ATWindsor Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 10BASE-T, 100BASE-T har maksimal rekkevidde på 100 meter med cat5 kabel. Det er umulig å strekke lengre, hvis du gjør det vil ikke ethernet protokollen fungere på mediet. Hvis du absolutt skal "skjøte" kabelen i 100 og 100 meter bruk for all del en SVITSJ, hold deg langt unna HUBer. 1000BASE-T fungerer også opp til 100 meter med cat5e evt. cat6 kabel. Jeg hadde kjøpt to WLAN basestasjoner og rettede antenner, 300 meter går fint da hvis du har fri sikt. Kjøper du 802.11g utstyr så får du også 20-25MBps, som bør duge til det meste. Hmm, interresant, hvorofr ikke? (fysisk+datateknisk forklaring søkes ) AtW Lenke til kommentar
knappy tha muthafuckin' slappy Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) regn, snø og tåke vil ødelegge (dvs du vil dette ut heile tida) trådløst nettverk, snø er forsåvidt ikkje så veldig sunt for kablene... om du bruker trådløst kan du risikere å sitte der uten tilkobling... det er kjipt... EDIT: om det i tillegg er noe i vegen, feks mange vegger, trær elller lignende blir det veldig ustabilt Endret 29. mai 2004 av knappy tha muthafuckin' slappy Lenke til kommentar
net-rom Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 regn, snø og tåke vil ødelegge (dvs du vil dette ut heile tida) trådløst nettverk, snø er forsåvidt ikkje så veldig sunt for kablene... om du bruker trådløst kan du risikere å sitte der uten tilkobling... det er kjipt... EDIT: om det i tillegg er noe i vegen, feks mange vegger, trær elller lignende blir det veldig ustabilt En ulempe vil det jo uansett være, men tviler på at man mister forbindelsen på 300 metershold med retningsstyrte antenner.....dvs....er det masse busker imellom med tung snø på så er det klart at signalene blir dempet endel men jeg forstod det slik at det var fri sikt og da er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 det er no bare å prøve å sette på plugger på 300m rullen se om det går eg har en cat 5 på 117m og kjører 100mbit. Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 trekke 2 coaxkabler som går sammen i samme tpplugg...gjerne høykvalitetscoax Lenke til kommentar
LaN0 Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Så dere vil i hovedsak si at å trekke en 200meter lang ledning ikke er noen lur ide i det heile tatt??? Best og unngå? Lenke til kommentar
net-rom Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 det er no bare å prøve å sette på plugger på 300m rullen se om det går eg har en cat 5 på 117m og kjører 100mbit. Hehe... Ja, får du 300 meter med cat5 kabel til å funke stabilt så må du si ifra. Da tenker jeg de store bedriftene i norge blir kjempe glad for at de slipper å dra så mye dyr fiber. PS! 117 meter kan fungere det.....120 og.... men jeg tror protokollene begyner å slite litt fordi de bruker for lang tid på overføringa. hehe. Har du forsøkt full load på linja di da? Lenke til kommentar
net-rom Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) Så dere vil i hovedsak si at å trekke en 200meter lang ledning ikke er noen lur ide i det heile tatt??? Best og unngå? ....eller....det er OK om du drar coax eller fiber. Helt høl i huet å dra en cat 5 kabel så langt, ihvertfall. Jeg ville heller ikke anbefalt å prøve seg på 117 meter heller....det er som regel en grunn til at det er satt grenser. Endret 29. mai 2004 av net-rom Lenke til kommentar
LaN0 Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Hvis du først kobler til modemet med en telefonledning i naustet, må du da også forsterke signalene da? Lenke til kommentar
Buddy Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Trådløs skulle da ikke være noe problem, jeg er ca 3 km ifra min basestasjon, selfølgelig stor retningsbestemt antenne, men det finnes mindre antenner for opptil 300 - 1000 - 2000 - 4000 meter, vel jeg er på nettet med 512/512 trådløst nettverk. Hadde ikke mulighet til ADSL der jeg bodde før, nå har jeg det, men vel er førnøyd virker bra, ok de bygger ut optil 8 mb så greit nok. Lenke til kommentar
frustata Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Vanlig tp kable kan i teorien gå 100m uten repeater, men det er vel ikke anbefalt å strekke den lenger enn ca 90m? edit: leif var på besøk...... Du tenker nok på strekking av kabel i større skala, for eksempel hos en bedrift med behov for mange nettverksuttak. Grunnen til at det ikke er "anbefalt" å strekke den lengre enn 90 meter i slike situasjoner, er at man regner 5 meter med kabling på hver side av den trekte nettverkskabelen. Det vil si 5 meter i et patchepanel og 5 meter fra nettverksuttak til f.eks. PC eller nettverksskriver. 90 + 5 + 5 = 100 (som er maksimal anbefalt lengde på TP-kabel uten repeater) Lenke til kommentar
net-rom Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Hvis du først kobler til modemet med en telefonledning i naustet, må du da også forsterke signalene da? Er ikke sikker på om jeg forstod deg riktig nå, men.... Du har splitter og telefon i huset? og skal ha internett kun i naustet som er 2-300 meter ifra huset? Isåfall så kan du jo ha modemet ditt stående i naustet og bruke en kabel på 2-300 meter mellom uten repeater. Men det kommer ann på en ting til. Produsentene garanterer bare 5 meter kabel ifra splitter til ADSL-modem. Men bor du nærme sentralen din, så er det ikke noe problem å ha lang kabel der (selv om det er litt dempning i splitteren). Men i motsattfalll...bor du i grenseland for å få ADSL så gjør nok ikke 2-300 meter ekstra noe godt utslag og det kan bli ustabilt. Tror nok jeg ville ha valgt trådløst. Men så lenge du har kabelen så er jo selvfølgelig kabel det billigste. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Hvis du først kobler til modemet med en telefonledning i naustet, må du da også forsterke signalene da? Med modem, snakker du om ADSL? Det burde være enklere og bare videreføre xDSL-singnalet via ei telefonlinje. Det kommer nok replyer på dette som skriker opp at det skal være maks 5meter hvis du bruker splitter o.l Sålenge splitteren ikke demper fryktelig mye så burde det gå helt greit med 300m telefontråd av bra kvalitet. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 D-Link har my fint, der kan man koble til eksterne antenner på selv de minste trådløse boksene. Da får du en rekkevidde på mange kilometer om det skulle være nødvendig. D-Link har både retningsbestemte og rundtstrålende antenner for utendørs montering i sitt sortement. Håper du finner ut av det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå