Gå til innhold

hvilket linux prog er best

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har nylig installert Linspire 4.5. på min pc som et forsøk på å lære Linux. Jeg har ikke prøvd andre distro'er, men er fornøyd. Er det andre som har erfaring med Linspire?

har det innstallert nå, men man kan jo få kreft av mindre... nei takke seg til, de eneste gangene jeg bruker det er når jeg klarer å trykke feil i oppstartsvelgeren :p

Lenke til kommentar

Nei nå har jeg gitt opp hele Linspire-prosjektet. Skikkelig komers-OS. CNR (click and run) som har en sentral plass i os'et koster en del dollar i mnd. for å kunne laste ned progs for akkurat det os'et. I Warehous'et finner du et program som du vil ha, klikker på nedlastning og programmet installeres automatisk. Ellers likte jeg Linspire veldig bra.

Lenke til kommentar

det er omtrent det samme, bare at her får du tilgang på programmer som koster penger å bruke også... (vmware og sånn)

Linspire selger på brukervennlighet, og en mer eller mindre smertefri overgang fra windows. Men ulempen er at alt er forandret til det ugjenkjennelige for oss "vanlige" linux-brukere...

Lenke til kommentar
Bra, egentlig. Hadde ikke hatt noe i mot betalvare i install-systemer - forutsatt at du fikk muligheten til å laste ned og installere ikke-betalvare gratis. Å betale for OO blir liksom litt dumt...

Du betaler jo ikke for programvaren, men for tilretteleggelsen av den og den behagelige installasjonen. Dette er en tilleggstjeneste som Lindows tjener penger på -- programvaren er fremdeles gratis (apt/synaptic kan f.eks. brukes istedet, alt er basert på Debian). Så om du ikke vil bli plaget av tekniske ting rundt programvareinstallasjon, kan du betale Lindows litt penger, så slipper du det. En glimrende måte å tjene penger på fri programvare, synes jeg. Tilleggstjenester, added value!

Lenke til kommentar

Tilretteleggelse :roll:

joda, men enkelte "standard-ting" som alle trenger burde være med i pakka. Tror de kunne vært lang bedre tjent med å starte med et "fullt utvalg" av programmer - slik som alle andre distroer gjør - blant annet da de markedsfører seg mot enkle brukere som neppe har linje til å laste ned OO...

Ikke at jeg er noen analytiker, men det høres jo ut som en bedre idé å selge (ja de tar penger for standard-pakka alt, så...) en fullverdig distro med alt du trenger - skriveprogram, nettleser med java/flash preinstallert, DVD/mp3 etc., nvdia-driver, for å så kunne ta betalt for å tilrettelegge ting som WMvare og andre betal-programmer.

Men kapitalisme handler jo som kjent ikke om å lage best mulig produkter, men å tjene mest mulig. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...