Gå til innhold

Lydkort til musikklytting

Anbefalte innlegg

Jeg bruker maskinen mest til å høre musikk, og vurderer derfor å gå til anskaffelse av et nytt lydkort. For øyeblikket bruker jeg et 4-5 år gammelt Soundblaster-kort (16-bit).

Jeg er ikke interessert i å betale mer enn 5-600 kroner. Jeg regner med at man kan få noe bedre enn det jeg har fra før for den prisen. Jeg lurte på dette.

Er det noe bra, eller er det andre kort som er bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kommer nok ikke til å bruke 7.1. Det er vel noe surroundgreier?

Kan jeg ikke bruke dette kortet da?

Jo det kan du, akkurat som du ikke trenger å bruke platespiller selv om forsterkeren din har en slik inngang. At du ikke benytter deg av alle muligheter har ingenting å si, og slik vil det nok være med de aller fleste kort.

Jeg kjenner ikke kortet du har linket til, men du kan jo også se på kortet i denne tråden: Lydkort funn! 238kr!, Chaintech AV-710 viser muskler.

Mulig de bruker samme brikke (gidder ikke se etter), eller at det er snakk en eller annen ENVY24 brikke.

Har selv et 7.1 kort (M-Audio Revolution 7.1) som jeg kun bruker til stereo...

Lenke til kommentar

Hvilke høyttalere skal du bruke? Hvis det er snakk om PC-høyttalere er nok 7.1 mer enn godt nok, men hvis du vil ha god stereolyd, bør du nok noen hakk opp i prisklasse. (kort med stereo RCA ut og god signal-to-noise ratio)

Midiman audiophile 2496 er et godt valg, men selvsagt noen hakk over din prisantydning.

Du kan jo sjekke ut Creative MP3+ som er et ekstert USB-lydkort med gode utganger til en god pris. (men ikke like god lyd som "prosumer"-kortene fra m-audio, terratec. mm.)

Lenke til kommentar
Jeg bruker maskinen mest til å høre musikk, og vurderer derfor å gå til anskaffelse av et nytt lydkort. For øyeblikket bruker jeg et 4-5 år gammelt Soundblaster-kort (16-bit).

Jeg er ikke interessert i å betale mer enn 5-600 kroner. Jeg regner med at man kan få noe bedre enn det jeg har fra før for den prisen. Jeg lurte på dette.

Er det noe bra, eller er det andre kort som er bedre?

Kobler du digitalt eller analogt?

AtW

Lenke til kommentar
Kobler du digitalt eller analogt?

Analogt. Men det er mest fordi jeg ikke har mulighet til å koble digitalt på det lydkortet jeg har for øyeblikket. Jeg tror jeg har mulighet til å koble digitalt til stereoanlegget.

Jeg har en utgang på stereoanlegget som heter "Optical Digital In". Betyr dette at jeg kan koble digitalt?

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar
Jeg har en utgang på stereoanlegget som heter "Optical Digital In". Betyr dette at jeg kan koble digitalt?

Ja

ad Creative MP3+ , kjøpte nettopp dette for å ha lyd på surfemaskina mi.

Fungerer bra, og har opptisk INN/UT samt RCA INN/UT.

Spiller bra både fra cd og mp3.

Prøvde også opptak av wave (line in fra TV - ok)

Lenke til kommentar

men seriøst: du trenger jo ikke noe bedre enn det du har til den bruken du beskriver! Vent heller med å kjøpe nytt lydkort til du skal bruke det i surround-sammenheng, trenger ASIO-drivere til musikkmaking eller andre ting som krever et bedre lydkort. Du vil ikke høre forskjell på 24/96Khz-kort og det 16-bits soundblaster-kortet du har, siden 24-bits-delen mest dreier seg om innspilling.

Lenke til kommentar

Har en følelse av at mange henger seg vel mye opp i 7.1, 24bit og 192kHz på en negativ måte. "Alle" kort kommer med dette nå, så selv om man "bare" skal høre på vanlig musikk, ender man nok fort med et kort med slike egenskaper. Selv om alle de tre tingene nok er ganske likegyldige for vanlig stereolytting, er det allikevel ikke umulig at slikt kort å være bedre enn et gammelt 16bits. Det finnes også andre parametre, som f.eks SNR , forsterkning (viktig for hvor bra det fungerer med forskjellige hodetelefoner uten forsterker imellom), stereo crosstalk osv. Kvalitet er avhengig av alle komponenter. F.eks. kan et 10Mpixel kamera sikkert gi skuffende dårlige bilder dersom optikk og andre komponenter er søppel.

Selv benytter jeg meg av 24 bit fra foobar2000 til lydkortet, men det er mest for å oppnå "that warm, fuzzy feeling". :love:

Lenke til kommentar
Bare ett spørsmål til: Vil jeg merke noen forskjell på bruke digital framfor analog tilkobling?

Det spørs, da vil jo konverteringen gjøre i forsterkeren, istedet for i lydkortet, mao avhenger det av konverteren i lydkortet og forsterkeren. Ett annet problem er at overraskende få lydkort kjører "bit-perfect" lyd ut, de upsampler det, og så downsampler det igjen(?) om jeg ikke husker feil, vet ikke om dette har mye si for lyden, men verdt å merke seg om du skal kjøre digitalt.

Ellers så er jeg rent generelt en fan av å ha da-konverteren så sent i systemet som overhodet mulig, da man da storst sett bare trenger en god forsterker og høytalere for å få god lyd, resten av utstyret kan være kjempebillig.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...