Gå til innhold

Hjelp-har hk'et tatt kvelden

Anbefalte innlegg

Er hos en kamerat og skal prøve å linke litt..men som dere kanskje skjønner så sliter vi litt med den ene maskinen. Når kameraten min skal inn i bios'en på maskinen så kommer det bare opp en blå tykk stripe nederst på skjermen. Og nå akkurat så kommer det opp cmos checksum error når maskinen starter opp, den fortsetter ikke å laste etter dette. Hovedkortet er et MSI 6330 Lite, med en 1.3 ghz cpu, gainward gf2 pro, 512 mb sdram, live 5.1 lydkort, wd 20 gb hd. Hva er galt :?: :?:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg høres det ut som om CMOS brikken enten er defekt eller at det har blitt noe feil med innholdet (biosen).

Hvis du klarer å komme langt nok i oppstarten så kan du prøve å flasche (oppgradere) biosen.

(Har du prøvd å resette biosen??)

Hvis du ikke kommer så langt så kan du enten sende det inn evt. levere det der du kjøpte det hvis det fortsatt er garanti på det.

Et annet ganske billig alternativ er å kjøpe en ny CMOS-brikke å sette inn. (Disse er ganske standard etter det jeg har forstått)

Det kan hende du får kjøpt dette på feks ELFA eller en lokal elektronikk/dataforhandler.

Men etter som jeg sitter her å tenker kom jeg også på at den nye CMOS'en må vel inneholde en slags standard bios for å i det heletatt starte?

Du kan jo lese på overklokking.no's Test av RD1 Bios Savior finner sikkert ut noe der :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...