Gå til innhold

Sette opp server

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri satt opp en server før. Jeg har bare så vidt prøvd meg litt rundt på en linux som heter red hat. Det jeg skal gjøre er å lage en web server, er dette vanskelig? Jeg har god peiling på data, men ikke så god på programering og sånn.

Finnes det noen guider på en enkel måte å gjøre dette på? Serveren skal holde siden min.

Hvis jeg greier dette, kjøper min far fiber og ny server pc, slik at siden hans kan bli servert hjemmen ifra =)

Hadde vært kjempe greit om noen kunne anbefale meg ting, kansje jeg må lære meg noen programmer? Er det best å bruke linux til server, jeg vet at det er mest sikkert, men er det mye vanskeligere en windows server?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ClarkConnect er nok å anbefale. Det aller meste i oppsettet er automatisk, så du slipper å bli skremt bort fordi du ikke skjønner noe, samtidig som du har mulighet til å bygge videre på den uten store problemer.

Merk dog at Clarkconnect er beregnet på å være brannmur med mulighet for å være shell/web/mailserver, så det kan hende du burde sette den opp som router/brannmur også....

Lenke til kommentar

Du kan velge Gateway eller Standalone under installasjonen av ClarkConnect..

Går helt greit å bruke kun som server. Du kan velge om du vil ha på firewall eller ikke også.. I mitt tilfelle tar Smoothwallen seg av firewalling

Lenke til kommentar

*STORE BLINKENDE VARSELLYS*

IKKE kjør din egen server i annet enn leke-øyemed dersom du ikke vet hva du gjør. Din far kommer IKKE til å bli glad når han oppdager at serveren din er reneste paradis for crackere og spammere.

*STORE BLINKENDE VARSELLYS*

Hvis du ikke vet hva du gjør, så kjør kun server for å lære, ikke for å serve faktiske sider av betydning.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med gspr her gitt.

Hvis faren din har såppass behov for båndbredde at han trenger fiber så ser jeg for meg at både du og han er tjent med om han faktisk leier noen med stor kompetanse på området for jobben. Kan være fordelaktig når man tenker på et fremtidig far/sønn forhold.

Lei plass av feks webdeal, enkelt og greit. Da har faren din noen å kjefte på når ting er nede også :)

Ville personlig anbefale Debian, hovedsaklig på grunn av det robuste og enkle pakke systemet. Anbefaler her et google søk etter "danske debianguiden" som er enkel og veldig forklarende.

http://debianguiden.dk

Endret av dagatle
Lenke til kommentar

gspr: veldig enig med deg der..

Det er ikke bare det at man skal vite hva man driver med. Selv om man vet nok til å drifte en server til annet en hobbybruk er det backup og eventualiteter (hd-crash. internettlinja går ned, ddos pga ett eller annet virus) som er det vanskelige..

Endret av Os|r|s
Lenke til kommentar
Jeg har ikke hastverk, hehe.

Om det tar tid å lærer dette så har jeg nok av tid  :)

Jeg laster ned ClarckConnect, men hvilken debian skal jeg laste ned? ftp://ftp.no.debian.org/pub/linux/debian-iso/images/3.0_r2/  Det er så sykt mange, hvilken er for meg?

Bruk denne. Da får du automatisk installert et helt oppdatert system, uten å trenge å laste ned noe mer enn du trenger. (De ISO-ene du linket til var til Debian Stable, som ofte inneholder gamle pakker. Debian Unstable er fint, selv på server er nå min mening

Endret av GNUfan
Lenke til kommentar
Jeg har ikke hastverk, hehe.

Om det tar tid å lærer dette så har jeg nok av tid  :)

Jeg laster ned ClarckConnect, men hvilken debian skal jeg laste ned? ftp://ftp.no.debian.org/pub/linux/debian-iso/images/3.0_r2/   Det er så sykt mange, hvilken er for meg?

Bruk denne. Da får du automatisk installert et helt oppdatert system, uten å trenge å laste ned noe mer enn du trenger. (De ISO-ene du linket til var til Debian Stable, som ofte inneholder gamle pakker. Debian Unstable er fint, selv på server er nå min mening

Den linken din funka ikke, må jeg ikke ISO får at jeg skal kunne installere den? Har bare en partisjon..

Edit: Det er mase iso-er å filer på denne serveren( ftp://ftp.no.debian.org/pub/linux/ ), kan dere ikke se om det jeg trenger er der?

Endret av defzx
Lenke til kommentar

Ja jeg kikka på den siden nå, men var litt vanskelig å vite hvilken av de jeg skal laste.

110 MB CD image, with Debian base [alpha] [hppa] [i386] [ia64] [m68k] [powerpc] [sparc]

Hvilken av de skal jeg laste? Alpha hppa osv

Så etter der igjen må jeg jo velge ende mer.

Er det akuratt det samme hva jeg velger?

Og hvordan installerer jeg alt dette?

Lenke til kommentar

Du må velge i386, om du ikke har en Macintosh eller noe annet (det hadde du visst). For å installere brenner du CD-imaget som ISO-fil i Nero/burnatonce/etc, setter cd-en i cdspilleren, restarter maskina og følger instruksene.

Lenke til kommentar
Jeg har god peiling på data, men ikke så god på programering og sånn.

"programmering og saann" denne katogeriseringen din omfatter alt som har med Linux, nettverk og system administrasjon og gj0re (itilegg til faktisk programmering)?

Finnes det noen guider på en enkel måte å gjøre dette på?

selvf0lgelig.... jeg antar at du ikke har pr0vd google?

Er det best å bruke linux til server, jeg vet at det er mest sikkert

en boks er ikke sikkrere enn hva system administratoren gj0r den til, uavhengig av hva oprativsystem man bruker.

Hvis jeg greier dette, kjøper min far fiber og ny server pc, slik at siden hans kan bli servert hjemmen ifra =)

hmm .. saa far din er villig til aa legge ganske mye penger ned i dette.. jeg renger derfor med at han er avhengig av at siden er oppe og gaar til en hver tid, korrekt? .. i saafall tror jeg han gj0r et elendig valg om han lar deg hoste siden hans.

men, som nevnt tidligere, det stAr ikkje kun pA kunnskap; internett linjen kan bryte ned, hdd'en kan plutselig bestemme seg for aa slutte aa virke, virus, str0mbrudd osv osv ...

anbefale meg ting

ting? .. hva du vil bli anbefalt? .. b0ker? guider? software?

Takker for alle svar!

bare hyggelig .. og lykke til forresten ..

Endret av AMD-guru #1
Lenke til kommentar

Godt råd til deg: Få deg en "fikleboks" (kanskje akkurat det du har fått deg nå). En boks som ingen stiller noen krav til, og som bare du bruker. Gjør det som står i din makt for å herpe den mest mulig, og fiks det igjen (uten reinstallering). Les howtoer, prøv på saker og ting, bare lek deg! :p

Det kan du lære en god del av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...