Gå til innhold

Hva sprenger best?

Anbefalte innlegg

dette er utrolig farlig og det blir en haglskur av splinter som lett tar liv, fraråder at dette utprøves

Riktig, for å si noe om effekten: Jeg hadde en klasskamerat fra barneskolen som lagde en liten pipebomb av en tom vanlig AG3 hylse, om jeg ikke husker feil. Inni denne var det vanlig svovel fra fyrstikkhoder.

Det som ikke var særlig lurt var at han brukte en hammer for å forsegle enden av hylsen slik at den skulle bli helt tett. Hamringen førte til at det oppstod en gnist inne i hylsa og BOOM. Den detonerte i hånden og han mistet flere fingre. Jeg så også rommet etterpå og det var splint hull i både tak og vegg. For å si det slik: Han var heldig som bare mistet noen fingre. Ting kunne gått langt verre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bland ammoniakk og iod-krystaller. Når krystallene tørker vil

de kunne sprenges ved den minste berøring.

Bland kaliumpermanganat + f.eks. sukker. Dette blir et "treigt"

sprengstoff, men kan skape endel moro.

Ammoniumnitrat (salt fra isposer)er et høyverdig sprengstoff.

Antennes ved høy temperatur eller høyt trykk, så en trenger noe

annet for detonasjon.

Knallgass (hydrogen og oksygen) er moro. Samle opp gassen som

dannes ved å putte plumbo i vann.

Forøvrig bør en aldri drive med sprengstoff hvis en ikke er

helt sikker på hva en holder på med, eller har nødvendig sikkerthetsutstyr.

Skal veldig lite til for å skade seg. En dråpe plumbo på øyet og du

risikerer å bli blind.

Lenke til kommentar
Eller som andre har sagt. Kunstgjødsel (Natriumklorid?) og diesel. Bæng sier det.

Natriumklorid? Bordsalt? :wee:

Hehe. Var en grunn til det ? bak natriumklorid. Synes ikke det høres rett ut :) Men det er ikke alt av kunstgjødsel som kan sprenges. Må inneholde det greiene som jeg ikke kan navnet på =)

Lenke til kommentar
Jeg hadde en klasskamerat fra barneskolen som lagde en liten pipebomb av en tom vanlig AG3 hylse, om jeg ikke husker feil. Inni denne var det vanlig svovel fra fyrstikkhoder.

Det som ikke var særlig lurt var at han brukte en hammer for å forsegle enden av hylsen slik at den skulle bli helt tett. Hamringen førte til at det oppstod en gnist inne i hylsa og BOOM. Den detonerte i hånden og han mistet flere fingre. Jeg så også rommet etterpå og det var splint hull i både tak og vegg. For å si det slik: Han var heldig som bare mistet noen fingre. Ting kunne gått langt verre.

Akkurat det samme gjorde jeg og en kamerat. Men vi klarte å forsegle den fint hver gang. Vi hadde aldri noe lunte på greiene, vi detonerte den ved å banke på den med en hammer, og det smalt og sprutet noe helt sinnsykt. Hadde vel egentlig bare griseflaks at at gikk bra.

Lenke til kommentar
Men det er ikke alt av kunstgjødsel som kan sprenges. Må inneholde det greiene som jeg ikke kan navnet på =)

Du mener vel Ammoniumnitrat (vanlig i gjødsel), NH4NO3, som blandet med fyringsolje eller disel blir en plastisk masse som kan brukes til sprengstoff, hvis stoffet får tillført nok energi gjnennom en tennsats (liten eksplosjon) vil det eksplodere.

Lenke til kommentar

Prøv å bland i noen salter som gir forskjellige farger når de brenner. Får litt kule efetkter sån.

Feks. salter med noen av disse ionene i: (Di talla inne i klammen skal stå opphøyf)

Pb (2+) Blåfarge

Na (+) Gul

Ba (2+) Grønn

Ca (2+) Rød.

Hvem salter du kan bruke for en finne ut selv, er vel ikke så vannskelig.

Lenke til kommentar
Prøv å bland i noen salter som gir forskjellige farger når de brenner. Får litt kule efetkter sån.

Feks. salter med noen av disse ionene i: (Di talla inne i klammen skal stå opphøyf)

Pb (2+) Blåfarge

Na (+) Gul

Ba (2+) Grønn

Ca (2+) Rød.

Hvem salter du kan bruke for en finne ut selv, er vel ikke så vannskelig.

Husker fra N&M-timene at alle kobberforbindelser (Cu) gir en blålig farge ved, vi prøvde også å brenne kobberforbindelser (stilig blåfarge).

Hive natrium (Na) i vann sier "poff" eller "fssss" :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...