DJViking Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Hva er som regel den reneste metoden å installere på slik at man lett kan avinstallere alle komponenter som ble installert sammen med hovedpakken. Har installert endel programmer nå, samt endel fra installasjon av linux. Jeg føler at jeg har mistet kontrollen over hva jeg har på mitt system.4GB(hva er det som kan ta så mye plass)... Skulle hatt et verktøy som kunne vise meg: Alle installerte programmer Alle avhengigheter til de installerte programmene. Alle installerte bibliotekfiler(lib) Samt også kunne hatt en enkel måte å fjerne disse på(sålenge ikke noe annet program krever dem) apt kan jo også nedlaste alle avhengigheter som trenges. når du benytter apt-get remove program, vil dette fjerne programmet samt avhengighetene som ble installert me den ? Hva med yum. Hører dette programmet skal være bedre enn apt, apt4rpm, up2date...osv. Klarer ikke helt å se hva som er så bedre. Slik jeg så yum gjorde den stort sett akkurat det samme som apt. Merk: Snakker om apt i forbindelse med et RPM basert system: Fedora C2 Finnes det noe grafiske grensesnitt mot apt eller yum ? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Fant et lite program i KDE som listet opp alle installerte RPM. Men det var stort sett alt den kunne gjøre.. Litt begrenset... Ser ut som dette er et mønster i mitt søken for informasjon.. Finner som regel ut ting ætter æ har spurt om det.. Lenke til kommentar
net-rom Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Hva slags distro kjører du? Bruker man remove saken i apt get så fjerner den kun programmet og ikke avhengighetene. Dette fordi at det kan være andre programmer på systemet som bruker de samme avhengighetene. Selv så bruker jeg Gentoo og er kjempe fornøyd med emerge (portage) som enkelt laster inn, laster ut eller finner ut pakkeavhengighet på programmene som skal installeres. Men det er fortsatt samme problemet ehr....når man avinstallerer noe så avinstallerer den ikke avhengighetsfilene. By the way..... du kan jo bruke kommandoen: du * -h -s Da vil du få listet opp hvor mye som er lagret i alle underkatalogene. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Det kan bli litt rot av det. Plutselig har du haugesvis med biblioteker som du ikke bruker.. det må bare blir rotete av det. samt det tar opp plass på hd Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Men det er fortsatt samme problemet ehr....når man avinstallerer noe så avinstallerer den ikke avhengighetsfilene. Det var kanske mitt største ankepunkt mot Gentoo -- sånt ser jeg på som en helt grunnleggende egenskap i et pakkesystem. Ja, man kan bruke andre verktøy til det, men det er ikke poenget -- pakkesystemet må ta hensyn til sånt på et grunnleggende nivå. Det blir nok utbedret etterhvert, får vi håpe. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Du kan bruke Synaptic om du legger inn apt4rpm. Se http://www.fedora.us/wiki/FedoraHOWTO. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Tror den har noe sånt som "remove orphaned dependencies" eller .no Lenke til kommentar
net-rom Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Men det er fortsatt samme problemet ehr....når man avinstallerer noe så avinstallerer den ikke avhengighetsfilene. Det var kanske mitt største ankepunkt mot Gentoo -- sånt ser jeg på som en helt grunnleggende egenskap i et pakkesystem. Ja, man kan bruke andre verktøy til det, men det er ikke poenget -- pakkesystemet må ta hensyn til sånt på et grunnleggende nivå. Det blir nok utbedret etterhvert, får vi håpe. Joda sant det...Men det er få pakkesystem som avinstallerer avhengighetsfilene enda. Og ofte så er de samme avhengighetsfilene til flere programmer. Så det er jo problemet. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 YaST i SuSE ordne alt av avhengigheter osv (RPM). Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 I debian har man deborphan som lister pakker som ikke er i bruk. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 men hvordan definerer du "ikke i bruk"? Det er tvilsomt at noe annet er avhengig at et UI-program som f.eks. oowriter eller synaptic - vil disse da bli meket som "orphaned"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå