Gå til innhold

Få 24Volt ned til X Volt. Hva er enkleste løsning?

Anbefalte innlegg

Jeg har en ekstern power supply som jeg kjøpte billig til bruk for peltier-elementene mine som jeg skal bruke. Den leverer 24V ut.

her er problemet. jeg har 2 peltier som skal drives. Den ene går på 24V,6 max. Denne vil jeg helst ha ned i 20-22V for at den skal bli mest effektiv. Den andre peltier elementet er på 15,2 volt, så denne hadde vært fin å kjøre på ca 12V.

Mine praktiske elektronikk kunskaper er slappe for å si det mildt. Hvordan jeg kan jeg få dette til å virke enkelt og greit? Indeelt sett hadde det vært konge med en løsning som lot meg regulere hvor mye spenning elementene fikk, som med et potmeter, men jeg kan ta til takke med en statisk løsning.

Kan noen komme med forslag til hvordan det er best å gjøre dette, samt kontrete forslag til hvor jeg kan skaffe delene jeg trenger?

Tilleggs info: 24,6V TEC trekker 11,2amp. 15,2V trekker 24 amp.

Si ifra hvis dere trenger mer informasjon om noe.

Håper noen kan komme med gode forslag til meg =)

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

24V og 15 elementetene dine vil ikke trekke Imax ved kont. drift.

Strømmen vil bli lavere, da den indre motstand vil øke ved stigende temp.

Skal du redusere strømmen til 24v elementet er det letteste å koble kraftige dioder i serie med det. En slik diode har et konstant spenningsfall over seg på ca 0.7 volt. Effekten en slik diode vi avgi er forsatt P=u*i, der u er ca konstant.

En vanlig motstand er også er alternativ, selvfølgelig: R til denne = ønsket spenningsfall over motstand / strøm i kretsen.

15v elementet må enten få tilført strøm fra en annen strømforsyning eller få spenningen regulert linært (motstand, dioder; beskrevet ovenfor) fra 24 til 12 volt. Enkel PWM regulering er uaktuelt da 15 volt elementet vil få dårlig virkningsgrad av spenningen sin amplitude på 24 volt. Hvorfor ikke koble dette elementet til en vanlig pc psu.

Lenke til kommentar

OK2K:

Finnes det spenningsregulatorer som tåler så mye støm, og som ikke koster sinsykt mye penger da.. ?

Hondaen:

Slik jeg fostår det så foreslår du bare å sette resistorer i serie på linjen som skal reduseres spenning på ikke sant? Hvor får jeg kjøpt egnede resistorer, og hva bør de være på for eksempel? Å koble en av PSU'ene yil en vnalig stømforsyning er uaktuelt, da det trekker så mye at jeg måtte hatt en hel ekstra PC PSU for å drive det. Altså totalt 3 stykker for hele systemet. Det blir for mye.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Stigma:

sjekk =>

20ETS08/IR 70-227-34 23,10

hos

www.elfa.se/no

Denne dioden tåler å få 20A igjennom seg ved god kjøling. Er av TO220 utførelse så du kan lett skru dem fast på en kjøleribbe. Du får ca 1V spenningsfall for hver diode du setter serie med peltier elementet. Koster ca 23 kr stykket.

Evt. kan du bruke en spenningsregulator som styrer strømmen som går igjennom en kraftig transistor. Et søk på google eller litt leting inne hos elfa gir deg nok svar.

Lenke til kommentar

Vel jeg kan da _noe_ basic elektronikk ^_^ Men jeg har også en venn som er noenlunde oppegående på dette. Desverre kommer han bare til å være i byn i en kort periode. Jeg skal spørre ham, men jeg håper å ha et forslag klart ihvertfall.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...