Gå til innhold

Oppgradering av Compaq Presario 5000

EroTix

Anbefalte innlegg

### Topic redigert av moderator ###

Hei,

er litt uttafor når det gjelder det oppdaterte datamarkedet... har falt litt av lasset for å si det sånn, alt var mye enklere før :(

Har en Compaq Presario 7200 (tror jeg, i hvert fall 7000-serie) med en håpløs 800mhz cpu og latterlige 64mb sdram. Dette må jeg få gjort noe med... men hva kan jeg gjøre? Og hva er lønnsomt å gjøre?

Har skjønt at jeg skal ha sdram, men hvor mye kan jeg putte inn i den (den har 3 minneslotter)? Og bør jeg ha en minnebrikke eller to som er halvparten så store som den ene? Skal jeg ha PC100 eller PC133??? Hva er forskjellen? Hwb selger bare PC133, mens Komplett har både pc100 og pc133... skjønner itt'no je... :no:

Og så var det cup'en da... er det noe jeg kan gjøre med den i det hele tatt? Eller rettere sagt, er det noe annet jeg kan bytte den ut med uten å måtte bytte hovedkortet? Har jo bare 250w powersupply, så det er vel ikke rare hovedkortet jeg kan sette inn heller...

Håper noen kan gi meg noen gode svar her, for det er jo mange av dere som kan eeeenormt om data!! :thumbup:

Endret av EroTix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Presario PCer er bruk og kast PCer. Dvs at de er svært lite oppgraderingsvennlige. Kjenner ikke til akkurat din modell, men tviler på at du kan oppgradere den noe særlig. Selvsagt kan du sette i mere minne/større HD, men tviler på at du kan oppgradere hovedkort eller CPU. Det er ikke så mye som kan gå feil på minnevalg, men sjekk i manualen om den støtter double eller single sided ram (eller begge).

Gå til denne siden og tast inn modellnummeret ditt (det er IKKE 7200, men noe lignende, tror det står under maskinen). Der kan du sjekke de tekniske spesifikasjonene på maskinen din.

Lenke til kommentar
Presario PCer er bruk og kast PCer.  Dvs at de er svært lite oppgraderingsvennlige.  Kjenner ikke til akkurat din modell, men tviler på at du kan oppgradere den noe særlig.  Selvsagt kan du sette i mere minne/større HD, men tviler på at du kan oppgradere hovedkort eller CPU. Det er ikke så mye som kan gå feil på minnevalg, men sjekk i manualen om den støtter double eller single sided ram (eller begge). 

Gå til denne siden og tast inn modellnummeret ditt (det er IKKE 7200, men noe lignende, tror det står under maskinen).  Der kan du sjekke de tekniske spesifikasjonene på maskinen din.

Har skjønt at det er en bruk og kast sak ja... dessverre... mest kast egentlig!! Kommer ALDRI til å kjøpe "ferdig"-pc igjen, og i hvert fall ikke Compaq. Har hatt den i noen år og har aldri vært fornøyd med den :mad:

CPU'en er vel kanskje ikke så viktig, i og med at jeg ikke bruker hverken særlig tunge programmer eller spiller noe særlig? Men minne maser den støtt og stadig om at den har for lite av, og det er lett forståelig (64mb var jo til og med lite når den var ny). Hvordan finner jeg ut om den støtter dual ram(er vel det samme som double?)? Det står jo bare svada om hva knapper og sånn skit skal brukes til i de blekkene som hører til pc'en... :(

Hva slags minne bør jeg kjøpe? Er Kingston ok? 512mb burde vel i hvert fall gå bra å putte i den?

Det er forresten ikke en 7000-serie heller, men 5000-serie... :thumbdown:

Endret av EroTix
Lenke til kommentar
Presario PCer er bruk og kast PCer.  Dvs at de er svært lite oppgraderingsvennlige.  Kjenner ikke til akkurat din modell, men tviler på at du kan oppgradere den noe særlig.  Selvsagt kan du sette i mere minne/større HD, men tviler på at du kan oppgradere hovedkort eller CPU. Det er ikke så mye som kan gå feil på minnevalg, men sjekk i manualen om den støtter double eller single sided ram (eller begge). 

Gå til denne siden og tast inn modellnummeret ditt (det er IKKE 7200, men noe lignende, tror det står under maskinen).  Der kan du sjekke de tekniske spesifikasjonene på maskinen din.

Har skjønt at det er en bruk og kast sak ja... dessverre... mest kast egentlig!! Kommer ALDRI til å kjøpe "ferdig"-pc igjen, og i hvert fall ikke Compaq. Har hatt den i noen år og har aldri vært fornøyd med den :mad:

CPU'en er vel kanskje ikke så viktig, i og med at jeg ikke bruker hverken særlig tunge programmer eller spiller noe særlig? Men minne maser den støtt og stadig om at den har for lite av, og det er lett forståelig (64mb var jo til og med lite når den var ny). Hvordan finner jeg ut om den støtter dual ram(er vel det samme som double?)? Det står jo bare svada om hva knapper og sånn skit skal brukes til i de blekkene som hører til pc'en... :(

Hva slags minne bør jeg kjøpe? Er Kingston ok? 512mb burde vel i hvert fall gå bra å putte i den?

Det er forresten ikke en 7000-serie heller, men 5000-serie... :thumbdown:

Burde ikke Compaq ha en support du kan ringe/maile og spørre om hvem ram brikker som er kompatible? Slike ferdig-PC'er er utrolig sære på minnet. Husker jeg skulle oppgradere en HP en gang, og etter at jeg hadde putta i den nye rammen så oppdaga ikke maskina den en gang... Surt! Særlig siden det egentlig var min egen feil, da jeg ikke hadde sjekka nøye nok om den var kompatibel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du fikk en link til Compaq(HP)'s supportside.

Da klarer du å finne ut av hvilke specs. maskinen din har..

Har selv også en "eldre" (4 år) Deskpro C466.. den benytter SDRAM.. PC100 el. PC133.. Den har jeg 256MB (2x128) i.

Kjøp heller noe SDRAM via bruktmarkedet.. Jeg fikk tak i 256MB for kr.300 til en Vectra (tilsvarende "gammelt ræl").

Det er stort sett det eneste du bør gjøre med en slik maskin.. installere mer RAM..

Selvsagt mulig å bytte ut HK, men såvidt jeg husker er Compaq mer enn vanlig sær mht. kabler/kontakter i kabinettet...

Så Compaq er nok som en sier her.. "Bruk og kast"... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Enkelt å oppgradere, røsk alt ut av kassen og kjøp nytt fra anbefalte webshops som netshop.no og komplett.no osv. Mange greie folk her som hjelper deg med valg av innmat og monterings veiledninger hvis det trengs.

Napper du ut hovedkortet og knekker det så er du på god vei mot å få bedre PC...

Liten vits i å kjøpe mere SD133 RAM du blir å angre samme dag som du setter det inn i maskinen.

Lenke til kommentar

Du fikk en link til Compaq(HP)'s supportside.

Da klarer du å finne ut av hvilke specs. maskinen din har..

Har selv også en "eldre" (4 år) Deskpro C466.. den benytter SDRAM.. PC100 el. PC133.. Den har jeg 256MB (2x128) i.

Kjøp heller noe SDRAM via bruktmarkedet.. Jeg fikk tak i 256MB for kr.300 til en Vectra (tilsvarende "gammelt ræl").

Det er stort sett det eneste du bør gjøre med en slik maskin.. installere mer RAM..

Selvsagt mulig å bytte ut HK, men såvidt jeg husker er Compaq mer enn vanlig sær mht. kabler/kontakter i kabinettet...

Så Compaq er nok som en sier her.. "Bruk og kast"... :thumbdown:

Det står på en klistrelapp på pc'n at den heter 5WV344, men jeg finner ikke den på den siden. Mange 5WVxxx, men ingen som slutter på 344 eller noe i nærheten... :(

Lenke til kommentar
Enkelt å oppgradere, røsk alt ut av kassen og kjøp nytt fra anbefalte webshops som netshop.no og komplett.no osv. Mange greie folk her som hjelper deg med valg av innmat og monterings veiledninger hvis det trengs.

Napper du ut hovedkortet og knekker det så er du på god vei mot å få bedre PC...

Liten vits i å kjøpe mere SD133 RAM du blir å angre samme dag som du setter det inn i maskinen.

Det beste ville vært å slengt hele kassa på gårdsplassen og kjørt over den! Er vel ikke noen vits i å prøve å bygge noe bedre i den stygge vite kassa med en forferdelig blå front, som bare har 250w powersupply? Ser jo at de ligger på 300w og 330w idag (er det ikke noe sånt det er)...

Det eneste som er brukbart fra denne hvis jeg skal bygge ny er vel dvd-rom og cd-brenner og til aller største nød skjermkortet (som også egentlig er ubrukelig; tnt2).

Endret av EroTix
Lenke til kommentar
Det beste ville vært å slengt hele kassa på gårdsplassen og kjørt over den! Er vel ikke noen vits i å prøve å bygge noe bedre i den stygge vite kassa med en forferdelig blå front, som bare har 250w powersupply? Ser jo at de ligger på 300w og 330w idag (er det ikke noe sånt det er)...

Gjør det du!

du svarte nettopp på din egen topic :thumbup:

Lenke til kommentar

Har du no forsikring hehe? Mist den ut vinduet...Meld fra om at den ER knust før du knuser den så du finner ut om det dekkes eller ikke. En PC som står i vinduskarmen under rengjøring og så går vinduet opp pga gjennomtrekk under lufting og den tilfeldigvis bare ramler ut...kunne jo nesten ha skjedd det :p

Kanskje du heller finner deg en sommerjobb eller no og skraper sammen noen lapper til ny PC...Bør legge litt i det så du slipper å bli misfornøyd og må oppgradere etter to måneder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det står på en klistrelapp på pc'n at den heter 5WV344, men jeg finner ikke den på den siden. Mange 5WVxxx, men ingen som slutter på 344 eller noe i nærheten... :(

Du har rett.. det nærmeste er 5WV296.. og den kan benytte (som jeg foreslo) både PC100 og PC133 SDRAM...

Da må du nesten åpne kassa og sjekke hva som er installert nå.. og kjøpe tilsvarende dersom du vil beholde den "ubrukelige" 64MB-brikka som fulgte med som standard...

Nok en gang..

Compaq er ikke noe godt utgangspunkt for oppgradering.. men det er generelt sett ingen av "ferdig-PC'er" fra de 3 store, IBM, Dell el. HP/Vectra/Compaq.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Noen som har forslag til en grei pc til minst mulig penger da? Er veldig fattig student for tiden :( Eller en link til noen billige, men brukbare og oppdaterbare pc'er som er satt opp her fra før?

siden du ikke trenger tastatur, skjerm, kabinett o.l. kan dette gjøres billig. Har satt opp en handlevogn for deg. Du får 5.1 lyd, DVD, TV-utgang, 80GB harddisk, 256mb ram... Du får alt på komplett for ca 2400+ frakt

se selv:

http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=4378

Lenke til kommentar
Du kan jo spare ENDA mere penger vedå bruke cd-rom fra Compaq'en (selv om jeg ikke hadde gjort dette selv)

Jeg har dvd-spiller og cd-brenner på compaq'n så jeg kan jo overleve med å bruke dem inntil videre...

Kan du se på den tråden jeg har laget HER og tilpasse forslaget til det? Blir ikke 256mb i minste laget...?

Lenke til kommentar

La oss heller spørre han hva han skal bruke PC'en til! Hva bruker du PC'n til? Du vil merker STOR forskjell bare ved å sette inn 256 ram istedenfor 64! STOOOOOR forskjell!! Skal du surfe på nett, lese E-mail, drive med Office pakken, se på film, høre på musikk o.l duger din maskin (Med minst 256 RAM) i massevis! Sjekk QXL! MANGE folk som selger SD-RAM brikker billig der! Kjøp en 256 MB PC133 og sett inn! :thumbup: Installer XP!

Lenke til kommentar
La oss heller spørre han hva han skal bruke PC'en til! Hva bruker du PC'n til? Du vil merker STOR forskjell bare ved å sette inn 256 ram istedenfor 64! STOOOOOR forskjell!! Skal du surfe på nett, lese E-mail, drive med Office pakken, se på film, høre på musikk o.l duger din maskin (Med minst 256 RAM) i massevis! Sjekk QXL! MANGE folk som selger SD-RAM brikker billig der! Kjøp en 256 MB PC133 og sett inn! :thumbup: Installer XP!

HAR installert XP. Det var da jeg virkelig merket hva 64mb egentlig er... hehe, det er ingenting... Jeg har laget en tråd HER hvor det også står hva den brukes til... ville vært fint om du gidder å stikke innom og se på den! :thumbup:

Lenke til kommentar

For ca 4000 får du en bra PC. men da må du bruke gamle deler som PSU, CD/DVD, kassen, mus keyboard og skjerm.

Anbefaler deg AMD oppsett, minimum en:

AMD XP 2500+ CPU 7-800,- nå?

512 MB DDR RAM ca 800,-

Hovedkort Abit eller Asus f.eks har mange billige bra hovedkort ca 800,-

CPU kjøler til ca 200,-

ATI 9600XT 3D kort, så det på tilbud en plass til 1200,-

Edit: Komplett hadde 3D kortet. Kan sette opp overslag og redigerer posten etterhvert.

Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB DD AGP,ATI9600XT,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail kr 1.195,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...F&CatID=&GrpID=

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...