Remind Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Jeg har et problem! Jeg har et Abit hovedkort. På hoved kortet er det en vifte (jeg vet ikke helt hva den gjør). Saken er at for litt siden, sluttet denne viften å gå. Jeg sliter for tiden med at systemet går tregt under krevende situasjoner og tipper dette er på grunn av vifta som ikke går. Er det noen som kan hjelpe meg? Hva gjør denne vifta egentlig? Har tregheten min noe med viftas stopp å gjøre? Hva skal jeg gjøre med vifta som har stoppa? Venligst hilsen Jonas. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Vifta kjøler sannsynligvis chipssettet, dvs det som forbinder prosessoren med de andre komponenetene. Er vifta helt dø eller er det kontakten den er tilkoblet til som ikke funker, kan du jo prøve en annen kontakt til vifta. At vifta ikke går kan føre til overoppheting som igjen fører til ustabilitet. Om du bruker et program som motherbord montitor eller hardware doctor, kan du se temperaturen på chipsettet, da vet du om det er for varmt eller ikke, det bør ikke være varmere enn 50 grader. Har vifta stoppa helt, og du har garanti igjen på kortet må du ta det med deg til en forhandler, hvis du ikke har garanti og du ikke vil bruke kjøpsloven (kan være denne gir deg lengre garanti enn den fra produsenten) er det bare å kjøpe ny vifte eller en helt ny chipssettkjøler. Lenke til kommentar
Remind Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 okey:) Vifta er ikke helt dø. Jeg har tidligere måtte "dra den igang" manuelt som som med gamle propellfly skal prøve å finne et av programmene nevn i svaret. takk ja. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 skal prøve å finne et av programmene nevn i svaret. takk ja. Slike program følger som vanligst med hovedkortet på en cd. Eller kan lastes ned fra produsentes nettside. Du må ikke henge deg opp i navna jeg gav deg siden disse varierer fra produsent til produsent. Lenke til kommentar
Remind Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Jeg lasta ned motherboard monitor. temperaturen ligger på 48-49 grader på cp-uen.. når jeg gjør en krevende operasjon så stiger ikke temperaturen. kan det være for varmt på andre deler enn cpuen som forårsaker dette da `? Lenke til kommentar
Pirka Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Det samla seg litt støv og shit spesielt(om du røyker) noe som gjør at vifta går saktere så stopper til slut. Fikk samme probleme på mit NF7 S, merka hvis vifta stopper så har jeg problemer med internet eller det funker ikke i det hele tat. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Jeg lasta ned motherboard monitor. temperaturen ligger på 48-49 grader på cp-uen.. når jeg gjør en krevende operasjon så stiger ikke temperaturen. kan det være for varmt på andre deler enn cpuen som forårsaker dette da `? Er det vifta over cpu-en som var gåen?? Er det chipsettvifta som er gåen er det ikke cpu-en som blir varm. Lenke til kommentar
dreden Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Jeg har Abit ic7 max 3 og vifta mi har også begynt å fucke. pcen slår seg av pga av det Lenke til kommentar
Remind Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Det er ikke cpu-vifta som har stoppa nei. chipsetvifta midt på kortet. Lenke til kommentar
Remind Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Jeg har prøvd å ta av vifta men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. virker som det ikke er meninga at chipsetvifta skal taes av av andre ennprodusentene. Lenke til kommentar
leoss Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Samme problem her i dag, vifta begynnte å lage ulyder før den tok helt kvelden for fem minutter siden. Har bestilt en ny av datakjeden i dag. Kjipt problem. Er det noen fare med å bruke Pcen uten chipsettkjøleren? Har et abit nfs-7 v2.0 Leoss Lenke til kommentar
pcgutten Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Dere bør ikke bruke de viftene på abit kortene. De er ikke noe tess. Alle sier de klirrer etter en stund Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Abit kortene er dessverre MEGET svake når det kommer til chipsett vifta.. Hvis denne skal av, anbefaler jeg at hovedkortet blir tatt ut av kabinettet først. Vet om flere som har klart å få den av uten å gjøre dette, men synes nesten det er utrolig at ingenting har gått i stykker Anbefaler å kjøpe en ZMNB47J: Zalman chipsetkjøler m/kjølepasta fra for eks microplex.. koster 65 kr. Du vil da få en vifteløs løsning uten bråk Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Mens vi snakker om ABIT vifter. Er det noen her som har bytta ut IC7-MAX3 kjerne vifta si med en kjøleribbe? Vurderte å gjøre det. Lenke til kommentar
tolrol Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Anbefaler å kjøpe en ZMNB47J: Zalman chipsetkjøler m/kjølepasta fra for eks microplex.. koster 65 kr. Du vil da få en vifteløs løsning uten bråk Hvis du bor i Oslo, kjøp heller kjøleren på Digitalimpuls i Møllergata (noen meter fra Datakjeden). Så slipper du dyr porto og oppkravsgebyr fra Microplex. Lenke til kommentar
pcgutten Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 kjøp en større ribbe? er vel nok det?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå