Gå til innhold

Konverterlinser til C-750 UZ

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på å kjøpe konverterlinse til kameraet mitt, et Olympus C-750 UZ. Men jeg har lest at bildekvaliteten kan bli dårligere ved bruk av konverterlinser.. Er endringene så store at det er verdt pengene? Noen som har erfaring med dette?

Hvorfor er det forøvrig så mye dyrere for vidlinse enn for telekonverterlinse?

-Narvis-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer glass --> mindre lysstyrke

Konverterlinsene vil fungere, men du blir da enda mer avhengig av godt lys for å kunne zoome inn, eventuelt må du bruke enda lengre lukkertider. Både vidvinkellinse, makrolinse og telelinse finnes, men jeg har bare sett telelinsa i bruk, og bildene så helt greie ut (så ikke originalbildene, bare crop). Tror den het B300 eller noe sånt. Det finnes både billig-linser og Olympus-linser, men jeg har hørt at B300 er en "gammel" Olympus-linse som er bedre enn f.eks. Olympus TCON14.

Lenke til kommentar

Jeg har både TCON17 (Tele) og WCON17 (vidvinkel) til mitt C-750 kamera.

Ved bruk av telelinsen så må en bruke stativ og ha bra lys for å få et noelunde bra resultalt.

Denne linsen bruker jeg sjelden da jeg synes det er nok zoom uten linse på kameraet og at det gir et mye betre resultat.

Vidvinkel konverteren bruker jeg mye mer. Den er helt optimal for å ta bilder i selskap o.l der en vil ha med mest mulig på bildet. Den leverer også veldig bra kvalitet.

Eneste minus er at en ikke kan zoome. Viss en zoomer så får en fort vingnetting.

Personlig mener jeg at tele konverten ikke er verdt pengene. Jeg er ikke

fornøyd med resultatene på bildene.

Lenke til kommentar

Jeg er meget fornøyd med TCON-17. Spesielt på bilder av landskap og sånn, der en vil zoome skikkelig inn. Er gøy å bruke synes nå jeg, og den er ikke så dyr heller.

Har litt lyst på en WCON.

Eneste minus er at en ikke kan zoome.

Hvorfor har du WCON på når du skal zoome? ... hm... virker ikke det litt eh... mot sin hensikt eller no?

Lenke til kommentar
Eneste minus er at en ikke kan zoome.
Hvorfor har du WCON på når du skal zoome? ... hm... virker ikke det litt eh... mot sin hensikt eller no?

Hvis du har på WCON vil du få større vidvinkel, men hvis du lar den stå på vil det jo stadig være mulig å ta bilder. Grunnen til å la den stå er at du slipper å ta den av og på hele tiden. Kanskje du f.eks. er ombord i en båt (der du gjerne trenger vidvinkel); da ønsker du å ha den på hele tiden, selv om du av og til trenger å zoome litt. Hvis du skal zoome mye tar du den av.. Men i dette tilfellet må du altså ta den av hvis du skal zoome i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...