RAPTORR Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 jeg lurte på hvilket linux prog som er best er Red Hat Linux den best? Lenke til kommentar
RAPTORR Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 åsen er Mandrakelinux 10.0? Lenke til kommentar
OscarWoHA Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) Det heter distribusjoner. For en nybegynner anbefales Fedora eller SuSE. Mandrake er også bra. Endret 29. mai 2004 av CobraM Lenke til kommentar
bkak Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Hva legger du i konseptet "best"? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Jeg vil si at Debian også er ganske enkelt. Personlig er jeg mest glad i Slackware som skal være ganske så krevende... Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Det viktigste er vel egentlig å se på hardware-støtten. Finne den distroen som høyst sannsynlig vil passe best til din maskin, og holde seg til den til man blir litt varm i trøya i Linux. Personlig kjører jeg Fedora Core 1 og Mandrake 10.0. Fedora på laptopen fordi den støtta WLAN'kortet mitt, og Mandrake på Shuttle'n fordi det var den første distroen jeg prøvde (9.1 var det), og har liksom holdt meg til den etterpå, liker GUI'fiseringen med tanke på at Shuttle'n min er en arbeidsstasjon som flere i husstanden benytter. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Det viktigste er vel egentlig å se på hardware-støtten. Finne den distroen som høyst sannsynlig vil passe best til din maskin, og holde seg til den til man blir litt varm i trøya i Linux. Personlig kjører jeg Fedora Core 1 og Mandrake 10.0. Fedora på laptopen fordi den støtta WLAN'kortet mitt, og Mandrake på Shuttle'n fordi det var den første distroen jeg prøvde (9.1 var det), og har liksom holdt meg til den etterpå, liker GUI'fiseringen med tanke på at Shuttle'n min er en arbeidsstasjon som flere i husstanden benytter. Alle Linux-distroer bygger på Linux-kjernen, og har dermed lik støtte for hardware, eller i hvertfall likt potensiale for hardware-støtte. Vit hva du snakker om før du uttaler deg. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Alle Linux-distroer bygger på Linux-kjernen, og har dermed lik støtte for hardware, eller i hvertfall likt potensiale for hardware-støtte. Vet det, men allikevel er det forskjell fra distro til distro... f.eks: Mandrake 9.1 hadde støtte for all HW på min Shuttle "out of the box". Mandrake 9.2 fant ikke mitt NIC. Strevde LENGE for å få det til å virke Mandrake 10.0 hadde støtte for all HW på min Shuttle "out of the box". På laptop'en min fikk jeg i første omgang ikke Mandrake til å installere fra CD'en en gang. Så etter mye strev kom den igang, men det var ikke snakk om å få WLAN-kortet opp å gå. Kjørte inn Fedora uten installasjons-problemer, WLAN-kortet fungerte "out of the box". Så det er forskjeller selv om det i utgangspunktet er samme kjerne! Lenke til kommentar
dvj Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 hvilket windows prog er best? er det win98? Lenke til kommentar
RAPTORR Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Red Hat Enterprise hva me den her Lenke til kommentar
Simon Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Kjørte inn Fedora uten installasjons-problemer, WLAN-kortet fungerte "out of the box". Litt off topic, men hva slags Wlan kort har du? Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Red Hat Enterprise hva me den her Denne koster penger. I hovedsak ment for bedrifter. Redhat har skilt ut gratis-delen av RedHat i Fedora Project. RedHat står nå kun oppført som sponsor for Fedora, men de fleste tror det er et sterkere samarbeid enn som så. Fedora er etter min oppfatning en bra distro. De har endelig funnet ut at det går an å legge ut DVD-iso i.s.f. 4 CDer også En del av fordelene med f.eks. Fedora kontra windows er at når du har installert det, har du alt du trenger av programvare som office-applikasjoner osv. De aller fleste programmer til linux er også gratis, noe windows-programmer FAKTISK IKKE ER. Anbefaler å kjøre en dual-boot med XP og Fedora hvis du spiller litt. Ikke mange spill til linux... Men linux har verdens beste tetris: KSirtet kan anbefales på det varmeste Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Litt off topic, men hva slags Wlan kort har du? AmbiCom WL1000B - et kort som egentlig er beregnet på håndholdte maskiner, men som jeg bruker via en compact flash adapter. Fedora tror det er et Orinoco-kort, men det funker utmerket for det. Lenke til kommentar
Ausat Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Fedora og Mandrake 10 er bra, enkle distroer, tror jeg holder en finger på Mandrake 10, selv om jeg selv foretrekker Gentoo. Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 hvilket windows prog er best? er det win98? haha Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 jeg selv foretrekker Gentoo. av en eller annen grunn tror jeg at en som ikkje har plukket opp at det heter distroer kanskje skal holde seg unna Gentoo .. bare en tanke .. bare en tanke .. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 jeg selv foretrekker Gentoo. av en eller annen grunn tror jeg at en som ikkje har plukket opp at det heter distroer kanskje skal holde seg unna Gentoo .. bare en tanke .. bare en tanke .. Enig. Lenke til kommentar
Foxtrot Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Jeg har nylig installert Linspire 4.5. på min pc som et forsøk på å lære Linux. Jeg har ikke prøvd andre distro'er, men er fornøyd. Er det andre som har erfaring med Linspire? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 De fleste her på forumet ville ikke rørt Linspire med en ildrake. Man kan jo like godt bruke Windows som Linspire. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå