vannmelonen Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Ja, nå har jeg fått en del digitale bilder på papir. (vanlig ca 10*13 cm) Jeg har bilder fra fire ulike kamera: Et eldgammelt 1,3 mp olympuskamera fra tiden da digitalkamera var ganske nytt, et lånt Canon Powershot G3, ei venninnes Canon Digital Ixus (vet ikke hvilken versjon, men bildene var tatt sommer 03) og mitt eget Kodak CX6330. På skjermen kan man se forskjell ja, selvfølgelig er Olympusen overlegent dårligst, og man ser jo at Canon-kameraene har en fin bildekvalitet. Men Kodaken er faktisk ikke så verst... Men så fikk jeg papirkopiene. Powershot G3 har helt klart de klareste, fineste, reneste bildene. Ixusen kommer som en god nr to. Kodaken, som faktisk skal ha 3 mp, klarer å lage bildene småkornete enkelte steder, det er noen rare fargespill, og fargene er heller ikke som de skal ellers..(alle bilder er i beste kvalitet). (Olympusen stiller i en annen klasse, så den var selvfølgelig dårligst). Jeg vet jo at Kodaken er et rimelig kamera, så det var ikke å vente at den kunne måle seg med de dyreste, men at pixlene skulle være synlig som i kornete hadde jeg ikke forventet. Hvordan er deres erfaringer med bilder på papir? For min del har jo dette litt å si, siden jeg liker å ha bildene samlet i album. Jeg skal straks kjøpe et nytt digikamera, og lurer på om noen har bestilt papirkopier av Minolta Dimage z2? Hva må jeg se etter for å finne ut om bildene blir gode på papir? Hmm ... Jeg er ute etter: - Mye optisk zoom - God bildekvalitet - Rask autofokus og minimal utløserforsinkelse, da jeg tar mye bilder fra ting i bevegelse. - Bør bruke SD/MMC (men ikke absolutt krav) - Bør ha AA-batterier (jeg vil gjerne kunne få tak i batterier i en kiosk i nød... ) Er det noen andre kameraer jeg burde titte mer på med tanke på papirutskrifter? Vannmelonen Lenke til kommentar
vannmelonen Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Fotoknudsen Vannmelonen Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Spørs om det skyldes at Kodak sine bilder er ganske "oppskarpet" og har stor fargemetning - og at FotoKnudsen skarper opp bildene enda en gang før de skriver dem ut. Mine bilder blir også merkelige når jeg trykker dem ut hos FotoKnudsen, pga oppskarpingsprosedyrene deres, men bare på 20*30cm eller større. På 10*15 kan jeg ikke se det.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) Kjenner ikke til Kodak kameraet, men billigere kamera har en sterkere oppskarpingsprosess på grunn av dårligere optikk og dårligere bildebrikke. Ikke bare kan de ha mer støy enn dyrere kamera i utgangspunktet, men en oppskarpingsprosess vil bare forsterke dette. Jeg vil tro at det er selve kameraet som er synderen. Det er nok megapixler til bra utskrifter, men støyen fra bildebrikken er nok grunnen til at bildene ser kornete ut. Hvor lyst det var når du tok bildene, har også innvirkning på hvor mye støy en bildebrikke genererer. Jo mørkere det er, jo høyere ISO velger kameraet. Og jo høyere ISO, jo mer støy. Velg ett kamera som er kjent for å gi lite støy, og samtidig høy nok oppløsning for deg. Skal du lage forstørrelser i A4, klarer du deg kanskje med tre megapixler, men det ideelle her er fire megapixler. Med mindre du skal lage forstørrelser opp til A3 størrelse, eller ta små utsnitt av ett bilde og forstørre det, er det ingen grunn til å gå for fem megapixler eller mer. Canon Ixus serien, f.eks Ixus IIs (3 mp) eller Ixus 400/430 (4mp) er ett godt valg hvis bildekvalitet er det viktigste. Hvis du absolutt må ha flere megapixler, kan du gå for Ixus 500 (5 mp), men selv om bildebrikken i Ixus kameraet er av de større på denne størrelsen kompaktkamera, så vil flere megapixler gi mer støy uansett. EDIT : kom på at Ixus'en møtte få av dine krav. Z2 er nok ett godt kamera for deg, og jeg ville blitt veldig overrasket hvis du fikk kornete bilder med det, selv i 20x30 utskrifter. Endret 29. mai 2004 av Afseth Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Jeg tror Olympus C770 eller Minolta Z2 er kamera du vil bli fornøyd med.. Begge gir meget bra bildekvalitet, de har mye optisk zoom (10x) og nok megapixler, og støyen er ikke altfor sjenerende (skal du ha mindre støy på du enten ha større bildebrikke - dvs speilreflekskamera - eller mindre zoom...) Lenke til kommentar
