x-ray-cat Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) Jeg vil ikke har scroll som kommer automatisk når det ikke er mer plass (i mitt tilfelle) i IE. Jeg skal ha en hovedbakgrunn og en litt mindre bagrunn plassert i noen minre proporsjoner på siden. Jeg har tenkt å legge hver bagrunn i hver sin tabell. Når jeg prøver å gjøre ene tabellen mindre slik at scrollen blir inaktiv går dette bare ut over resultatet i IE. Går det an å få dette til på en bedre måte? Jeg bruker for det meste editoren siden jeg ennå er en del uerfaren med koding. Gi meg gjerne noen bedre råd hvis dere syns at å legge vært bagrunnsbilde i hver sin tabell er dårlig. Og jeg vil ikke har det sånn at bildet i den minste tabellen flytter seg rundt på bagruntabellen når man gjør vinduet mindre, vet dere beste måten å gjøre dette på? Jeg setter pris på support Hadde vært fint hvis noen kunne fortalt meg hva jeg kan gjøre så snart som mulig, helst i dag, men trådene må bare fortsette så lenge som mulig, slik jeg kan få andre gode råd og sånt Setter pris på dem som tar seg tiden å svare Hvorfor virker ikke linkene noen ganger mon tro? Gidder dere å smøre dere med litt tålmodighet og prøve å gi meg en grei løsning på mitt hovedspørsmål? legger bildet ut to forskjellige steder i tilfelle det vil fungere på en av linkene. IEvinduscrollex 1 eller IEvinduscrollex 2 Endret 30. mai 2004 av x-ray-cat Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Vil igrunn berre anbefale deg det som er korrekt: at du bør lære deg HTML og CSS skikkelig. Det tar deg pluss/minus en liten dag med litt konsentrasjon... Da kan du skrive CSS baserte layouts, og gå vekk fra tabeller som layoutverktøy. Uansett, har du en link til sida du vil fikse på, så blir det litt lettare om vi kan sjå problemet ditt Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Lær deg CSS og HTML det er drit enkelt og morsomt! Er helt betatt jeg! Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) har planer om å lære meg det. Men jeg skal gjør det etter jeg har fått til det jeg ønsker på denne siden på metoder jeg ikke trenger det jeg har tenkt å lære etterpå med. Det omtrent bare en bakgrunn, så før jeg legger den ut på ftp, tror jeg dette problemet greier seg med en screenshoot av det som er i index-htmlfila. bildet var litt stort når det gjelder arealet, så jeg linker det heller, var sikkert derfor bare jeg kan se det på forhåndsvisnngen men ikke som en annen bruker eller observatør. Her er iallefall bildet. Husk at jeg hunsker å ha en side uten scroll i hovedvinduet. Jeg vil heller ha en ramme mitt inni websiden som inneholder tekst og har scrollbar.... Linken til det savnete screenshotet ser dere her Setter pris på at hvis noen legger merke til at linken og bildet ikke fungerer er raske på tastaturet når det gjelder å informere meg om the missing link... Og ja, Jeg skal lære html, css og forhåpenligvis php etter examen og skolen er over.... Setter pris hvis noen er er ivrige på å veilede meg når den tid kommer Setter pris på svar og veldig pris på de som hjelper meg med "hoved-problemet" mitt. Endret 29. mai 2004 av x-ray-cat Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Hiver det inn som et nytt innlegg slik dere lettere for øye på det. Denne linken klikka litt i går men virket fint i dag iallefall når den navigeres til fra min pc. har planer om å lære meg det (CSS, HTML og evt. PHP). Men jeg skal gjør det etter jeg har fått til det jeg ønsker på denne siden på metoder jeg ikke trenger det jeg har tenkt å lære meg etterpå med. Det er foreløpig omtrent bare en bakgrunn, så før jeg legger den ut på ftp, tror jeg dette problemet greier seg med en screenshoot av det som er i index-htmlfila. Jeg vil som sagt ikke ha den vanlige scrollbaren i hovedvinduet. Jeg vil heller ha en i en egen ramme mer sentrert på siden. Bildet var litt stort når det gjelder arealet, så jeg linker det heller, var sikkert derfor bare jeg kunne se det på forhåndsvisnngen men ikke som en annen bruker eller observatør. Her er iallefall bildet. Husk at jeg ønsker å ha en side uten scroll i hovedvinduet. Jeg vil heller ha en ramme mitt inni websiden som inneholder tekst og har scrollbar.... Linken til det savnete screenshotet ser dere her Setter pris på at hvis noen legger merke til at linken og bildet ikke fungerer er raske på tastaturet når det gjelder å informere meg om the missing link... Og ja, Jeg skal lære html, css og forhåpenligvis php etter examen og skolen er over.... Setter pris hvis noen er er ivrige på å veilede meg når den tid kommer Setter pris på svar og veldig pris på de som hjelper meg med "hoved-problemet" mitt. Just to be sure.... more links to the pixs: IEvinduscrollex 1 eller IEvinduscrollex 2 Endret 30. mai 2004 av x-ray-cat Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Gidder dere som er på forumet å prøve å hjelpe meg? Jeg må bli kvitt dette "problemet" i dag. Beklager den dårlige ortografien, er stressa av at home.no ikke alltid viser bildet mitt.... Kan dere legge forumet øverst på lista som det blir litt lettere sett? Spør dere administratorer og dere som har "makt" til å avgjøre denne tråden sin prioritet... Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 1. tror ikke tråden her blir prioritert på den måten kun pga. at du ber om det og trenger svar fort.. 2. Kan du f.eks. gi oss en url (link) til sia di? ikke bare screenshot? Forklaringen din på åssen du har satt det opp er ikke helt lett å forstå (heller ikke hva det er du prøver å gjøre.) og siden et 'live' eksempel sier mer enn 1000 screnshots og ord, vil det nok være til hjelp.. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) Jeg vil bare ikke at siden og dens innhold vises i et vindu uten en at en aktiv scrollbar kommer helt til høyre i vinduet, slik som f.eks i denne tråden jeg har begynt her. Jeg vil har en hovedbakgrunn i 800*600 px og en mindre bakgrunn i 4:3 bare i en størrelse på ca 70 % i forhold til hovedbakgrunnen og størrelsen på siden sine proporsjoner. På min side ønsker jeg at scrollbaren helt til høyre i vinduet skal være inaktiv, dvs at man ikke kan scrolle med den slik som det f.eks er på Elitefoto.no sine sider. Jeg vil ha oppsettet ganske likt faktisk, bare at jeg ertatter den "rammen" med flash på elites sider med en tabell med det andre bakgrunnsbilde på min. Bruker som sagt tabeller og for det meste editorbiten i Golive7. Trenger hjelp til å få til det jeg vil uten å lære meg css og html, det kommer senere. Denne siden må bare gjøres ferdig på den "lette" måten, fordi jeg skal lære meg css og html etter at jeg har fått til deaktiveringen av scroll på den "enkle" måten. Jeg vil bruke to bakgrunner som det er laget på denne siden, bare ved hjelp av tabeller, vil ikke bruke frames... Det enne bakrunnsbildet skal være helt bakert og fylle siden uten at scrollen blir aktiv. Andre skal være i en tabell i 4:3 i omtrent samme størrelsesareal som flashen på elites mainside lå i. Kan jeg ikke bare plassere en tabelle inni en annen? Når jeg prøver å dra den største tabellen i golive sammen slik at scrollen forsvinner, ser det bare stygt ut i nettleseren. Kan jeg ikke definere et sted at tabellen med eller ikke med en bakgrunn skal være så stor at det fyller hele IE-vinduet uten vinduet eller tabellen blir så stor at scollen til høyre i vinduene blir aktivisert. OG ikke slik at tabellen ikke blir for liten i IE slik at man f.eks ser at den bakerste bakgrunnen fyller alt i vinduet (f.eks ingen vide tomme områder). Håper dere forsto litt bedre nå. Dere ser at nederst og helt til høyre i vinduet til denne scrollen er det mulig å scrolle...? Jeg vil at det i vinduet som min side åpnes i, ikke har piler eller sånn flyttbar greie på scollebarene øvers og neders som gjør det