Gå til innhold

Studiolydkort - kjøpe i utlandet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt et Edirol Ua-5 i et halvt år og er storfornøyd. Lyden er knall og det fungerer perfekt til gitar og mic. Det har desverre ikke midi...

 

Når det gjelder overføringshastighet og firewire har det først stor betydning om du skal kjøre flere kanaler enn to på en gang, dvs om du skal ta opp mer enn 2 instrumenter/stemmer samtidig. 5ms latency burde være mer enn bra nok for de fleste hjemmestudiobrukere...men jo mer seriøs en er jo mer koster det jo..

 

Kjøpte det selv i england hos digitalvillage.co.uk men tok det med personlig over (hentet i butikk), sparte 1600,- kr på det alene. Firewire kortet koster rundt 4900,- så det er kanskje ikke så mye å spare på det...

Lenke til kommentar

ADAT er Alesis sitt interface for digital overføring.

Egentlig 48kHz i 16bit. 8 kanaler pr port.

Nå er ADAT 96kHz 24bit, og du kan kople rett i f.eks miksepulten.

Har lydkortet 2 ADAT UT/INN - har du altså 16 kanaler inn til lydkortet (og ut)

 

Firewire er vel langt å foretrekke fremfor USB2, langt mer stabilt, og er derfor brukt i topprodukter ProTools etc.

 

For å få effekter, må du bruke pluggins i Sequenseren din, eller kjøpe et DSP kort som Creamware, der effekter og synther er med i software.

Lenke til kommentar

Raijin: Tja, nå er ikke jeg noen ekspert på området, men mitt Edirol USB kort virker ihvertfall veldig bra til spilling. At de abefaler Creative og det lydkortet har kanskje å gjøre med at det er THX 7.1 på det, samtidig som alle gamere stort sett holder seg til Creative...men jeg har aldri sett noen som er opptatt av å lage lyd anbefale disse...

Lenke til kommentar

Rajin: Vel...jeg har jo ikke testet kortet så jeg kan ikke anbefale det på annen måte enn å si at jeg tror det duger fint...(på et ubegrunnet personlig plan synes jeg derimot m-audio har litt mye billig-feeling over seg...)

 

Fa-101, er derimot bygd over samme lest som mitt UA-5 men med firewire, i praksis betyr det først noe når man tar opp fler enn 2 kanaler samtidig..., dette har jeg jo heller ikke prøvd selv, men som sagt er jeg storfornøyd med UA-5

 

Men hva er ditt behov? Skal du ta opp ett instrument om gangen, og det er snakk om hjemmemekking av musikk, vil et usb-lydkort være godt nok, og mye billigere...Jeg lager selv musikk med akkustisk gitar, bass og sang. Trommer legger jeg på i sequenser.

 

Effekter kan du legge på i sequenseren, eller bruke f.eks forsterker simulatorer som Amplitube eller ReValver

Lenke til kommentar

Vel... behovet mitt.. Vet egentlig ikke helt hvor mye jeg kommer til å bruke det og sånt, men hadde jo tenkt å bruke det til å ta opp musikk fra bandet mitt da. Om jeg skal plugge to gitarer, en bass og to mic'er til samtidig, vet jeg ikke... Hva er best da? Å spille inn et og et instrument? Eller alt samtidig? Og kvaliteten på denne innspillingen, er den bra? Bør nesten være bedre enn å ta opp med en low quality mic og en minidisc... Får man tilnærmet studio kvalitet med et såpass dyrt lydkort som Firewire 1814/Fa-101? Dyrt og dyrt da, vet at det finnes MYE dyrere... Men for en vanlig vgs. elev er jo dette dyrt.

Lenke til kommentar

Nettopp...jo da er jeg enig med deg i dat det er dyrt...dersom du ikke engang er sikker på hvor mye du vil bruke det. Men, kvaliteten vil overgå minidisk og billig-mikrofon i det uendelige...Du får ikke studiokvalitet..men hjemmestudiokvalitet. Det er så vanvittig mye annet som betyr mer for det ferdige produktet...som mikrofonen, "studioet" og hvor mye tid du bruker på å få det perfekt...

 

Skal du spille inn alt samtidig (som jeg antar at du vet er uhyre sjelden for de fleste studioproduksjoner) er du helt avhengig av å ha like mange gode mikrofoner, et "profesjonelt" oppsett, kabler...og dessuten en som styrer opptaket...vel, en produsent..og sikkert mye mer

 

Skal du bare prøve det ut...og det er på det nivået jeg er, spiller du inn et og et instrument, på et forholdsvis enkelt lydkort. Dessuten, kjøp en billig men god kondensator mikrofon, det vil heve de fleste innspillinger mange hakk...

 

Hvis du ønsker kan jeg jo sende en mp3 som viser hva et usb-kort+studiprojects B1 kondensator kan prestere.

Lenke til kommentar

Muntiadok: Masse informasjon her. Angående mikrofoner, så har jeg ikke så stort peiling på det heller. MEn har hørt at Røde produserer noen gode mic'er, som f.eks denne? Ettersom jeg ikke har evnen til å drite penger, så må jeg nok spille inn et og et instrument, da jeg ikke har råd til å kjøpe så mange mic'er... Men har planer om å søke etter penger i diverse fond og slikt når bandet blir litt mer etablert. Send meg gjerne den sangen, du. Har 15 mb mailbox her: [email protected] :D

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

 

Jeg får 5ms latency i både Reason 2.5 og Cubase SX uten problemer, men UA-5 er et USB 2.0 kort og ikke Firewire slik som FA-101... Så jeg vet ikke om det er sammenlignbart bedre eller dårligere. Jeg er ihvertfall fornøyd

 

 

Jeg får 2 ms latency med det innebygde lydkortet på min Dell 500m bærbare. :p

Jeg får også 5 ms latency med Creative MP3+.

 

For å få dette til må man bruke en hacket ASIO driver som kan brukes på omtrent alle lydkort!

Hvor finner man den?

Lenke til kommentar

Muntiadok: Tøffe sanger. Men det virket som om det var forskjellig opptakskvalitet på syngingen. Den var best i "Mesterens Fang". Brukte du forskjellige mic'er? Isåfall hvilke? Syntes det var ganske bra kvalitet på gitaren. Blir det bedre med Firewire kort?

 

EDIT: Du skrev forresten kas mic du brukte(studioprojects b1)sant?. Mwn virket som om det var bedre kvalitet på den siste innspillingen("Mesterens Fang"). :hmm:

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...