vannmelonen Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Ja, hadde det nå vært slik at jeg ikke trang den zoom-en, så hadde nok Ixusen vært perfekt. God bildekvalitet, bare å peke og knipse. Klare bilder også på papir. Men dengang ei, jeg må nok ha litt mere zoom.. Så jeg håper du har rett i at Z2 neppe gir kornete bilder på papiret. Z2 blir nok valget, siden det også er en rask autofokus på det, noe som hjelper MYE på når man tar kattebilder Jeg har bare behov for 10*15 cm, til nød litt større, på papir (men det er bare hypotetisk, aldri forstørret noe særlig tidligere) derfor ser jeg ikke noe særlig på 5 megapixler og utover det. Selvfølgelig er det gøy å f.eks eie et 8 megapixler-kamera, men ingen vits når man ikke benytter seg av mulighetene. . Så jeg tror du har rett når det gjelder antall megapixler -- og 5 minutter etterpå var Z2 bestilt. Jeg håper de har rett når de sier det kommer inn 7. juni- gjett om jeg gleder meg! til nytt kamera! Så får vi håpe at feriebildene tar seg bra ut på papiret også denne gangen. Gammeldags kanskje, men jeg må ha bilder i album gitt, ikke bare på maskina Vannmelonen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Gammeldags kanskje, men jeg må ha bilder i album gitt, ikke bare på maskina Bilder i album... det er noe helt annet det Men fortsatt har tradisjonell film best kvalitet, så "ordentlige" bilder i album er fortsatt det beste. Men så har digitalkamera mange fordeler fremfor analoge da, så da må man bare velge. Selv har jeg begge deler. Ett analog speilrefleks for skikkelige bilder, og ett Ixus for knipsebilder fra fester og lignende. Lenke til kommentar
vannmelonen Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 Ja, selvfølgelig har jeg begge deler *hihi* Men digitalkameraet tar endel over merker jeg, selv det dårlige jeg har, fordi det gir så mye friere tøyler til å eksperimentere/ta fler bilder av samme motiv for å få det beste, når man bare kan trykke "slett" på dem man ikke vil ha.. Men sjarmen ligger i det analoget, i papir-albumet Lenke til kommentar
her Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Hei Hadde selv tidligere Kodak CX6330 og til å være et såpass billig kamera var jeg godt fornøyd med det. Kameraet hadde ingen problemer med utskrfit i 10x15 (høyeste oppløsning i 2x3 format) og faktisk helt brukbare utskrifter opp mot A4. Brukte selv Kodapost til å fremkalle bildene. Må legge til at jeg stort sett tok bilder utendørs og tror ditt problem med støy må skyldes bilder i dårlig lys (ikke kameraet sin sterkeste side) eller at fremkalleren har brukt en oppskarping på bildene (som i utg. pkt allerede er ganske oppskarpet i kameraet). HH Lenke til kommentar
vannmelonen Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 Både og. De bildene jeg fremkalte fra KOdak CX6330 var både innendørs og utendørs. Merket at påskebildene utendørs ble ganske greie, f.eks tatt i snø med knallsol, men 17. mai-bildene i grått bergensvær utendørs ble dårligst? Innendørsbildene var også blant de dårligere, men jeg kjenner jo egentlig den svakheten med det kameraet ja. Siden du har hatt det må jeg spørre, opplevde du det som "kresent" på isetting av batterier? Hender jeg må prøve mange ganger, virker som luka forskyver batteriene en tanke.. og da får de ikke den kontakten de skal ha med flatene, kameraet blinker bare rødt.. Lenke til kommentar
her Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Hei igjen, Nei, - jeg opplevde ikke kameraet som kresent på isetting av batterier. Deksel for USB var imidlertid av såpass plastfølelse at jeg var redd det skulle ryke hver gang jeg åpnet/lukket det, men det holdt. HH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå