

Skal du drive vanlige høyttalere på samme forsterkeren som suben(e) bør den være fire kanals. Hvis ikke så vil ofte suben ta all effekten, slik at i perioder med mye bass så forsvinner mye av diskanten og gjerne mellomtone også. Det gjør den ofte på firekanals forsterker også, men i mindre grad. To separate forsterkere er best.

 

Legg forresten merke til at en sub ikke er 4ohm over hele frekvensregisteret, men har en lavere verdi på lave frekvenser. Dette fører til at dersom man spiller Britney musikk, der bassen ikke ligger så lavt, så vil motstanden være høyere, og man trenger ikke så mye juice i forsterkeren. Dersom man hører på enkelte teknolåter (eller ser på Ringenes Herre, som har SINNSYKT mye lavfrekvent bass. Knelte suben min den =( ) eller annen musikk med meget lavfrekvent bass så trenger man tilsvarende mere juice i forsterkeren. En tommelfingerregel kan være at man bør gi minst dobbelt så mye penger for forsterkeren som for suben dersom man skal kunne utnytte den. Da er man som regel sikker på at den tar alt.

 

Summary:

Koble i parallell, med egen forsterker til mellomtone og diskant om mulig. Vær helt sikker på at forsterkeren kan levere nok effekt, ellers så blir det fort crappy lyd og sprengte elementer.

 

 

Dersom noen har interesse av det kan jeg poste noe mer matematikk rundt dette. Tok det ganske enkelt nå. Tar forbehold om trykkleifer og setninger som ikke har den betydning de er ment å ha. Er litt (les: sinnsykt) trøtt.

 

God natt da folkens

 

Ko_deZ

 

PS. Skal du kjøpe forsterker: se på sikringen. Drit i hva mannen bak disken sier at den kan levere. Det er som regel bare sprøyt. Ingen produsen setter en større sikring i forsterkeren enn det forsterkeren tåler det selvfølgelig. Antallet watt regnes på så vanvittig mange måter at det er umulig å sammenligne etter det.

Lenke til kommentar

Vær forsiktig med å parrallellkoble subber. Før du prøver deg på det bør du vite om forsterkeren din er STABIL på så lave laster. Det er ikke alle som takler det. Har du en forsterker av bra kvalitet (disse er som regel dyrest i klassen...) så kan du (kanskje) koble i parrallell. Det som skjer når forsterker ikke takler det, er at forsterkeren din "klipper" og lyden forvrenges. Dette fører til at musikken ikke kommer ut rett fra forsterker og det igjen fører til at du kan "sprenge" høytalerne. I værste fall kan forsterkeren brenne opp.

 

Jeg har drevet med og lest om bilstereo/stereo nå i snart ti år, så jeg kan litt om emnet. Har selv sprengt et to-sifret antall høytalere og brent en par forsterkere gjennom min tid... :sad:

 

Hadde vært greit om du hadde nevnt hvilket merke forsterker/høytalere er...

 

[ Denne Melding var redigert av: Colargol på 2002-04-12 05:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-12 05:20, Colargol skrev:

Hadde vært greit om du hadde nevnt hvilket merke forsterker/høytalere er...


 

Skal vi se.

Subberne min finner du her, forsterkeren og frontsettet kan keg krave fram link til nå jeg kommer hjem. (Ja, alt et kjøpt på Ljudia)

Lenke til kommentar

Jeg ville vært forsiktig med å parallell koble elementene. Hvis hvert element er 4 ohm, vil de i parallellkobling bare bli 2 ohm! Altså, veldig liten motstand, nesten kortslutning. Gode forsterkere klarer å dra 2 ohm's laster, men "dårligere" kan bli ødelagt. Dette fordi transistorene ikke tåler det..

Lenke til kommentar

quote _StatuS_: På beskrivelsen til høytalerene står det Imp. 6 ohm. Vil det da gi 3 ohm parallell-koblet? Gjør den ene ohm'n at det er tryggere å parallell-koble dem?

_________________________________________________

 

Svaret er ja, så absolutt. Men ettersom du brokobler to av kanalene på forsterkeren må forsterkeren fortsatt kunne kjøre 1,5Ohm pr kanal stabilt. (korriger meg dersom jeg tar feil)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du brokoble? For å få mere effekt eller mono bass? Når du brokobler en amp vil den en kanalen være pluss+ mens den andre minus-. Begge på polaritet+

Først må du finne ut hva amp'n gir i stereo og mono. Og ved hvilken impedanse. Realistisk sett gir den ikke dobbel effekt når den brokobles. Vei dette opp mot den impedansen du får ved serie/parallel-kobling av høytaleree. Alt under 2 ohm bør du unngå. Husk at det er mengden med luft du skal flytte, responstiden (viktig i lavere freq.)og lyden som er avgjørende. Ikke effekt. Har erfaring med PA/studio og vet at tallene i "owners manual" betyr ingenting eller lite. Prøv deg forsiktig fram.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg kjørte en Phoenix Gold MPS2240 oppgitt til 2*24W, brokoblet til 288W med to Boston Acoustics pro 10.4 subber i en bassrefleks kasse med adskilte rom på 28L hver.

 

Dette banket hvertfall gørra ut av meg. Som regel når du kjøper en dyrere forsterker, så klarer denne betraktelit bedre lave laster, enn den billigste boksen fra "svenskegrensa".

 

En STOR fordel uansett forsterker/batteri/kabling er å legge noen hundrelapper i en skikkelig kondensator. Det holder som regel med 0,5F for å virkelig merke at høytalerene får den "juicen" de behøver for å lage skikkelig trykk.

 

Hvis du vurderer to forsterkere til f.eks 4000,- og 5000,-, så vil den til 4000,- pluss en kondensator som regel spille flettene av den til 5000,-. Bare husk på at du gjør skikkelig grunnarbeid med strøm til forsterkeren. Ikke nødvendigvis overdimmensjonerte kabler, men skikkelig tilkoblinger til batteriet, og OrdentligJording!!! nærmest mulig forsterkeren....

 

 

 

 

 

http://www.hut.fi/~shalme/Sound/amplifier.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...