Gå til innhold

Harddisk Spindown

Anbefalte innlegg

Har for tiden hatt problemer med at en ibm 45gig harddisk driver å spinner opp og ned i tid og utide.

dette skjedde etter at jeg partisjonerte om disken og la inn et ghost image til denne disken.

Er det da windowsen som ikke vil være med på dette da imaget var orginalt på en annen disk ? eller er det noe annet en kan gjøre med dette enn å installere windows 2k på nytt??

Har drevet å lest litt rundt på nett, og ser at noen som har dette problemet mener det er power management som har skylda.

Henta et prog som heter "Anti Power Magement" som prøver å holde disken i gang (sjekker om den kan skrive og lese fra den hvert 2'e min).

Men alikevel så spinner disken ned noen ganger.

Har prøvd å skifte kabler osv, og veit jeg har nok strøm til disken (340w).

Håper noen kan hjelpe med dette problemet!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde det samme problemet som deg etter at jeg partisjonerte min ibm disk.

eller egentlig ikke det samme. det som skjedde var at maksinen stod på 24/7, med alle sånn der strømbesparende ting slått av. (turn off power -> never/always on). men allikevel så slo ibm-disken seg av. når jeg kom tilbake til maskinen etter at natten var forbi og satte meg ned for å bruke maskinen, så hørte jeg at disken våknet til liv... og vips: krasj! -> blåskjerm -> omstart, og disken "våknet" på nytt.

sånn var det i ca 2-3 uker for den krasjet totalt og døde. den er nå hos komplett for at de skal få se på den.

kan være at det samme er i ferd med å skje hos deg og (diskkrasj)

at det er powermanagment som har skylden? da må det ihvertfall være den som ibm har lagt inn i hd'en ihvertfall. alle de eksterne strømkildene hadde jeg på, men disken slo seg allikevel av.

at windows har skylden? har de ikke skylden for alt? (ok, dårlig spøk)

men, i dette tilfellet så tror jeg nok ikke at det kan skyldes på os'et, selv om du har brukt ghost.

kan vel egentlig bare råde deg til å ta backup jevnlig av viktige ting, og hold av et par kroner til ny disk

hva slags hk har du? system generelt

Lenke til kommentar

først og fremst takker for svaret

jeg har:

k7-Master HK, 1.4mhz amd

3 ide hd'er (45+10+30)

1 ide brenner

asus 7700 gf2 agp pro kort.

sb128pci lydkort

Chieftec Fulltower med 2 kabinett vifter.

Sikkert noe mere småting også.

Maskina står på fra morgen til kveld. Har ikke problem med blåskjermer dog.

Det som er rart, er at det ble sånn etter at disken ble flytta om og ompartisjonert.

Så skal uansett prøve en reinstall a windows 2000, i tilfelle det er den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...