Gå til innhold

pc nekter å starte uten skjerm

Anbefalte innlegg

jeg får ikke til å starte serveren uten skjerm. alle vifter begynner å gå, men den booter ikke. når jeg plugger i skjermen etterpå står den bare der og blinker som om den var av. det funker fett å starte serveren så lenge skjermen er plugget i pcen, uavhengig om det er strøm på skjermen. forslag..? prøvde google, men jeg fant bare drit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for hjelpen, men jeg har ikke noe deler her nå, kan prøve det siden hvis ingen kommer med noen bedre forslag. det må vel være en litt mer sivilisert måte å gjøre det. har bladd igjennom manualen til hovedkortet, samt sett igjennom bios, men fant ingenting openbart.

Lenke til kommentar
Det har jeg aldri opplevd. Har sett at noen maskiner går i sort-hvitt modus uten skjerm, og de fleste piper litt på POST.

Det skal kunne gå an å lure maskina til å tro at en skjerm er tilkoblet. Du trenger en plugg, f.eks klipp av fra en defekt skjerm. Så kobler du pin 11 til pin 5, tror det burde holde. Sjekk pin-outs her:

http://www.technick.net/public/code/cp_dpa...onvid_vga_15pin

nå har jeg fått tak i en skjermkabel, men det hjelper ikke. da er det vel nærliggende å tro at noe her skal danne en lukket krets, har du peiling på hvilke pin-er det kan være..?

Lenke til kommentar

Merkelig problem, dette skal vanligvis ikke være et problem.

Det kan være en mulighet at begrensingene ligger i skjermkortet som står i serveren, forsøkt da med et annet for å bekrefte eller avbekrefte dette. Denne metoden må da være litt mer "siviliserte" en å "tjuvkoble" skjemkabelen.

Endret av bits&bytes
Lenke til kommentar

Det var jo en relativt enkel kobling. Men føler meg ikke overbevist om at det er løsningen, forklaringen han gir er meget merkelig:

What happens when no VGA is present is that the video card detects no voltage whatsoever on pins 6-7-8 and declare the system to be monitorless, not figuring the TV output. Correction would be to send the signals back to their respective GND pins.

Det han gjør er bare å terminere RGB signalene med 75 ohm, jeg syntes det er litt rart at et videokort skal bruke det for å detektere om en monitor er tilkoblet når det vitterlig er dedikerte pinner på kontakten for monitor ID.

Nå har ikke jeg så god greie på dette at jeg skal si det ikke fungerer, men det er i alle fall noe galt med forklaringen hans.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...