Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg ønsker å lage bbcode, men får det absolutt ikke til. noen som vet om et godt sted å lese om AKKURAT dette?

(er unødvendig å si php.net da jeg allerede har brukt timesvis der uten å bli klok på akkurat dette).

problemet er å f.eks. formatere ting som står mellom (firkanparantes)b(firkanparantes) og (firkanparantes)/b(firkanparantes). Ønsker ikke å bruke vanlig str_replace på hver av (firkanparantes)b(firkanparantes) taggene, men ønsker å fikse det i sin helhet. Noen forslag?

Endret av cipher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blir nødt til å kjøre en rekke med preg_replace() etter hverandre. Kan gi deg et lite eksempel:

$post   =   preg_replace("#\[b\](.+?)\[/b\]#is", "<span class=\"bold\">\\1</span>", $post); 

$post er input fra en tekstboks eller lignende.

Du kan forresten ta en titt i kildekoden til IPB eller phpBB2, som begge er forum med en viss form for BBCode.

Lenke til kommentar

var faktisk akkurat noe slik jeg var ute etter!

den henter ut innholdet mellom b taggene og outputter der jeg ønsker ikke sant? isåfall har du nettopp gitt meg en kodesnutt jeg kommer til å bruke mye fremover.

Lenke til kommentar

Jupp...

Les litt tuts om regular expressions, og mekk deg flere BBCodes (gjerne noen som dette forumet ikke har, men som likevel er nyttige).

\\1 er forresten en referanse til det som skrives mellom [tag] og [/tag]. Det som er imellom, gjenkjennes av (.+?) i regexp-mønsteret.

Lenke til kommentar

Den koden man skriver i f.eks. forum for å få fet skrift o.l. Det finnes en slags standard for hva som skal bety hva, nesten som html.

EDIT: Det finnes en liten innføring i dette her på forumet. Når du poster ett nytt innlegg, er det en liten link kalt "BBCode hjelp" under boksen med smilies.

Endret av jorgenindahouse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...