Gå til innhold

hvilket linux prog er best

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det viktigste er vel egentlig å se på hardware-støtten. Finne den distroen som høyst sannsynlig vil passe best til din maskin, og holde seg til den til man blir litt varm i trøya i Linux.

Personlig kjører jeg Fedora Core 1 og Mandrake 10.0. Fedora på laptopen fordi den støtta WLAN'kortet mitt, og Mandrake på Shuttle'n fordi det var den første distroen jeg prøvde (9.1 var det), og har liksom holdt meg til den etterpå, liker GUI'fiseringen med tanke på at Shuttle'n min er en arbeidsstasjon som flere i husstanden benytter.

Lenke til kommentar
Det viktigste er vel egentlig å se på hardware-støtten. Finne den distroen som høyst sannsynlig vil passe best til din maskin, og holde seg til den til man blir litt varm i trøya i Linux.

Personlig kjører jeg Fedora Core 1 og Mandrake 10.0. Fedora på laptopen fordi den støtta WLAN'kortet mitt, og Mandrake på Shuttle'n fordi det var den første distroen jeg prøvde (9.1 var det), og har liksom holdt meg til den etterpå, liker GUI'fiseringen med tanke på at Shuttle'n min er en arbeidsstasjon som flere i husstanden benytter.

Alle Linux-distroer bygger på Linux-kjernen, og har dermed lik støtte for hardware, eller i hvertfall likt potensiale for hardware-støtte. Vit hva du snakker om før du uttaler deg.

Lenke til kommentar
Alle Linux-distroer bygger på Linux-kjernen, og har dermed lik støtte for hardware, eller i hvertfall likt potensiale for hardware-støtte.

Vet det, men allikevel er det forskjell fra distro til distro... f.eks:

Mandrake 9.1 hadde støtte for all HW på min Shuttle "out of the box".

Mandrake 9.2 fant ikke mitt NIC. Strevde LENGE for å få det til å virke

Mandrake 10.0 hadde støtte for all HW på min Shuttle "out of the box".

På laptop'en min fikk jeg i første omgang ikke Mandrake til å installere fra CD'en en gang. Så etter mye strev kom den igang, men det var ikke snakk om å få WLAN-kortet opp å gå. Kjørte inn Fedora uten installasjons-problemer, WLAN-kortet fungerte "out of the box".

Så det er forskjeller selv om det i utgangspunktet er samme kjerne!

Lenke til kommentar
Red Hat Enterprise hva me den her

Denne koster penger. I hovedsak ment for bedrifter.

Redhat har skilt ut gratis-delen av RedHat i Fedora Project.

RedHat står nå kun oppført som sponsor for Fedora, men de fleste tror det er et sterkere samarbeid enn som så.

Fedora er etter min oppfatning en bra distro. De har endelig funnet ut at det går an å legge ut DVD-iso i.s.f. 4 CDer også :)

En del av fordelene med f.eks. Fedora kontra windows er at når du har installert det, har du alt du trenger av programvare som office-applikasjoner osv. De aller fleste programmer til linux er også gratis, noe windows-programmer FAKTISK IKKE ER. :D

Anbefaler å kjøre en dual-boot med XP og Fedora hvis du spiller litt. Ikke mange spill til linux... Men linux har verdens beste tetris: KSirtet kan anbefales på det varmeste :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...