Jan-E. Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Mener å huske at H1 også er faretruende nærme veteran-status. De som er igjen blir vel vetaraner i disse dager, dvs de som: A: Ikke har forårsaket førerens død. Sykkelen var bygget med ramme og støtdempere som en 100 kubikker og 60HK gjorde ikke akkurat underverker for stabiliteten. Mener det var 3-4 av de ca 10 første som ble solgt i Bergen som endte sine dager på den, bla annet en kompis av en onkel. B: Som ikke ble oppgitt av eieren, de er nemlig umulig å få til å gå skikkelig på lave turtall og de skar seg fort pga. lite kjøling på den midterste sylinderen. (GT550en hadde vel litt av det samme, var den også luftkjølt rekketreer?) GT-380, GT-550 og GT-750 var tresylindrete to-taktere. De to førstnevnte var luftkjølt, mens sistnevnte var vannkjølt. T-500 var en tosylindret totakter og luftkjølt. Og de er veteraner hele gjengen, min 500 var en -72 mod. mens min 550 var en -73 mod. Lenke til kommentar
gixer Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 (endret) Ok.. her er det mye å kommentere. Totakts-veisykler har nok mere effekt enn det.Eksempler er f.eks. Suzuki RG500 med sine 95HK (Link) Suzuki RG 500 er en gammel sykkel. Det nytter ikke å bruke den som sammenligning. Teknologien raser avgårde for firetakterne, mens totakterne står nesten stille. RGV250 med 62HK (Link) Samme her. Gammel sykkel. Bimota 500Vdue med sine 110HK (Specs lengre nede på siden) Dette er en relativt ny sykkel med moderne motorkonstruksjon. Grunnen til at denne sykkelen bare har 110 hk (med "flatside" forgasserne) er at Bimota slet med driftsikkerheten. Siden Bimota var på vei til å gå konkurs valgte de å senke effekten for å øke driftsikkerheten. Dette hjalp, litt. De hadde opprinnelig planer for 140-150 hk. URL=http://www.motorcycle.com/mo/mcbimota/bimota500.html](Specs lengre nede på siden)[/url]Yamaha TZR250 har 50HK (Link) Igjen, gammel sykkel. Og om jeg ikke husker feil har Aprilia RS250 ca. 70HK. For å pirke så er det 60 hk. Det er modifisert Suzuki RGV motor. Her har du forresten en Racing-sykkel. (Denn er ikke trimmet. Faktisk "sperret". De hadde før ca. 198HK) Der tar du heeeeelt feil! Dette er en Honda NSR V. V'en betyr at det er en V-twin. Denne sykkelen utviklet ikke like mye hester som broren Honda NSR 500 (500cc 4 syl. 2-takt) gjorde. Honda NSR500 V's fordel var at reglene på den tiden ga to-sylindra sykler lov til å være lettere en syklene med 4 sylindere. Phew.. kommer tilbake med mer pirk senere hvis jeg gidder. EDIT: syk quote-feil Endret 7. juni 2004 av gixer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå