Gå til innhold

Hvilket av disse to burde jeg velge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gå for canon ixus 500 du :yes: det er mesten alle fornøyd med selv om det berre har fått 4 i testen. Jeg har prøvd det selv og var fornøyd, spesielt med bildekvaliteten. Det kunne godt hatt vore mer enn 3xoptisk zoom men ellers :thumbup::thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å velge kamera nå til dags....

Jeg driver selv å ser på et nytt lommekamera med ca 5 MP, her er noen av mine kandidater :

Sony DSC W1

Sony DSC-P93

Sony DSC-P100

Sony DSC-T1

Canon S500

Nikon Coolpix 5200

Casio Exilim EX-Z40

Fuji Finepix F700

Kyocera Finecam SL400R

Minolta DImage G500

Olympus Stylus 410

Olympus C-60Z

Pentax Optio S4i

Pentax Optio 555

Foreløpig er det Sony DSC W1 som leder foran Nikon Coolpix 5200. Men jeg har enda ikke rukket å vurdere alle kameraene.

Dette er noen av mine ønsker/krav til et kamera :

Underwater case

Panorama mode

Video 640x480 30 fps

AA batterier

Compact flash type II media

Webcam mode

Ipod "kompatibelt"

Lenke til kommentar
Du bør ta en titt på ixus 500 du også :yes:  men jeg vet ikke om det har underwater case og aa batterier :hmm:

Vel, IXUS-en var favoritten lenge, det klarer mange krav, unntatt 30 FPS videomodus. Jeg hadde vel også sverget på å ikke kjøpe annet enn CompactFlash kamera, men det ser ut som om jeg må revurdere det.

Lenke til kommentar
Vel, IXUS-en var favoritten lenge, det klarer mange krav, unntatt 30 FPS videomodus.

Hvorfor er 30fps ett krav? Vanlig tv i Norge har 25 fps. Og videomodus på digitalkamera er så dårlig uansett, at det er tvilsomt om du kommer til å bruke den noe mer enn om oppløsningen er lavere. Det er bare for dokumentering av morsomme ting, og har ingen praktisk betydning i det hele tatt. Skal jeg kjøpe nytt digitalkamera, vil ikke videomodus spille noen rolle i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Vel, IXUS-en var favoritten lenge, det klarer mange krav, unntatt 30 FPS videomodus.

Hvorfor er 30fps ett krav? Vanlig tv i Norge har 25 fps. Og videomodus på digitalkamera er så dårlig uansett, at det er tvilsomt om du kommer til å bruke den noe mer enn om oppløsningen er lavere. Det er bare for dokumentering av morsomme ting, og har ingen praktisk betydning i det hele tatt. Skal jeg kjøpe nytt digitalkamera, vil ikke videomodus spille noen rolle i det hele tatt.

Jeg så på en videosnutt tatt med Ixus 500, med 15fps, som ikke var særlig brukbar. Men de klippene jeg har sett fra Nikon 5200 og Sony W1 er mye bedre, kvalitetsmessig så er de nesten på høyde med et vanlig videokamera. Så hvorfor ikke da velge det kameraet med best video, gitt at andre parametere er omtrent like ? Det er vel om å gjøre å få flest mulig "features" pr krone.

Lenke til kommentar

Synes uansett videofunksjonen ikke er spesielt god. Har prøvd det ut på flere kamera med gode spesifikasjoner på videofunksjonen, og personlig ville jeg ikke brukt annet ett vanlig videokamera til video... det gir overlegen bildekvalitet, synes nå jeg da. I tillegg får du ikke plass til mange minuttene på ett minnekort i normal størrelse, samt at det blir komprimert noe inni granskauen. Ett minutt video på mini-dv tar ca. 216MB, mens det tar kanskje 10-20MB på ett stillbildekamera... sier seg selv kvaliteten ikke kan sammenlignes. Men har man ikke videokamera, kan det kanskje være greit til nødstilfeller.

Lenke til kommentar
Synes uansett videofunksjonen ikke er spesielt god. Har prøvd det ut på flere kamera med gode spesifikasjoner på videofunksjonen, og personlig ville jeg ikke brukt annet ett vanlig videokamera til video... det gir overlegen bildekvalitet, synes nå jeg da. I tillegg får du ikke plass til mange minuttene på ett minnekort i normal størrelse, samt at det blir komprimert noe inni granskauen. Ett minutt video på mini-dv tar ca. 216MB, mens det tar kanskje 10-20MB på ett stillbildekamera... sier seg selv kvaliteten ikke kan sammenlignes. Men har man ikke videokamera, kan det kanskje være greit til nødstilfeller.

640x480@30fps gir ca 80 MByte pr minutt.

Situasjonen er i dag :

Store videokameraer, med "bolt-on" stillbilde løsning.

Små stillbildekameraer med "bolt-on" video løsning.

Jeg mener at sistnevnte gir bedre video, enn førstnevnte gir stillbilder.

Hvis jeg kun skal ta med deg ett av disse, velger jeg stillbildekameraet.

Med et 512MByte minnekort, er det plass til noen korte filmklipp, pluss 2-3 hundre bilder.

Men jeg ofrer ikke kvaliteten på bildene, mot bedre video. Kvalitetsmessig, så mener jeg å ha sett at Sony W1 ikke tar dårligere stillbilder enn Ixus 500. Nikon 5200 er det lite tester av foreløpig, men hvis det holder vanlig Nikon kvalitet, så bør det vel være minst like bra.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar :)

Men tenkte å få prisen til under 4000,- med 256mb minne, så IXUS 500 er vel noe vanskelig å få for under den prisen... Men det blir ikke så mye over, så det er et godt alternativ...

GP500 hadde listet opp en del kamera som jeg skal se på..

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

no er det kommet en test av nikon coolpix 5200 på dinside da, den var såpass bra og etter å sett et par andre engelske tester, var ikke veien lang til butikken, med minnekort og bæreveske kom det på rundt 5200 kr he he ganske bra ikke sant, valgte et ganske dyrt minnekort da :)

mvh nerd-light

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...