Gå til innhold

Dagbladet artikkel om "ny xp versjon!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo ikke så veldig langt fra sannheten at det er en ny xp-versjon da, for det er ganske stor serivce pack som MS har jobbet med lenge. For en journalist så er det ikke så viktig...

Service pack er service pack.

Kaller du ein omlakkert og rustholsveisa bil for ein ny bil? (satt litt på spissen)

At det ligg masse nye or artige ting i den er ingen tvil om, men det som irriterer meg er den totale manglen på forståelsen av begrepsaparatet som eksisterer.

Og har sendt mail til journalisten om det. Og utfordra han til å prøve å innstallere SP2 åleine på ei maskin utan Windows på. Slik det går fram av artikkelen hans skal dette gå ann. ;)

XP har eit versjonsnr som er 5.1.2600 Ut frå rette versjonsreglar då skal ein ny versjon oppgis med 6 som start, mens major revision skal starte med 2, mens minor vil endre dei siste tala. (no veit eg at MS ikkje har alltid følgt opp denne standarden men hoppa over ein del)

Kan nokon som har betaen av sp2 inne vise kva nr som står i versjonsnr der?

mvh

JanEirik

XP SP2 har også 5.1.2600. Det nummeret er uavhengig av servicepack.

Dette er langt ifra første gang at en "vanlig journalist" har skutt skivebom når han skal skrive om noe data-relatert. :roll:

edit: Ikke vær så skråsikker med versjonsnummer da, for det er versjonsnummer av NT-kjernen, ikke av Windows.

Win2000 = 5.0

Win XP = 5.1

Win server 2003 = 5.2

Endret av ob1
Lenke til kommentar

legger berre svaret til journalisten her eg:

Etter det jeg forstår blir SP2 tilgjenglelig som full installasjon, som skal

selges i butikk + via OEM.

Når det gjaldt versjonnr trudde eg endeleg at MS hadde begynt å følge dei "normer" som resten av programvare industrien følgjer.

Veit at dei tidlegare kunne finne på å hoppe glatt over eit par versjonsnr berre for å komme likt med konkurrenten (les kvar Word mellom 3.x og 6.0 blei av).

mvh

janEirik

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
legger berre svaret til journalisten her eg:

Etter det jeg forstår blir SP2 tilgjenglelig som full installasjon, som skal

selges i butikk + via OEM.

Når det gjaldt versjonnr trudde eg endeleg at MS hadde begynt å følge dei "normer" som resten av programvare industrien følgjer.

Veit at dei tidlegare kunne finne på å hoppe glatt over eit par versjonsnr berre for å komme likt med konkurrenten (les kvar Word mellom 3.x og 6.0 blei av).

mvh

janEirik

Hmmm blir vel nesten som win98 se det da. men hvorfor kjøpe når man kan laste ned sp2? <span style='font-size:8pt;line-height:100%'>"mumle noe om å kjøpe lisens"</span>

Endret av knutern_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...