mulig å svolle med. Scolllingen på min side skal heller være inni den litt mindre 4:3 rammen - a la noe som så dette: highlife Her ser dere jo at det er en bakkgrunn med ruter og et bilde mer centrert på siden med grafikk og sånt med en ørn, men på denne siden opptrer bildet med ørnen på som et bilde (dvs at hvis en høyeklikker på det, har kan man gå på lagre bilde som...) http://www.forus.vgs.no/mkweb/vk1-a/11/hoved.htm Er et god eksempel på hvordan jeg ønsker å sette siden opp, her kan man høyeklikke på det litt mindre bakgrunnsbildet å gå på lagre bagrunn som, men ikke på den vite bakgrunnen helt bakerst, der var det svært få valg. Dere vet ikke hvordan jeg kan gjøre slik på min side at det blir mulighet for å velge lagre bakgrunn som på den bakerste bakgrunnen på min framtidige side? Jeg har ikke lagt inn stort mer en bakgrunn på det jeg selv har gjort pga. jeg vil deaktivere den "vanlige" scrollen(ene) før jeg begynner på det andre. Håper dere forstår litt bedre nå... Og det går fint an å svare utover uka, men det ville vært fint hvis noen hadde "løsningen" på mitt ønske om deaktivert "standard"-scroll en gang i morgen før det blir alt for sent, gjerne før 16-18 tiden en gang, men jo før jo bedre, for da kan jeg bli kvitt denne "scrollbyrden". Er forresten ikke så ekstremt kristen heller. Si ifra hvis min(e) forklaringer og eksempler fortsatt er uklare - Det setter jeg pris på! Endret 31. mai 2004 av x-ray-cat Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 Gidder dere å prøve å hjelpe eller? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Gidder dere å prøve å hjelpe eller? Vi liker ikke bumping... Gjennom hele posten har du vært kravstor, bl.a. Kan dere legge forumet øverst på lista som det blir litt lettere sett? Spør dere administratorer og dere som har "makt" til å avgjøre denne tråden sin prioritet... Hiver det inn som et nytt innlegg slik dere lettere for øye på det. Denne linken klikka litt i går men virket fint i dag iallefall når den navigeres til fra min pc. ... Kan du ikke legge ut en link til sida her, etter ønske fra Arve87, sånn at vi kan se litt på kildekoden? For å få hjelp, må du bidra litt selv også. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 Jo, sorry for at jeg er det men jeg tror ikke kildekoden vil si dere så mye.... Men jaja. Det er en bakgrunn i en tabell i en sånn golivegrid-greie foreløpig, hvis dere kan se på kildekoden hvordan jeg kan stille inn slik at scrollen helt nederst og helt til høyre i vinduet den åpnes i blir inaktiv og hvordan jeg kan forhindre at noe av området i vinduet blir helt hvitt når man trykker F11 (Full skjerm) i IE, setter jeg utrolig stor pris på det!! Men her kommer en link til siden så langt.... Trykk her for å se kildekoden og selve siden. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 Det haster ikke sånn. Men nå har jeg lagt ut htmlfil, er det ingen er så har et lite snev av interesse med å prøve å hjelpe meg eller? Beklage bumping, skrivefeil og dårlig forklaring, men forstår dere nå hva jeg ønsker å spørre dere om hjelp om??? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Ahh... Et lys går opp for meg! Ser du har et stort bilde. Lager ETT lite bilde der du har med høyre og nedre røde strek, samt det svarte i midten (les: IKKE øvre og venstre strek). Dette bruker du da istedenfor bildet "fuckit.gif" i den tabellcella. Sett inn følgende mellom <head> og </head>: <style> body { background-image: url(detnyebildet.gif); } </style> ..så bytter du navnet "detnyebildet.gif" til det det nye bildet heter. Anbefaler deg også å lære deg div/CSS, men orker ikke finne noen linker nå, da jeg skal forberede meg til tverrfaglig eksamen i morra... Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 W3 Schools Der kan du lære deg CSS.. Ganske artig og er lett å lære... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå