Gå til innhold

6800Ultra eller X800XT?

Anbefalte innlegg

Men siden 6800ultra har to molexer og GT kun en kan kansje strøm overføringen bli for liten for ultra hastigheter, men hvem vet....

9800pro holder lenge, med mindre du har fetish får og ha det feteste av det fete innen grafikkort.... (*plystre* hvem solgte nettopp sitt 9800xt for og kjøpe X800Xt.... :blush: *plystre*)

Jupp, vi får se. :)

Gratts med X800Xt, desverre brukte jeg opp de 22 tusen på pc, før jeg visste om X800...

Så dum jeg var. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*Tenke på Rage 128 familien til Ati*

Herregud, alle kan gjøre feil.

Nvidia har tatt seg betydelig opp med den nye serien.

Var ikke så lenge siden, Ati hang ganske langt etter GeForce 4 i ytelse, var det vel?

Var vel fordi ingen igjen brukte sm1.4 i spill da . Ati lå ikke langt bak i 3dmark 2001 som hadde støtte for sm1.4 .

Endret av Troggen
Lenke til kommentar
[H]ard|OCP testet kun referansekortene til nVidia, ingen vet hvordan de

kommer til yte når produsentene slipper ut sine modeller.

Det er klart... men hvem vet? Kanskje produsenter av ATi kort finner på noe sprell?

6800-kortene kommer jo ikke i butikkene før om en stund, så vi får se hva som skjer da. Tror ATi tjener en del på å være tidlig ute.

Lenke til kommentar
Jupp, vi får se. 

Gratts med X800Xt, desverre brukte jeg opp de 22 tusen på pc, før jeg visste om X800...

Så dum jeg var.

Hehe, jeg gjorde akkurat samme feilen som deg, men det var ikke jeg som betalte pc'en....

Men nå må jeg betale 3500kr for X800XT PE kortet (fra USA)...

Heldigvis blir bare mellomlegget fra 9800XT bare 600kr... :)

Lenke til kommentar

Var litt usikker på om jeg skulle gidde å poste noe her. ser ut til at denne tråden er helt ute av sporing, men jeg prøver likevel.

Jeg tror mange undervurderer SM 3.0. Det at ATI påstår at spill ikke kommer til å utnytte seg av teknologien på en stund kan slå veldig feil. Det er nemmelig ikke bare NVIDIA som støtter den teknologien. PowerVR skal til å lansere et kort som vistnok skal konkurrere både med ATI og NVIDIA, PowerVR Series 5. Det er ikke mye info om det ennå, men jeg har litt kontakter. De skal satse på spillere også. (3d Labs støtter jo også SM3.0, men det er med high-end kort)

Shader Model 3.0 har mer en den mye omtalte texture-fetchen i vertex shader. Det er vel den mest omtalte siden den er lett å forstå seg på og har et veldig klart bruksområde (vertex displacement basert på heightmaps osv). Backface Register og Dynamic Pixel Shader Branching er også nye ting som utviklere kaster seg over i snakkende stund.

Ting som tosidig per pixel lys (for gress, blader osv) kan lett gjøres med backface register, mens Dynamic Branching gir pixel shadere en boost ved å hoppe over komplexe operasjoner der de ikke behøves. Det samme kan gjøres i vertex shader, men da sparer man unødvendige utregninger og animasjonsoperasjoner på vertices.

Ting som dette (og resten av det SM3 byr på) er meget lokkende for utviklere. Jeg tror ikke det er tilfeldig at flere og flere spill starter med en logo som sier "The way it's meant to be played"

Når det gjelder drivere så holder jeg med de som sier at alt hittil har vært basert på beta-drivere. Og til dere som driver med bashing av "NVIDIOTS" og "fanATIcs", er det så utrolig vanskelig å holde seg seriøse her?

Jeg utvikler selv på et fx5600 ivente av 6800 Ultra. Kommer nok til å skaffe meg et ATI kort etterhvert (for testing), men NVIDIA er mer tiltrekkende. Kortet fra PowerVR er også interessant. Hold øynene opne:)

Det er mulig jeg er noe smittet av NVIDIA siden de gir meg gratis NV40, men jeg har prøvd å holde meg objektiv her.

Eirik Hoem

Typhoon Labs

www.typhoonlabs.com

Lenke til kommentar
[H]ard|OCP testet kun referansekortene til nVidia, ingen vet hvordan de

kommer til yte når produsentene slipper ut sine modeller.

Ingen av produsentene slipper noe annet en referansekort (bortsett fra gainward) av 6800ultra da....

Uansett var det jo referansekort fra ati også...

Det er mulig jeg er noe smittet av NVIDIA siden de gir meg gratis NV40, men jeg har prøvd å holde meg objektiv her.

Gratis NV40?

God post med mye info :)

Endret av TDK
Lenke til kommentar
Hvis nVidia har så uendelig stor erfaring, hvordan klarte de da å komme opp med den floppbaserte FX serien?

Var ikke en tabbe . Var bare at nvidia designet et dx8 kort . Det ser man på at gfx 5xxx hadde 4x2 pipes design som ikke gir en fordel i dx9 . Nvidia sa at de hadde 8x1 pipes design . Dette ble ikke oppdaget før nesten et år senere . Den andre tingen som beviser at gfx 5xxx er hovedsakelig et dx8 kort er manglende støtte på sm2.0 . Det var bare et par sm2.0 features gfx 5xxx støttet . Til dere som trudde at sm2.0 ytelsen til nvidia magisk gikk opp i nyere drivere kan jeg bare si shader replacements og pp hints .

Lenke til kommentar

Jeg er registrert utvikler hos NVIDIA (tilgang til interne forum, boardstore, betadrivere og programvare).

Der har jeg en egen såkallt "NVIDIA developer contact". Det er en person som har "ansvar" for å hjelpe meg (oss - www.typhoonlabs.com ) med problemer vi skulle møte på både med drivere og tech generellt. Fyren er meget grei og hjelpsom. Her scorer NVIDIA veldig iforhold til ATI som ikke engang har svart på søknad om utviklerstatus (sendt for 6 uker siden).Jeg skal faktisk treffe fyren fra NVIDIA her i Oslo neste uke:p

Eirik Hoem

Typhoon Labs

www.typhoonlabs.com

Lenke til kommentar
Jeg er registrert utvikler hos NVIDIA (tilgang til interne forum, boardstore, betadrivere og programvare).

Der har jeg en egen såkallt "NVIDIA developer contact". Det er en person som har "ansvar" for å hjelpe meg (oss - www.typhoonlabs.com ) med problemer vi skulle møte på både med drivere og tech generellt. Fyren er meget grei og hjelpsom. Her scorer NVIDIA veldig iforhold til ATI som ikke engang har svart på søknad om utviklerstatus (sendt for 6 uker siden).Jeg skal faktisk treffe fyren fra NVIDIA her i Oslo neste uke:p

Eirik Hoem

Typhoon Labs

www.typhoonlabs.com

Hva med litt inside info til oss da ? ;)

Lenke til kommentar

Her har jeg en par spm til deg eirikhm

Synes du Sm3.0 gagner utviklerene bedre enn sluttbrukerne ?

Hva synes du om Sm3.0 som ble vist frem i farcry ?

Hvor mye vil ytelsesmessig vil det være å hente ut av sm3.0 ?

Isåfall vil det være bedre enn det nvidia allerede drar drar ut av ps/1.1/1.3 og pp hints ? . for hvis jeg har rett så vil nvidia ha mindre tilgangang på pp hints i sm3.0

Trudde det var penger med i bildetp på TWIMTBP prosjektet til Nvidia

Akkurat som med GITG prosjektet til ati .

Endret av Troggen
Lenke til kommentar

eirikhm: Det er fantastisk å få noen med så god peiling, og førstehands informasjon inn her på forumet. :yes: Nå kan vi vel endelig få fornuftig informasjon her også, og slippe å lese oss gjennom 50 siders tråder på beyond3d o.l.

Velkommen.

Lenke til kommentar
eirikhm: Det er fantastisk å få noen med så god peiling, og førstehands informasjon inn her på forumet. :yes: Nå kan vi vel endelig få fornuftig informasjon her også, og slippe å lese oss gjennom 50 siders tråder på beyond3d o.l.

Velkommen.

:p Trudde dere likte det jeg . Er vel bare jeg som liker det . Er ganske få poster på b3d som kommer opp i 50 sider :wee:

Lenke til kommentar
eirikhm: Det er fantastisk å få noen med så god peiling, og førstehands informasjon inn her på forumet.  :yes:  Nå kan vi vel endelig få fornuftig informasjon her også, og slippe å lese oss gjennom 50 siders tråder på beyond3d o.l.

Velkommen.

:p Trudde dere likte det jeg . Er vel bare jeg som liker det . Er ganske få poster på b3d som kommer opp i 50 sider :wee:

Du forstår hva jeg mener. :p Jeg leser mye på b3d og andre sider. Men det kommer så mye piss i enkelte av trådene, mer enn her faktisk ;) , så jeg lurer av og til på hvorfor jeg gidder.

Lenke til kommentar

Skulle vært på Elitebastards forumet du . Tar det som oftest bare 3-4 poster før det skipler helt ut fra topic og da kan alt muligrart annet komme inn bildet . Er vel en par ganger de klarer å holde seg til topic

Endret av Troggen
Lenke til kommentar

Skal svare så godt jeg kan

Synes du Sm3.0 gagner utviklerene bedre enn sluttbrukerne ?

Er et litt vanskelig spørsmål. Som tidligere nevnt : dynamisk branching gir performance boost på shadere. Dette ganger først og fremst sluttbrukerene, men når farten går opp så kan utviklere legge flere instruksjoner i shaderen, og igjenn få en shader som gir en bedre "effekt" eller det som måtte passe. Dette kan du igjenn si at ganger sluttbrukeren:p Med backface reg kan utviklere i mye mer grad legge shader-baserte shadow volumes og fog volumes, som vil gi ytelsesøkning på den fronten.

Hva synes du om Sm3.0 som ble vist frem i farcry ?

Jeg har bare sett kjappt over noen skjermbilder, så grunnlaget er ikke det beste, men her er iallefall mine tanker: Forskjellen er jo tydenlig. Det ser vesentlig bedre ut med SM3. I og med at jeg ikke har sett spillet realtime med sm3 så er det litt vanskelig å vite hva som er ekte osv. ( er det noen som har en link til en indepth artikkel om hva som er gjort osv?) Uansett, det eneste som virkelig benytter SM 3 her ser ut til å være den displacement mappingen, mens enkelte plasser ser det rett og slett ut som de bare har texturer med høyere oppløsning. Det kan også se ut som de har benyttet seg av parallax mapping i tillegg ( per pixel (fragment) texture displacement). Sjekk screenshots på www.typhoonlabs.com for et bilde av en parallax shader.

Når det gjelder ytelsen her så har jeg overhode ingen info om det, så jeg kan ikke gi deg noke bra kommetar på det. Men om utviklerene utnyttet SM3 på en god måte så skal de kunne klare å få økt ytelse.

Hvor mye vil ytelsesmessig vil det være å hente ut av sm3.0 ?

Isåfall vil det være bedre enn det nvidia allerede drar drar ut av ps/1.1/1.3 og pp hints ? . for hvis jeg har rett så vil nvidia ha mindre tilgangang på pp hints i sm3.0

Når det gjelder ytelse så er det vanskelig å si. Jeg skriver gjerne ett lengre innlegg når jeg får kortet i posten. Men der er ikke til å legge skjul på at NIVIDA har forbedringspotensiale på shaderytelse.

Lenke til kommentar

Velkommen.

hehe. Takk for det. Jeg prøver å holde meg oppdatert, men det er mye man skal følge med:) Så om jeg skulle komme med ting som virker litt "bak mål" så ikke nøl med å sette ? ved de.

Lenke til kommentar
Forskjellen er jo tydenlig. Det ser vesentlig bedre ut med SM3. I og med at jeg ikke har sett spillet realtime med sm3 så er det litt vanskelig å vite hva som er ekte osv.

Det var en sammenligning av PS3 mot PS1. Det samme resultatet kan man få ved bruk av PS2, så dette var bare litt "mangelfull" informasjon fra nVidia når de viste det frem.

FarCry slik det ser ut i dag på PS2 og slik det PS3 bildet nVidia viste er ganske like. Det er ikke store forskjellen, eneste var visst noe mer bump mapping på utendørs bakke (sand, grus, m.m.).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...