Gå til innhold

6800Ultra eller X800XT?


Anbefalte innlegg

Vodoo: For å være ærlig så synnes jeg det er ganske urealistiske spekulasjoner å legge all sin tilitt til at fremtidlige driver release (for begge partene) skal kunne gi et spektakulært ytelsehopp i applikasjoner og spill.

 

For det første så bør en skjermkortfabrikant som nvidia ha bunn solide drivere når di lanserer kortet, hvis ikke så er det bare et ufulstendig produkt som sannsynligvis taper kampen mot konkurrenter med bedre drivere, ergo er det troverdig at nvidia ikke kommer med et ytelsehopp på 25-50 % på framtidlige driver releases.

 

For det andre så har nvidia en lang historie bak seg på veldig suspekte driver optimaliseringer, så hvorfor skal di ha sluttet med det? I bunn og grunn så måler vi jo så og si alle ytelsen på et skjermkort utifra en base med tester, og det er nettop i denne basen (3dmark, aquamark etc) at man har funnet optimaliseringene. Di andre optimaliseringene som også har gjort det mulig å få bedre flyt i diverse spill har gått på bekostning av IQ (bildekvalitet) uten at sluttbrukeren har hatt en annet valg en å avinstalere driveren med problemet.

 

Så for å være ærlig så tror jeg ikke nvidia har noe annet å stille opp med enn suspekte optimaliseringer til 6x serien sin, selvsagt så kan jeg jo ta fullstendig feil, men det får tiden vise.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Btw, dersom dere ser på bildesammenlignigene av pirates of the carribean, så er det tydelig kvalitets forskjell der. På bakken/sanden i nedre del av bildet. Er det en pluttselig over gang fra skarp til blury på ati kortet, mens på nvidia fader det ut.... (tydeligst i venstre hjørne... Det er ca 2-3-4 cm opp på bildet. ;) )

Var det ikke akkuratt dette det var snakk om når det ble diskutert ati IQ cheating for litt siden? Satte meg aldri skikkelig inn i det. :hmm:

Endret av Vo0do0
Lenke til kommentar

Malvado: ATi har jo nettopp også kommet med en tvilsom optimalisering med hensyn på AF i driverene sine, og det værste var at de sendte ut mail til alle som testa kortet demmes med instruksjoner på å slå av nVidia sine optimaliseringer, og de har fjærnet mulighetene til å slå av sine egne!

 

ATi er minst like "dirty" som nVidia med optimaliseringer i driverene!

Lenke til kommentar
Raptor,29/05/2004 : 13:59]

ATi er minst like "dirty" som nVidia med optimaliseringer i driverene!

 

niks, nvidia sitter fremdeles på tronen i det departementet. :p, husker enda tilbake til da nvidia fusket i 3d mark.

Endret av Kingy
Lenke til kommentar
Vodoo: For å være ærlig så synnes jeg det er ganske urealistiske spekulasjoner å legge all sin tilitt til at fremtidlige driver release (for begge partene) skal kunne gi et spektakulært ytelsehopp i applikasjoner og spill.

 

For det første så bør en skjermkortfabrikant som nvidia ha bunn solide drivere når di lanserer kortet, hvis ikke så er det bare et ufulstendig produkt som sannsynligvis taper kampen mot konkurrenter med bedre drivere, ergo er det troverdig at nvidia ikke kommer med et ytelsehopp på 25-50 % på framtidlige driver releases.

 

For det andre så har nvidia en lang historie bak seg på veldig suspekte driver optimaliseringer, så hvorfor skal di ha sluttet med det? I bunn og grunn så måler vi jo så og si alle ytelsen på et skjermkort utifra en base med tester, og det er nettop i denne basen (3dmark, aquamark etc) at man har funnet optimaliseringene. Di andre optimaliseringene som også har gjort det mulig å få bedre flyt i diverse spill har gått på bekostning av IQ (bildekvalitet) uten at sluttbrukeren har hatt en annet valg en å avinstalere driveren med problemet.

 

Så for å være ærlig så tror jeg ikke nvidia har noe annet å stille opp med enn suspekte optimaliseringer til 6x serien sin, selvsagt så kan jeg jo ta fullstendig feil, men det får tiden vise.

Vet ikke helt, nvidia har jo før vist at de kan gjøre mye med drivere, se feks geforce3-serien, når det er sagt, så kjøper jeg ikke kort basert på forhåpninger om framtidig driverytelse. Jeg personlig ville ikke ha kjøpt ett toppkort så tidlig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vodoo: For å være ærlig så synnes jeg det er ganske urealistiske spekulasjoner å legge all sin tilitt til at fremtidlige driver release (for begge partene) skal kunne gi et spektakulært ytelsehopp i applikasjoner og spill.

 

For det første så bør en skjermkortfabrikant som nvidia ha bunn solide drivere når di lanserer kortet, hvis ikke så er det bare et ufulstendig produkt som sannsynligvis taper kampen mot konkurrenter med bedre drivere, ergo er det troverdig at nvidia ikke kommer med et ytelsehopp på 25-50 % på framtidlige driver releases.

 

For det andre så har nvidia en lang historie bak seg på veldig suspekte driver optimaliseringer, så hvorfor skal di ha sluttet med det? I bunn og grunn så måler vi jo så og si alle ytelsen på et skjermkort utifra en base med tester, og det er nettop i denne basen (3dmark, aquamark etc) at man har funnet optimaliseringene. Di andre optimaliseringene som også har gjort det mulig å få bedre flyt i diverse spill har gått på bekostning av IQ (bildekvalitet) uten at sluttbrukeren har hatt en annet valg en å avinstalere driveren med problemet.

 

Så for å være ærlig så tror jeg ikke nvidia har noe annet å stille opp med enn suspekte optimaliseringer til 6x serien sin, selvsagt så kan jeg jo ta fullstendig feil, men det får tiden vise.

ATI hadde god mulighet å videreutvikkle sine drivere fra forige generasjon. Dette fører til at de har bunnsolide drivere ved release, og ikke verdens største mulighet til de helt store optimaliseringene...

Konklusjonen din i det andre avsnittet ditt ga ABSOLUTT ingen mening. Men for å si det slik, de har gjort det før. Halo fikk en boost på rundt 60% + bedre IQ.

ATI har hatt sin del av tvilsome optimaliseringer de også. Men de innrømmer det. Jeg synes ikke det retferdig gjør forsøk på juks, men det synes tydeligvis en hel del folk. Da nVidia ikke gjør det, får de et "slemt, sleipt, lure selskap" stempel på seg. De har ikke jukset så mye som folk vil ha det til.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt, nvidia har jo før vist at de kan gjøre mye med drivere, se feks geforce3-serien, når det er sagt, så kjøper jeg ikke kort basert på forhåpninger om framtidig driverytelse. Jeg personlig ville ikke ha kjøpt ett toppkort så tidlig.

 

AtW

 

enig der ja. venter litt til.

Lenke til kommentar
Raptor,29/05/2004 : 13:59]

ATi er minst like "dirty" som nVidia med optimaliseringer i driverene!

 

niks, nvidia sitter fremdeles på tronen i det departementet. :p, husker enda tilbake til da nvidia fusket i 3d mark.

Da husker du kanskje at futuremark selv godkjennte de driverene, og gikk offentlig ut og sa at de var klar over visse optimaliseringer, men at dette ga nVidia en mer realistisk score?

Btw, ATI fusket også i 3dm03

Lenke til kommentar

Selvsagt så benekter jeg ikke at Ati har kommet med suspekte optimaliseringer også, men tydeligvis så kom vist THG og Beyond3d fram til at di ikke kunne påpeke visuelle forskjeller mellom driver med optimalisering og ikke. Var i alle fall det siste jeg leste om den saken, men om det er noen som vet noe mere så kan det være greit om vi får det fram.

 

Vodoo : Så du mener at nvidia ikke har kommet med tvilsomme optimaliseringer i det hele tatt? Hva med den berømte koden en viss driver inneholdt som gjennkjente aplikasjoner som 3dmark? (Utifra at du mener at del 2 ikke har noen mening)

For å si det sånn : Har nvidia gjort tweaks før på bekostning av IQ så kan di gjerne gjøre det på nytt.

 

Men selvsagt, det behøver ikke bli slik, dette er min subjektive mening angående nvidia og forhåpentligvis så kan di bevise for oss alle at di ikke trenger juksing for å få til Ytelse + IQ.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Selvsagt så benekter jeg ikke at Ati har kommet med suspekte optimaliseringer også, men tydeligvis så kom vist THG og Beyond3d fram til at di ikke kunne påpeke visuelle forskjeller mellom driver med optimalisering og ikke. Var i alle fall det siste jeg leste om den saken, men om det er noen som vet noe mere så kan det være greit om vi får det fram.

 

Vodoo : Så du mener at nvidia ikke har kommet med tvilsomme optimaliseringer i det hele tatt? Hva med den berømte koden en viss driver inneholdt som gjennkjente aplikasjoner som 3dmark?

For å si det sånn : Har nvidia gjort tweaks før på bekostning av IQ så kan di gjerne gjøre det på nytt.

 

Men selvsagt, det behøver ikke bli slik, dette er min subjektive mening angående nvidia og forhåpentligvis så kan di bevise for oss alle at di ikke trenger juksing for å få til Ytelse + IQ.

Hvor sa jeg at nVidia ikke cheatet/optimaliserte? Ingen plass....

Som jeg sa tideligere... Da nvidia gikk fra 4x.xx til 5x.xx driverene beviste nvidia hva de kunne. Halo fikk enorm ytelse boost, + IQ boost. Flere andre spill fikk også store ytelseshopp, uten loss av IQ.

Lenke til kommentar
Raptor,29/05/2004 : 13:59]

ATi er minst like "dirty" som nVidia med optimaliseringer i driverene!

 

niks, nvidia sitter fremdeles på tronen i det departementet. :p, husker enda tilbake til da nvidia fusket i 3d mark.

Da husker du kanskje at futuremark selv godkjennte de driverene, og gikk offentlig ut og sa at de var klar over visse optimaliseringer, men at dette ga nVidia en mer realistisk score?

Btw, ATI fusket også i 3dm03

LOL, morsomt med slike saklige diskusjoner. Det er Futuremark som bestmmer hva som er "juks" og hva som ikke er det. Så lenge de sier ok, så er det ikke noe galt med drivere som gir et par points ekstra.

 

Skjønner bare ikke helt at folk er så sykelig opptatt av hvem som er best. Nvidia og Ati er begge bra på forskjellige områder. Blir jo opp til hver enkelt bruker å avgjøre hva eller hvem som er best da det avhenger av hva man ønsker av et skjermkort.

 

Man kommer ingen vei med å krangle om hvem som gir deg 2fps extra i spill/benchmarks osv og hvorvidt dette er pga av "jukse" drivere, slemme spillutviklere eller grådige vpu/gpu produsenter.

 

Rart at folk har så store problemer med å være objektive når det kommer til ati vs nvidia og amd vs intel :D

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Malvado: satte meg ikke inn i de siste annklagene mot ATI. Men i posten min der jeg peker på IQ forskjellene i pirates of the carribean... Var det ikke akkuratt dette ATI ble annklaget for?

NV40 og r420

Nede på skjermen legger man tydelig merke til at ati har en pluttselig overgang mellom skarp og blury bakke/sand/gress. nVidia derrimot fader ut... Noe som ser mye bedre ut. Legger ekstra godt merke til det i venstre side.

Endret av Vo0do0
Lenke til kommentar

C4Stor : Enig med deg. Hopper av diskusjonen i dette øyeblikket da det ikke har noen hensikt i det hele tatt å fortsette, vi alle har jo rett på våre synspunkter til en viss grad :thumbup:

 

Til trådstarter : Velg det kortet du får billigst og best ytelse i om et par måneder så er du sikker på at du ikke kjøper katta i sekken.

 

PS Vodoo : Ser forskjellen ja, men er det ikke litt rart at Af stopper rett foran PC (player character) kan jo like så godt være bug som noe annet. Men selvsagt overgangen er ganske brå.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Herregud. Fanb0is er som små skole jenter. Av og til misstenker jeg flere her på dette forumet for å være det.

Og du er tydeligvis en av dem (NVIDIOT)

Dersom du hadde lest andre poster av meg, ville du se at jeg har planer om gå til annskaffelse av et X800 XT. Jeg føler bare at det er kun en side av saken som kommer frem på dette forumet. Derfor trengst det noen som forsvarer "the darkside" (i følge flertallet på dette forumet). Så ikke kom her å kall meg en "NVIDIOT". Det er slike poster som dette som gjør at jeg føler at forumet er oversvømmt av små skolejenter.

Du tåler tydeligvis ikke konstruktiv kritikk, og du vil ikke få min respekt før du slutter med post som dette og klarer å komme opp med noe konstruktivt selv. (anntall poster teller ikke en dritt i min bok. Heller kvalitet fremfor kvantitet.)

 

 

Beklager den kvasse posten. Men ett så usakelig angrep på meg, vil få ett sakelig angrep tilbake. Klar over at dette egentlig ikke hører hjemme her, men jeg klarte ikke å dy meg.

Lenke til kommentar
Herregud. Fanb0is er som små skole jenter. Av og til misstenker jeg flere her på dette forumet for å være det.

Og du er tydeligvis en av dem (NVIDIOT)

Dersom du hadde lest andre poster av meg, ville du se at jeg har planer om gå til annskaffelse av et X800 XT. Jeg føler bare at det er kun en side av saken som kommer frem på dette forumet. Derfor trengst det noen som forsvarer "the darkside" (i følge flertallet på dette forumet). Så ikke kom her å kall meg en "NVIDIOT". Det er slike poster som dette som gjør at jeg føler at forumet er oversvømmt av små skolejenter.

Du tåler tydeligvis ikke konstruktiv kritikk, og du vil ikke få min respekt før du slutter med post som dette og klarer å komme opp med noe konstruktivt selv. (anntall poster teller ikke en dritt i min bok. Heller kvalitet fremfor kvantitet.)

 

 

Beklager den kvasse posten. Men ett så usakelig angrep på meg, vil få ett sakelig angrep tilbake. Klar over at dette egentlig ikke hører hjemme her, men jeg klarte ikke å dy meg.

Kunne nesten ikke vært mer enig, kommer antakelig til å kjøre ati ved neste korsvei (pga kjøling), men man må jo nesten prøve å representere den ene siden litt, for å få ett noenlunde jevnt innslag fra begge sider.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...