Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor langt kan en tp-kabel gå?

Anbefalte innlegg

For at jeg skal få kunne få tilgang til internett, må jeg trekke en kabel fra huset og ned til naustet/båthuset. Har kabel på 300 meter uten plugger som kan brukes med blir ikke signalet dårlig da? Og hva trenger jeg for å kunne forsterke signalet slik at jeg kan klare og trekke kabelen 200 meter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

300 meter er vel maks. Men kommer vel litt an på kvaliteten på TP kabelen. Men du kan bruke en gammel Hub som forsterker på midten, hvis du har tilgang på strøm da.

Endret av tness
Lenke til kommentar

Så vis jeg kjøper en trommel med 300meter (Patchkabel FTP CAT5E 300m boks AWG26, uten plugger, grå) så lager jeg 100meters ledninger, så ka skal jeg putte i mellom for å få best resultat? en Hub, switch eller en ruter? Men vis du har en linje på 1024 hva vil du da sitte igjen med når du har stråkke kabelen?

Lenke til kommentar

Har du nokken gang brøvd og tjuvkoble deg på en nabo som bor over 200meter vekke??????? Nei, akkurat hvis du skulle brukt tråløst så ville ikke du fåt så veldig bra signal da.....

Lenke til kommentar
Så vis jeg kjøper en trommel med 300meter (Patchkabel FTP CAT5E 300m boks AWG26, uten plugger, grå) så lager jeg 100meters ledninger, så ka skal jeg putte i mellom for å få best resultat? en Hub, switch eller en ruter? Men vis du har en linje på 1024 hva vil du da sitte igjen med når du har stråkke kabelen?

Noen forslag?

Lenke til kommentar

10BASE-T, 100BASE-T har maksimal rekkevidde på 100 meter med cat5 kabel. Det er umulig å strekke lengre, hvis du gjør det vil ikke ethernet protokollen fungere på mediet. Hvis du absolutt skal "skjøte" kabelen i 100 og 100 meter bruk for all del en SVITSJ, hold deg langt unna HUBer.

1000BASE-T fungerer også opp til 100 meter med cat5e evt. cat6 kabel.

Jeg hadde kjøpt to WLAN basestasjoner og rettede antenner, 300 meter går fint da hvis du har fri sikt. Kjøper du 802.11g utstyr så får du også 20-25MBps, som bør duge til det meste.

Lenke til kommentar
Hvis du absolutt skal "skjøte" kabelen i 100 og 100 meter bruk for all del en SVITSJ, hold deg langt unna HUBer.

Nåja....når det kun skal "skjøtes" så er det ingen praktisk forskjell på switch og hub. Problemet med hub er at den broadcaster alt....noe som ikke er noe problem når det bare er to enheter(det er jo altid den andre enheten som skal ha pakkene) :) Og hvis du alikevel bare skal overføre ADSL på 1024 så har det ingen betydning. Men nå selges det jo nesten ikke hub'r lenger så da er det vel en switch e.l. som er like greit.

Men det er vel litt "klønete" å ha en switch e.l. midt på ett strekk, da. Forrige innlegg om trådløst er et fornuftig valg. Men det er klart....det koster jo litt.

....men 300 meter med TP koster jo litt det også :p

Endret av net-rom
Lenke til kommentar
_litt_ langt vekke til å ha trådløst du...

rett meg viss eg har feil, har ikkje lest noe anna enn dette:

for at ein kabel skal klare 100mbit skal den ikkje være lenger enn 100 meter. det er ikkje lurt å lage lenger enn det, men dei funker vel?

Trådløst fungerer.....har selv kjørt trådløst på ca. 1 km. Man bør bare ha retningsstyrte antenner. Har montert trådløst på lange strekk på mange steder. Men det er riktig at man vil få problemer med å bare sette opp en vanlig trådløssender i hver ende. Eller....høyest sansynelig så får man problemer. hehe.

Men hvis man har det rette utstyret så er det ikke noe problem.

Og som svar på det andre spørsmålet....joda...lenger kabler kan fungere....men det er vel ønskelig med ett stabilt nett? Og drar man TP utendørs så er det jo ikke akkurat de beste forholdene. Best å følge standarden.

Bra link om Cat 5: http://www.bnoack.com/index.html?http&&&ww...ables/CAT5.html

Endret av net-rom
Lenke til kommentar

Jepp, trådløst er nok lurest, gitt at det er fri sikt (fri sikt betyr ingen busker, ingen trær, ingen fjell, ingenting mellom deg og naustet).

Når det gjelder antenner går det an å få dette ganske rimelig, ta en titt her.

Distanse på 300 meter er ikke noe problem med direksjonelle antenner, med forbehold om fri sikt.

obi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...