E.T Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Heisann! jeg har nettopp startet på en ny side! vaffel-productions Jeg lurte bare på om noen av dere vet hvordan jeg blir kvitt mellomrommene mellom bildene på "menyen" (bildene = der det står [film] ) vil ikke bli helt kvitt de, bare ha ett litt mindre skille. Takker for alle svar! MVH Erlend Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Du har en spesifisert bredde på menydiv'en, og bildene med [film] på er ikke tilsammen brede nok til å fylle menyen helt. Grunnen til at mellomrommet samler seg mellom bildene, er fordi du har brukt float:center; Hvis du enten reduserer bredden på meny-div'en, eller øker bredden på [film]-bildene, kan det gå fint. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) float: center eksisterer ikkje. left | right er gyldige verdier på float egenskapen. for å fjerne mellomrom mellom bilda kan du skrive dette i stilarket ditt. #meny img { margin: 0; padding: 0; } Vil også anbefale deg å slenge på en doctype edit: http://www.w3schools.com/css/pr_class_float.asp Endret 29. mai 2004 av arve87 Lenke til kommentar
E.T Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Hmm.. ingenting av det dere sier virker... og når jeg fjerner float: center; så vil ikke hoveddiven midstille seg.... Har og satt på doctype, og jeg kan ikke gjøre bildene en pixel bredere.... Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Som sagt, float: center finnes ikke. For å sentrere noe bruker du margin: 0 auto; I tillegg kan det være smart å legge til text-align: center; på foreldreelementet slik at det også blir sentrert i ie. <center> er en tag som ikke lenger skal brukes. For å bli kvitt mellomrommene, legge til dette i cssen din: #meny img { float: left; margin-right: 1px; } Nå vil du få 1px mellom bildene. For å fjerne mellomrommet helt kan du bare ta vekk margin-right. I tillegg vil jeg sterkt fraråde deg å endre størrelser på bilder i html koden. Bruk et bildebehandlingsprogram for å forstørre eller forminske bilder og sett korrekte width og height attributter. Du skal også ha alt tekst på alle bilder. Denne teksten vises dersom ikke nettleseren finner bildet eller ikke viser bilder. alt="[film]" vil altså være korrekt alt-atrributt for film-menybildene dine. Som det er sagt tidliggere, legge til en doctype i begynnelsen av html-dokumentet ditt. Denne vil si fra til nettleseren din hvordan den skal tolke koden. En god doctype er denne: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå